Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-176/08-2/SJ
z 15 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-176/08-2/SJ
Data
2008.05.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT dla świadczonych przez niego usług.



Wniosek ORD-IN 275 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 20 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, jako mała firma usługowa, często otrzymuje od dużych firm zlecenia na wykonanie usług z własnym materiałem, jako podwykonawca. Usługi te polegają na remoncie łazienek, montażu instalacji C.O., gazowej, wodnej, kładzeniu płytek itp. Wszystkie roboty mieszczą się w granicach remontów budynków mieszkalnych lub mieszkań.

Firma zlecająca Zainteresowanemu prace jako podwykonawcy sugeruje, że powinien on wystawiać faktury za wykonaną usługę, ze stawką podatku podstawową czyli 22%, nie podając Wnioskodawcy żadnego uzasadnienia prawnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, powinien za wykonane usługi wystawiać fakturę VAT ze stawką 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wg brzmienia obowiązującego od 1 stycznia 2008 r., budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane są w PKOB w dziale 11 (obejmującym wszystkie budynki). Z tego wynika, że 7% stawka VAT obowiązuje w całym budownictwie mieszkaniowym.

Zdaniem Spółki, firmy bez względu na to czy są głównym wykonawcą, czy też podwykonawcą, mają prawo jak dotychczas, wystawiać fakturę VAT za wykonaną pracę wraz z zakupionym przez siebie materiałem, jako usługę ze stawka 7% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłata dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.


Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Art. 2 pkt 12 ustawy określa, że obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 7% ustawodawca przewidział w odniesieniu do:

  1. dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,
  2. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.),
  3. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 2 ww. rozporządzenia.


Od 1 maja 2004 r. obniżonej 7% stawki podatku nie stosuje się natomiast do materiałów budowlanych, bowiem jej obniżenia nie przewidują przepisy ustawy jak również przepisy wykonawcze.

W związku z powyższy, ponieważ obecnie obniżona 7% stawka podatku przewidziana jest m.in. dla wymienionych usług, nie dotyczy natomiast materiałów budowlanych, zatem dla zastosowania prawidłowej stawki podatku istotne jest ustalenie, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczenia usług.

Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez niego usługi są usługami remontowymi, związanymi z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Podatnik otrzymuje zlecenia na wykonanie robót remontowych z wykorzystaniem zakupionych przez niego materiałów budowlanych. Mamy tu więc do czynienia ze świadczeniem kompleksowej usługi, której podstawa opodatkowania obejmuje całość świadczenia, tj. robociznę i materiał.

Bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji fakt wykonywania przez Zainteresowanego przedmiotowych usług jako podwykonawca. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, o zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7% decyduje klasyfikacja budynku, w którym wykonywane są roboty nie zaś, czy wykonywane są one przez wykonawcę czy podwykonawcę.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż jeżeli Wnioskodawca będzie dokonywał odrębnie dostawy towaru, a następnie odrębnie będzie świadczył usługę remontu, to każde z tych świadczeń, czyli zarówno dostawa towaru jak i świadczenie usługi musi zostać objęte właściwą sobie stawką podatku VAT: wg 7% stawki dla usług (zgodnie z ww. przepisami) i 22% stawkę podatku VAT dla materiałów (zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj