Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-23/08-2/TW
z 13 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-23/08-2/TW
Data
2008.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
olej opałowy
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Brak jest obowiązku przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z ich kopiami.



Wniosek ORD-IN 294 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 13 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przekazywania do naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przekazywania do naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Zainteresowany wyjaśnia, iż nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, ponieważ nie prowadzi działalności polegającej na imporcie, nabyciu wewnątrzwspólnotowym, nie jest także producentem wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 pod pozycją 2 lit. a rozporządzenia.

W rzeczywistości Strona nabywa te wyroby celem ich dalszej odsprzedaży podmiotom i osobom fizycznym wymienionym w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 przedmiotowego rozporządzenia.

Wnioskodawca stwierdza następnie, iż dokonując sprzedaży odbiera od swoich kontrahentów oświadczenia w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Według Zainteresowanego, na podatników przedmiotowym rozporządzeniem, został nałożony obowiązek comiesięcznego przekazywania naczelnikowi właściwego urzędu celnego, zestawienia pobranych oświadczeń wraz z ich kopiami.

Wnioskodawca zaznacza, iż składa takie oświadczenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle powyższych przepisów na Wnioskodawcy ciąży obowiązek przekazywania do naczelnika urzędu celnego, miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z ich kserokopiami...

Zdaniem Wnioskodawcy, firma nie ma obowiązku przekazywania do naczelnika urzędu celnego, miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z ich kserokopiami. Podmiot nie jest bowiem podatnikiem podatku akcyzowego, nie jest importerem ani producentem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 1, pod pozycją 1 lit. a do powyższego rozporządzenia.

Zainteresowany nie dokonuje również nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów. Wobec firmy nie powstaje także obowiązek podatkowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.


Przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego jest jeden z powyższych wyrobów, tj. olej opałowy.

Wnioskodawca wyjaśnia przy tym, iż: cyt. „ (…) zajmuje się m.in. sprzedażą wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (…)”.

Przedmiotowe wyroby podlegają z zasady opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wg. stawek określonych przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Pod wskazaną powyżej pozycją 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia – zawierającego tabelę stawek dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju – umieszczono, bez względu na symbol PKWiU oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, opodatkowane stawką 232,00 zł/1.000 l.


Zainteresowany stwierdza również, iż przedmiotowe wyroby nabywa w celu ich dalszej odsprzedaży podmiotom i osobom fizycznym wymienionym w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia. W przedmiotowej sprawie wątpliwości Zainteresowanego związane są z uregulowaniem § 4 ust. 4 rozporządzenia.

Zgodnie z treścią tego przepisu, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia oraz importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów, określonych w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku importu - przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, wraz z ich kopiami; oryginały oświadczeń winny być przechowywane przez podatników, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniane w celu kontroli.


Zwrócić należy uwagę na fakt, iż powołany przepis posługuje się pojęciem „podatnika”.

W tej mierze art. 11 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".


Z kolei jedną z czynności podlegających opodatkowaniu jest sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Tym niemniej w świetle postanowień art. 4 ust. 5 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W przedmiotowym przypadku, zasada jednofazowości podatku akcyzowego, przesądza o tym że powtórna sprzedaż w warunkach określenia lub zadeklarowania we wcześniejszej fazie obrotu kwoty akcyzy w należnej wysokości, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Tym samym sprzedaż wyrobu akcyzowego nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, a podmiot który jej dokonuje nie jest podatnikiem tego podatku.


W związku z powyższym stwierdzić trzeba, iż Wnioskodawca nie będąc podatnikiem podatku akcyzowego nie jest związany uregulowaniem przepisu § 4 ust. 4 rozporządzenia, a więc nie ma obowiązku przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z ich kopiami.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj