Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-149/08-2/JK
z 12 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-149/08-2/JK
Data
2008.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
opodatkowanie
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Premie pieniężne, rabaty - dokumentowanie.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 12 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i usług marketingowych oraz ich dokumentacji – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i usług marketingowych oraz ich dokumentacji.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku ze zmianą od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które wprowadzają zakaz odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących czynności nieopodatkowane oraz orzecznictwem sądów administracyjnych, które definiują udzielone rabaty potransakcyjne jako czynności niebędące usługą, licznie napływają od kontrahentów Wnioskodawcy informacje o zakazie wystawiania faktur VAT za usługi marketingowe. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, Zainteresowany korzysta z usług marketingowych. Z każdym współpracującym kontrahentem Spółka ma zawartą umowę handlową. Do najczęściej pojawiających się w umowach obowiązków należą:

  • eksponowanie towarów w sposób zachęcający do zakupów,
  • dystrybucję materiałów reklamowych,
  • udział w akcjach promocyjnych,
  • umieszczenie produktów w gazetkach reklamowych.

Za dokonane czynności po upływie każdego miesiąca była wystawiana faktura VAT, zawierająca określony procent od zrealizowanego obrotu. W różny sposób w umowach zinterpretowane są rozliczenia. W przeważającej części umów mowa jest o rabacie posprzedażowym, bonusie, premii lub wynagrodzeniu uzależnionym od zrealizowanej wielkości sprzedaży.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które z wymienionych czynności są nieopodatkowane i wymagają udokumentowania notą obciążeniową, a które są opodatkowane i wymagają faktury VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, za typowe usługi marketingowe, tj.: eksponowanie towarów, dystrybucje materiałów reklamowych, udział w akcjach promocyjnych, należy wystawiać faktury VAT, a za wszelkie udzielone premie, bonusy noty korygujące.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z powołanych przepisów wynika, że tak szerokie określenie pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych, ale także szereg innych czynności, dotyczących zarówno transakcji polegających na czynnym, jak również biernym działaniu podatnika. Albowiem, świadczeniem usług jest również każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde świadczenie usług na rzecz innego podmiotu w zamian za wykonanie których jest wypłacane wynagrodzenie. Konieczne jest bowiem istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne. Zatem z zaistniałego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi płynąć bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (…). Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne (bonusy). Skutki podatkowe wypłacania premii pieniężnych zależne są od wielu czynników tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone:

  • w przypadkach, gdy dotyczą konkretnej dostawy, nawet jeżeli są to premie wypłacane po dokonaniu zapłaty, powinny być traktowane jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ mają bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzą do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.),
  • w sytuacjach, gdy odnoszą się do dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, wówczas należy uznać, że wypłacane premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umów handlowych zawartych z kontrahentami wypłacane są premie pieniężne (bonusy) w zamian za realizację określonego obrotu.

W przypadku, gdy nie odnoszą się one do konkretnej dostawy lecz stanowią świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, przedmiotowe premie są wynagrodzeniem dla nabywcy za odpłatnie świadczone na rzecz dostawcy usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Premie pieniężne nie związane z konkretną dostawą, ściśle uzależnione od określonego zachowania kupującego, nie mogą być traktowane jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Ponadto należy stwierdzić, że wynagrodzenie wypłacane odbiorcy w związku z wykonywaniem określonych świadczeń typu: ekspozycja towarów, działania promocyjne, usługi marketingowe niewątpliwie stanowią również świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia, jego nazewnictwo, jak również jego formy za świadczenie ww. usług leżą w gestii Stron umowy i w żaden sposób nie wpływają na powyższą konkluzję.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1, wynosi 22% (…). W świetle art. 41 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu podstawową stawką podlegają również towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Na podstawie zapisu art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej te elementy, które zostały wymienione w § 9 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r.

Dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ustawy, odbiorca będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15, powinien udokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT. Należy zaznaczyć, że wypłacane wynagrodzenia stanowią, po stronie otrzymującego premię pieniężną, czynność skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz kontrahentów (dostawców) ciąży bowiem na odbiorcy otrzymującym premię.

Reasumując, otrzymanie premii pieniężnej w zamian za realizację określonego obrotu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury VAT na rzecz nabywcy usług wypłacającego premię pieniężną. Podobnie jest w przypadku wypłacanym odbiorcy wynagrodzeniem w związku z wykonywaniem określonych świadczeń typu: ekspozycja towarów, działania promocyjne, usługi marketingowe. Natomiast rabaty posprzedażowe dotyczące konkretnych zakupów należy uznać za rabaty stanowiące podstawę do korekty obrotu i podatku (dokumentowane fakturami korygującymi).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj