Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-409/08/BW
z 9 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-409/08/BW
Data
2008.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawka


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki VAT do robot budowlano-montażowych dotyczących budynków koszarowych.



Wniosek ORD-IN 494 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008r. (data wpływu 25 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 1 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 2 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT przy remoncie obiektu zaklasyfikowanego do PKOB 1274 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT przy remoncie obiektu zaklasyfikowanego do PKOB 1274.

Wniosek ten został przekazany do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością przez Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej za pismem z dnia 22 kwietnia 2008r., znak: MPP/077-9/08-31153.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 1 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 2 lipca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wskazał, że obiekt przed remontem podlega opodatkowaniu stawką VAT 22%, po przeprowadzonym remoncie będzie przeznaczony na lokale mieszkalne i będzie objęty stawką 7%.

W związku z powyższym we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008r. (data wpływu 25 kwietnia 2008r.) Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jaka powinna być zastosowana stawka podatku VAT przy remoncie ww. obiektu...

Natomiast w piśmie z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 1 lipca 2008r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, przedstawił następujące pytanie:

Jaka powinna być zastosowana stawka podatku VAT w zakresie robót budowlano- - montażowych, dotycząca budynków koszarowych...

Wnioskodawca stwierdził przy tym, że (zapytanie) dotyczy przebudowy budynku nr 12- dla potrzeb – Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej. Podstawową funkcją budynku będzie funkcja mieszkalna (zbiorowe zakwaterowane żołnierzy). Do chwili obecnej w wyżej wymienionym budynku mieści się kuchnia, stołówka, kantyna. Dopiero po przebudowie budynek będzie spełniał funkcje mieszkalne zbiorowego zakwaterowania żołnierzy. Wskazał, że po uzyskaniu pisemnej informacji z Urzędu Statystycznego w Łodzi budynek został zaklasyfikowany do PKOB 1274.

W załączeniu ww. pisma z dnia 1 lipca 2008r. Wnioskodawca przedłożył pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 25 kwietnia 2008r., znak: OK-5672/OB-1312/1/2008.

W kolejnym piśmie z dnia 1 lipca 2008r. (data wpływu 2 lipca 2008r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotowy wniosek dotyczy tych samych obiektów co we wniosku z dnia 25 marca 2008r. Są to pozostałe budynki niemieszkalne na terenie koszar, sklasyfikowane w PKOB 1274.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ obiekt przed remontem nie był zaliczany jako budynek mieszkalny powinna być zastosowana stawka VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

    - budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
    - lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

    - robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
    - obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z przepisem art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego. W ustawie zdefiniowano budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym przede wszystkim poprzez odwołanie do pojęcia obiekty budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jednocześnie ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki mieszkalne, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, tj. domy opieki społecznej, internaty, domy studenckie, domy dziecka, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne). Dodatkowo definicją tą objęte są lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż jego wniosek dotyczy przebudowy budynku dla potrzeb Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej. Budynek ten został zaklasyfikowany do PKOB 1274. Dopiero po przebudowie będzie spełniał funkcje mieszkalne zbiorowego zamieszkania żołnierzy.

Jeżeli zatem roboty budowlano - montażowe przeprowadzone zostaną w budynku, sklasyfikowanym przez Wnioskodawcę do grupowania PKOB 1274, który na dzień wykonywania tych robót nie mieści się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wówczas dla tych robót zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie, iż powinna być zastosowana stawka 22% należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy tutaj dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj