Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-177/08-2/MK
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-177/08-2/MK
Data
2008.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi archiwizacji danych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Usługi archiwów jako zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 275 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 07 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez archiwa – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07 lutego 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez archiwa.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług archiwów, które zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane w grupowaniu 92.51.12-00.00. jako usługi archiwów. Obejmują one: porządkowanie dokumentacji wytworzonej przez różne podmioty, ewidencjonowanie tej dokumentacji, przechowywanie, sporządzanie kwerend, udostępnianie dokumentacji aktowej uprawnionym osobom oraz niszczenie (brakowanie) dokumentacji po upływie okresu przechowania.


Wnioskodawca wykonuje również usługi niszczenia wskazanej mu przez zleceniodawcę dokumentacji bez ich wcześniejszego porządkowania i ewidencjonowania. Przedmiotem zlecenia (usługi) jest zatem nie usługa archiwistyczna, a sama czynność zniszczenia dokumentacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi archiwów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak to w jakiej wysokości...
  2. Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi niszczenia dokumentacji podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak to w jakiej wysokości...


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług archiwów (archiwum), a więc porządkowanie dokumentacji, jej ewidencjonowanie, przechowywanie, sporządzanie kwerend, udostępnianie dokumentacji aktowej uprawnionym osobom oraz niszczenie (brakowanie) dokumentacji po upływie okresu przechowania jest zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku m.in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 tego załącznika wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem ze wskazanymi wyłączeniami. Wspomniane wyłączenia nie dotyczą działalności archiwów prowadzonej przez Wnioskodawcę; wyłączenie z pkt 5 dotyczy bowiem tylko usług wstępu oraz wypożyczania wydawnictw PKWiU 22.11, 22.12, 22.13. Jedynie zatem ta usługa (w ogóle nie świadczona przez Wnioskodawcę), zgodnie z poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.


Zainteresowany podnosi, iż świadczone usługi archiwizacyjne sklasyfikowane w PKWiU 92.51.12-00.00 mieszczą się w symbolu ex 92, a zatem mocą art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Natomiast w przedmiocie pytania drugiego zawartego we wniosku, Wnioskodawca jest zdania, iż świadczenie jednostkowej usługi niszczenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku 22%. Brak bowiem w wykazie usług zwolnionych od podatku takich czynności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne (7%, 3% i 0%) oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 powołanego załącznika jako zwolnione od przedmiotowego podatku wymieniono „usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

   1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
   2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
   3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
   4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
   5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
   5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
   5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
   6) działalności agencji informacyjnych,
   7) usług wydawniczych,
   8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12”.


Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie tego przepisu, w związku z treścią pozycji 157 załącznika nr 3 do ustawy, usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49 tegoż załącznika, nie korzystają ze zwolnienia od podatku lecz z preferencyjnej 7% stawki podatku.


Z zawartego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowano do symbolu PKWiU 92.51.12-00.00.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że usługi archiwistyczne świadczone przez Wnioskodawcę zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 92.52.12-00.00 korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, jeżeli nie są związane z opłatami za wstęp i wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez archiwa.


W przedmiocie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi niszczenia po przewidzianym okresie dokumentacji pracowniczej, tut. Organ wyjaśnia.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. W związku z powyższym w przypadku, gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi niszczenia dokumentacji pracowniczej zostaną sklasyfikowane do grupowania PKWiU, dla którego przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują ani zwolnienia, ani obniżonej stawki VAT, Wnioskodawca zobowiązany jest do zastosowania do tej czynności 22% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania danych usług do symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj