Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-132/08-2/EWW
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-132/08-2/EWW
Data
2008.05.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
klasyfikacja statystyczna
pośrednictwo finansowe
stawki podatku
ubezpieczenia
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Usługi „assistance medyczny” świadczone na rzecz podmiotów uprawnionych do świadczenia usług ubezpieczeniowych, są zwolnione z podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 8 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa finansowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa finansowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Zainteresowany, współpracując z zakładami ubezpieczeń świadczy usługi, określane jako „assistance medyczne”. Usługi „assistance medycznego” świadczone są w razie przypadku nagłego zachorowania, śmierci lub nieszczęśliwego wypadku osoby.


W ramach „assistance medycznego” Wnioskodawca wykonuje następujące świadczenia:

  1. Organizacja i pokrycie kosztów wizyty lekarza, pielęgniarki lub innych osób wykonujących zawód medyczny.
  2. Transport medyczny–organizacja i pokrycie kosztów transportu medycznego.
  3. Organizacja i pokrycie kosztów dostarczenia niezbędnych leków przepisanych przez lekarza oraz sprzętu medyczno–rehabilitacyjnego.
  4. W przypadku hospitalizacji osoby, zapewnienie opieki nad jej dziećmi.
  5. Organizacja i pokrycie kosztów przewiezienia dzieci do rodziny.
  6. Gdy w wypadku hospitalizacji osoby, pozostawia ona osobę niesamodzielną w domu, organizacja i pokrycie kosztów opieki nad tą osobą.
  7. Gdy po hospitalizacji, osoba nie może sprostować wszystkim wymaganiom prowadzenia domu, organizacja i pokrycie kosztów pomocy domowej lub/i dostarczenia niezbędnych zakupów do domu.
  8. Organizacja i pokrycie kosztów sprowadzenia zwłok do miejsca pochówku.
  9. Organizacja i pokrycie kosztów pogrzebu i kremacji.
  10. Organizacja i pokrycie kosztów pobytu i transportu osoby towarzyszącej.
  11. Organizacja i pokrycie kosztów pobytu i transportu osoby wskazanej do towarzyszenia.
  12. Organizacja i pokrycie kosztów ratownictwa i poszukiwania.
  13. Organizacja i pokrycie kosztów pilnego powrotu do miejsca zamieszkania.
  14. Organizacja i pokrycie kosztów opieki nad dziećmi lub osobami starszymi lub innymi osobami.
  15. Organizacja i pokrycie kosztów pomocy prawnej.
  16. Organizacja i pokrycie kosztów transportu zwierząt.
  17. Organizacja i pokrycie kosztów kierowcy zastępczego.
  18. Uzyskanie informacji medycznej o stanie pacjenta.
  19. Organizacja i pokrycie kosztów pomocy tłumacza.
  20. Organizacja i pokrycie kosztów pożyczki na kaucję.
  21. Pomoc przy odtworzeniu dokumentów.
  22. Pomoc w przypadku utraty bagażu.


Wymienione wyżej czynności wchodzą w skład tzw. usług „assistance”, które to oferowane są klientom, którzy wykupują polisę obejmującą „assistance medyczne”.

Usługi te świadczone są na zlecenie zakładów ubezpieczeń, które zapewniają swoim klientom, w ramach tzw. ubezpieczenia „assistance medycznego” (1 polisa) pomoc w zakresie opisanych wyżej czynności. W omawianym przypadku chodzi więc o ubezpieczenia choroby, o których mowa w Załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o działalności ubezpieczeniowej (dział II, punkt 2). Dla Wnioskodawcy odbiorcą usług jest w tym przypadku zakład ubezpieczeń. Jest to więc w sensie ekonomicznym z punktu widzenia osoby ubezpieczonej 1 usługa – klient, na podstawie umowy z podmiotem, uprawnionym do świadczenia usług ubezpieczeniowych zgodnie z polskim prawem, zostaje objęty ochroną ubezpieczeniową, zapewniającą ww. świadczenia – świadczeń tych nie realizuje jednak zakład ubezpieczeń osobiście, lecz ich wykonanie zleca Zainteresowanemu. Wnioskodawca świadczy więc usługi na zlecenie zakładu ubezpieczeń, który dokonuje zapłaty za ich wykonanie, ale konkretne czynności wykonywane są na rzecz osób, objętych ochroną ubezpieczeniową, których z Zainteresowanym nie łączy żadna umowa – łączy je tylko stosunek prawny z zakładem ubezpieczeniowym.

W celu ustalenia, jaka jest prawidłowa klasyfikacja statystyczna, opisująca wymienione wyżej usługi Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. W odpowiedzi na zadane pytanie uzyskał informację (pismo z dnia 10 stycznia 2008 r., sygn. akt OK…), z której wynika, że wszystkie opisane wyżej usługi świadczone w ramach umowy ubezpieczeniowej (to jest – w sytuacji, w której z prawnego punktu widzenia to zakład ubezpieczeniowy jest zlecającym wykonanie usług Zainteresowanemu) należy zakwalifikować do kategorii PKWiU 67.20.10-00.00 „usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno–rentowymi” (nowa klasyfikacja) oraz do kategorii PKWiU 67.20.10–00.90 „usługi pomocnicze, związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno–rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) pozostałe” – w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy świadczone przez Zainteresowanego usługi assistance medycznego, w okolicznościach opisanych wyżej (Wnioskodawca działa na zlecenie podmiotów będących uprawnionymi do świadczenia usług ubezpieczeniowych, w ramach umowy ubezpieczenia), są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na mocy zwolnienia wprowadzonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 3 Załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi pośrednictwa finansowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej usługi – jeżeli są świadczone na rzecz podmiotów uprawnionych do świadczenia usług ubezpieczeniowych zgodnie z polskim prawem – są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT „Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji”. Z kolei, jak wynika z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) – nie dłużej niż do 31 grudnia 2008 r. Wprawdzie co do zasady podatnik sam dokonuje klasyfikacji towarów/usług, niemniej jednak w przypadku istnienia niejasności, może się on zwrócić z wnioskiem o wydanie interpretacji klasyfikacji statystycznych – organem właściwym, który wydaje te interpretacje jest właśnie Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego (jest to właściwość ogólnopolska).

W niniejszej sprawie uzyskana przez Zainteresowanego informacja w sposób wyraźny wskazuje, że opisane w zapytaniu usługi mieszczą się w zakresie usług pośrednictwa finansowego. Jak wynika z otrzymanej informacji z Urzędu Statystycznego, usługi te należy – zgodnie z klasyfikacją statystyczną z 1997 r. klasyfikować jako „usługi pomocnicze, związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno–rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) pozostałe” – PKWiU 67.20.10-00.90. Jest to jedna z kategorii, znajdujących się w sekcji „J” przedmiotowej klasyfikacji – „sekcja J” obejmuje zaś „usługi pośrednictwa finansowego”. Należy więc uznać, że usługi, które są przedmiotem niniejszego zapytania, to rodzaj usług pośrednictwa finansowego. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT są usługi, określone w załączniku nr 4 do ww. ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 wymieniono - jako zwolnione właśnie usługi pośrednictwa finansowego. Wobec tego powinny one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Zainteresowany zaznacza, iż podobne oceny analogicznych stanów faktycznych znajdują potwierdzenie również w innych stanowiskach organów podatkowych, np. postanowienie Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 7 grudnia 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-736/06/SAPI; postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 maja 2005 r., sygn. 1471/NTR2/443-8a/05.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi assistance medycznego – świadczone przez niego w sytuacji, w której prawnym odbiorcą tych usług jest podmiot uprawniony do świadczenia usług ubezpieczeniowych, który zleca Zainteresowanemu świadczenie usług assistance na rzecz osób, które wykupiły polisę w tym zakładzie i usługi te stanowią realizację ochrony wynikającej z tej polisy – to usługi te są zwolnione z VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj