Interpretacja Ministra Finansów
DD6/8213/130/KWW/08/PK-368
z 24 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD6/8213/130/KWW/08/PK-368
Data
2008.06.24



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
nagroda pieniężna
nagrody
pracownik
programy emerytalne
składki na ubezpieczenia społeczne
wydatki na rzecz pracowników
zyski


Istota interpretacji
Czy poniesione koszty: nagrody dla pracowników wypłacone z wypracowanego zysku Spółki wraz z narzutami, tj. ZUS, Fundusz Pracy, Pracowniczy Program Emerytalny, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostały wypłacone?



Wniosek ORD-IN 788 kB


Zmiana Interpretacji Indywidualnej

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 6 marca 2008 r., Nr ITPPB3/423-33/08/PS przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu nagród dla pracowników z wypracowanego zysku Spółki - stwierdzając, iż jest ona:

  • nieprawidłowa w części dotyczącej przytoczonej w interpretacji podstawy prawnej w oparciu, o którą zaliczana jest do tych kosztów składka podstawowa płacona na rzecz Pracowniczego Programu Emerytalnego,
  • prawidłowa w części nieuznania za koszt podatkowy składki na ZUS oraz na Fundusz Pracy od wypłaconej nagrody z wypracowanego zysku.


Uzasadnienie

Wniosek Spółki z dnia 9 stycznia 2008 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych składek na ZUS, na Fundusz Pracy oraz na Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) od wypłaconej w 2007 r. nagrody z wypracowanego zysku Spółki. Zdaniem Spółki składki te stanowią koszt podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop).

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 6 marca 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB3/423-33/08/PS), w której stanowisko Spółki uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy składki na ZUS oraz na Fundusz Pracy od nagrody wypłaconej w formie pieniężnej z wypracowanego zysku (z dochodu po opodatkowaniu) nie stanowią kosztu podatkowego (art.16 ust. 1 pkt 40 updop). Kosztem jest natomiast składka podstawowa uiszczona przez Spółkę w ramach realizowanego PPE (art. 15 ust. 1 w powiązaniu z art. 16 ust. 1 pkt 59 updop).

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dotyczące nieuznania za koszt podatkowy składki na ZUS oraz na Fundusz Pracy od wypłaconej nagrody z wypracowanego zysku jest prawidłowe. Zgodnie bowiem z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami tymi nie są składki na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 16 ust. 1 pkt 40 updop). Pogląd Spółki uznający tego rodzaju wydatki za koszt podatkowy jest zatem niewłaściwy.

Prawidłowy jest natomiast pogląd Spółki, że składka podstawowa płacona przez pracodawców w związku z realizacją PPE stanowi koszt podatkowy. Dyrektor Izby Skarbowej nie kwestionuje możliwości zaliczenia tego rodzaju wydatku do kosztu, to jednak prezentuje nieprawidłowe stanowisko co do podstawy prawnej w oparciu, o którą zaliczany jest on do kosztu podatkowego. Zdaniem Dyrektora Izby przepisem decydującym o zaliczeniu składki podstawowej do tych kosztów jest przepis art. 15 ust. 1 updop w powiązaniu z art. 16 ust. 1 pkt 59 updop.

Zgodnie natomiast ze stanowiskiem prezentowanym przez orzecznictwo (por. wyroki WSA w Gdańsku z dnia 15 maja 2007 r., sygn. akt I SA/Gd 375/06 oraz WSA w Gliwicach z dnia 20 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Gl 1485/06), jak również wyjaśnieniami zawartymi w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 14 marca 2008 r., Nr DD6/8213/46/KWW/08/215, składki podstawowe opłacane w ramach pracowniczych programów emerytalnych, w tym realizowanych w formie grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń, kwalifikowane są do kosztów podatkowych w oparciu o postanowienia art. 15 ust. 1d updop. Nie mają zatem do nich zastosowania przepisy art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust 1 pkt 59 updop.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj