Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-227/08/AK
z 18 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-227/08/AK
Data
2008.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
nieruchomości
przychód podlegający opodatkowaniu
szpital
świadczenie nieodpłatne
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Czy nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wraz z zabudowaniami na podstawie umowy zawartej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej działającym z upoważnienia Powiaty przez Szpital Miejski Sp. z o.o., której jedynym właścicielem jest Gmina powoduje powstanie przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, czy podlega wyłączeniu z tego przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)?



Wniosek ORD-IN 653 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użytkowania nieruchomości użyczonych m.in. przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użytkowania nieruchomości użyczonych m.in. przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital Miejski Sp. z o.o. w dniu 01 sierpnia 2007 r., na podstawie uchwały Rady Powiatu z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie reorganizacji poprzez wydzielenie ze struktur Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej komórek organizacyjnych SP ZOZ, celem ich przekazania Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, zawarł umowę o następującej treści „Upoważnia się Dyrektora SP ZOZ do przekazania w bezpłatne użyczenie Spółce Szpital Miejski Sp. z o.o. nieruchomości opisanych w załączeniu nr 2 do uchwały, na czas zakończenia procedury ich sprzedaży w trybie opisanym w ust. 1”. Właścicielem nieruchomości do dnia 13 grudnia 2007 r. był Powiat, natomiast jedynym wspólnikiem Spółki Szpital Miejski Sp. z o.o. jest Gmina. W dniu 14 grudnia 2007 r. ww. nieruchomość została zakupiona przez Gminę w wyniku czego została rozwiązana umowa z SP ZOZ. Z dniem 14 grudnia 2007 r. zawarto umowę użyczenia nieruchomości z Gminą. Na nieruchomościach – jako części składowe – znajdują się zabudowania tworzące kompleks szpitalny oraz przychodnia, które wraz z nieruchomością stanowiły przedmiot użyczenia. Szpital Miejski Sp. z o.o. został powołany do wykonywania i wykonuje zadania publiczne nałożone ustawą o samorządzie gminnym na Gminę poprzez objęcie opieką zdrowotną w zakresie lecznictwa szpitalnego społeczności zamieszkałej na terenie Gminy, na terenie Powiatu, a także względem osób przybyłych. Spółka jest organem założycielskim Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Miejski (dalej NZOZ).

W ramach struktur organizacyjnych NZOZ działają:

  • oddziały: chirurgii ogólnej, anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnętrznych, medycyny paliatywnej,
  • poradnie: diabetologiczna, kardiologiczna, dermatologiczna, neurologiczna, leczenia bólu, onkologiczna, gruźlicy i chorób płuc, ginekologiczno – położnicza, chirurgii ogólnej, urazowo – ortopedyczna, okulistyczna, otolaryngologiczna.

Struktura utworzonego przez Spółkę NZOZ odpowiada potrzebom w zakresie ochrony zdrowia społeczności Gminy i stanowi uzupełnienie potrzeb ludności w zakresie kompleksowej ochrony zdrowia o czym świadczy wyrażenie zgody przez Narodowy Fundusz Zdrowia na prowadzenie działalności we wskazanym zakresie. Na terenie Gminy działają również inne niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, jednak zakres udzielanych przez nie świadczeń jest wąsko wyspecjalizowany z uwagi na wykorzystanie przez nie walorów uzdrowiskowo – sanatoryjnych Gminy. W związku z tą sytuacją na terenie Gminy po stronie ludności istniała potrzeba zaspokojenia zbiorowej potrzeby wspólnoty realizująca się w zapewnieniu kompleksowej opieki zdrowotnej, której świadczenie nie jest możliwe przez inne niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wraz z zabudowaniami na podstawie umowy zawartej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej działającym z upoważnienia Powiatu przez Szpital Miejski Sp. z o.o., której jedynym właścicielem jest Gmina powoduje powstanie przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, czy podlega wyłączeniu z tego przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wraz z zabudowaniami na podstawie umowy zawartej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej działającym na podstawie upoważnienia jednostki samorządu terytorialnego tj. Powiatu przez Szpital Miejski Sp. z o.o., której jedynym właścicielem jest Gmina nie stanowi przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), bowiem powołana Spółka jest spółką użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 cytowanej ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.Powyższy przepis wskazuje, że przychodem osoby prawnej jest m.in. wartość otrzymanych przez nią nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który działa na podstawie upoważnienia jednostki samorządu terytorialnego tj. Powiatu, na podstawie zawartej umowy bezpłatnie użycza Spółce środki trwałe (nieruchomości wraz z zabudowaniami). W związku z powyższym Spółka osiąga przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, który zgodnie z ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przychodem podatkowym.

Wartość tych świadczeń, Spółka winna określić na podstawie art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego wartość nieodpłatnych świadczeń innych niż wymienione w pkt 1-3 ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj