Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-267/08-4/ES
z 30 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-267/08-4/ES
Data
2008.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dotacja
działalność gospodarcza
księga przychodów i rozchodów
przedszkole
szkoła niepubliczna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia szkół i placówek niepublicznych (jakimi są przedszkola) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepisy ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych



Wniosek ORD-IN 358 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 03 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola niepublicznego przez osobę fizyczną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola niepublicznego przez osobę fizyczną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 1 września 2003 r. na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, który brzmi: „Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek” prowadzi przedszkole niepubliczne.

Strona w 2006 r. zaczęła ubiegać się o środki unijne na rozwój swojej działalności. Wszystkie wnioski zostały odrzucone, gdyż nie był honorowany wpis do ewidencji placówek oświatowych jako dokument rejestrowy firmy prowadzącej działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni była zmuszona zaciągnąć wysoki kredyt na kwotę 2 mln zł na rozwój firmy i stworzenie nowych miejsc pracy. Strona złożyła wniosek do Prezydenta Miasta B… o wpis jej działalności do ewidencji działalności gospodarczej. Otrzymała decyzję odmowną. Powołano się na art. 7c pkt 1 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (obecnie 32 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej) mówiący, że „ organ ewidencyjny wydaje decyzję o odmowie wpisu, gdy wniosek dotyczy działalności nieobjętej przepisami ustawy”, ponieważ art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty mówi, iż „prowadzenie szkoły lub placówki oraz zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą”.

Zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej określa Rozdział II ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast art. 14 ust. 1 mówi, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej, zwanej dalej „ewidencją”.

Wnioskodawczyni zdaje sobie sprawę z faktu, że prowadzona przez nią działalność wypełnia w pełni przesłanki definicji co się rozumie przez „działalność gospodarczą” zawarte w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jak również art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak podleganie definicji nie jest równoznaczne z prowadzeniem działalności gospodarczej a tylko posiadanie wpisu do właściwego rejestru, którego nie może uzyskać, ponieważ ustawy ww. to wykluczają. Dotychczas Strona swoje dochody rozliczała liniową stawką podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany z prowadzonej działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola, podlega art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i co za tym idzie, czy Strona ma obowiązek płacić podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu prowadzenia działalności oświatowej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, trudno zająć stanowisko w sprawie gdzie przepisy wzajemnie się wykluczają. Strona chciałaby prowadzić działalność zgodnie z prawem i mieć takie same prawa co inne podmioty gospodarcze tzn. móc korzystać z pomocy oferowanej przez fundusze unijne na rozwój przedsiębiorczości. W przeciwnym przypadku zwolnienie z płacenia podatku dochodowego. Zdaniem Strony jedna ustawa kwalifikuje daną działalność do działalności gospodarczej a dwie inne wykluczają ją. Żeby otworzyć przedszkole należy spełnić wymogi zawarte w ustawie o systemie oświaty. Ustawa ta jasno mówi, że działalność polegająca na prowadzeniu przedszkola nie jest działalnością gospodarczą. Natomiast ustawa o swobodzie działalności gospodarczej potwierdza ten fakt i nie daje możliwości uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Trzecia ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jak najbardziej uznaje prowadzenie przedszkola za działalność gospodarczą i nakazuje płacenie podatku.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 maja 2008 r. Nr IPPB1/415-267/08-2/ES strona uściśliła, iż zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie prowadzi działalności gospodarczej i nie może jej zarejestrować dlatego nie powinna płacić podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskiwanego z prowadzenia tej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Również ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) kwalifikuje prowadzenie przedszkola przez osobę fizyczną do działalności gospodarczej, gdyż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 tej ustawy, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie , rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Potwierdzeniem tego faktu jest zakwalifikowanie przedszkoli - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) - do usług w zakresie edukacji (Sekcja M, dział 80) symbol PKWiU 80.10.11 - usługi przedszkoli.

Ponadto w myśl rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. Nr 251, poz. 1885) przedszkola figurują w Sekcji P - Edukacja, pod symbolem 80.10.A - Przedszkola. Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi przedszkole niepubliczne.

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznego przedszkola jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania prowadzonego przez Wnioskodawczynię przedszkola do działalności gospodarczej należało ocenić zamiar, okoliczności i cel jego prowadzenia. Ponadto, prowadząc przedszkole niepubliczne Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność względem dzieci. Przedszkole prowadzone jest w miejscu i czasie ustalonym przez Wnioskodawczynię, a także ponosi ona ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Wnioskodawczynię niepublicznego przedszkola ma znamiona działalności gospodarczej i stanowi źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Tym samym dochód osiągnięty z tego źródła - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując stwierdzić należy, iż osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia szkół i placówek niepublicznych (jakimi są przedszkola) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepisy ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj