Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-137/08-2/KG
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-137/08-2/KG
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie obrotu
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Obowiązek instalacji kasy rejestrującej przy dostawie felg samochodowych.



Wniosek ORD-IN 326 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca świadczy usługi oraz prowadzi handel w zakresie sprzedaży i wymiany opon i felg samochodowych. Zainteresowany rozpoczął działalność gospodarczą w październiku 2007 r. i do dnia złożenia wniosku nie przekroczył obrotu sprzedaży bezrachunkowej nakazującej ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż felg samochodowych należy ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisami o kasach fiskalnych obowiązkowi ewidencjonowania podlega tylko dostawa części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3). Pod symbolem 34.30.20-40.00 sklasyfikowane zostały koła jezdne oraz ich części i akcesoria. Zainteresowany uważa, iż nie powinien używać kasy fiskalnej przy sprzedaży felg samochodowych, gdyż tylko felga łącznie z oponą jest kołem jezdnym, natomiast pod pojęciem części i akcesoria (do kół jezdnych) występują śruby montażowe oraz np. tuleje montażowe, kapsle, wentyle. Zadaniem Podatnika gdyby uznać, że felga jest częścią koła jezdnego, to także opona byłaby częścią koła i podlegała rejestracji za pomocą kasy fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre grupy czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. Nr 245, poz. 1807). Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się do 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy (vide § 3 ust. 4 powołanego rozporządzenia).

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, do podatników i czynności wymienionych w § 4 cyt. rozporządzenia. Zgodnie z § 4 pkt 4 rozporządzenia, z możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania została wyłączona: dostawa silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).


W grupowaniu PKWiU 34.3 obejmującym części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników, pod symbolem PKWiU 34.30.20-40.00 sklasyfikowane zostały koła jezdne oraz ich części i akcesoria.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi oraz prowadzi handel w zakresie sprzedaży i wymiany opon i felg samochodowych. Zainteresowany rozpoczął działalność gospodarczą w październiku 2007 r., nie przekroczył obrotu sprzedaży bezrachunkowej i korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że kluczowym elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć czy czynność polegająca na sprzedaży felg samochodowych korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru tj. felgi samochodowej wg Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, że jeżeli felgi samochodowe należą do części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 34.3, to Podatnik dokonując ich dostawy (sprzedaży), na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązany jest ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej bez względu na wartość osiągniętego obrotu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj