Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-616/08/JP
z 11 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-616/08/JP
Data
2008.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
odliczenia


Istota interpretacji
Czy Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w X realizujący inwestycję pn. „Budowa bazy sportowo – rekreacyjnej” służącej działalności gospodarczej na gruncie przekazanym w trwały zarząd przez Gminę Miejską X, może odliczyć podatek naliczony VAT z faktur dokumentujących wydatki na ww. inwestycję?



Wniosek ORD-IN 391 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008r. (data wpływu 18 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na inwestycję pn. „Budowa bazy sportowo – rekreacyjnej” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na inwestycję pn. „Budowa bazy sportowo – rekreacyjnej”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miejski Ośrodek sportu i Rekreacji jest czynnym podatnikiem VAT, nieposiadającym osobowości prawnej, utworzonym przez Radę miejską X. Gmina Miejska X na podstawie decyzji z mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami przekazuje grunty w trwały zarząd dla Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji z przeznaczeniem na budowę basenów. Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje kompleksową budowę obiektu sportowego oraz zagospodarowanie terenów wokół.

Inwestycja jest w trakcie planowania. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w obiektach objętych inwestycją prowadzić będzie sprzedaż i wykonywać usługi opodatkowane, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w X realizujący inwestycję pn. „Budowa bazy sportowo – rekreacyjnej” służącej działalności gospodarczej na gruncie przekazanym w trwały zarząd przez Gminę Miejską X, może odliczyć podatek naliczony VAT z faktur dokumentujących wydatki na ww. inwestycję...

Zdaniem Wnioskodawcy jako czynny podatnik VAT ma prawo do odliczenia VAT-u od inwestycji wykonywanej na obcym środku trwałym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Należy jednak wskazać, iż w myśl art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Zatem jeżeli podatnik dokonuje zakupów związanych z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością wyłącznie opodatkowaną podatkiem VAT podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących te zakupy podlega odliczeniu w całości, pod warunkiem że nie zachodzą inne przesłanki negatywne, uniemożliwiające dokonanie odliczenia (określone w art. 88 ustawy o VAT).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji zamierza zrealizować inwestycję pn. „Budowa bazy sportowo – rekreacyjnej”, obejmującą kompleksową budowę obiektu sportowego oraz zagospodarowanie terenów wokół niego. Inwestycja po jej zakończeniu będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem jest spełniony podstawowy warunek o którym mowa w art. 86 ust. 1 – zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Jeżeli zatem nie zachodzą inne wyłączenia, określone w art. 88 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z przedmiotową inwestycją.

Zaznaczyć również należy, że wskazany przez Wnioskodawcę w poz. 45 wniosku ORD-IN art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji nie jest organem władzy publicznej ani urzędem obsługującym taki organ.

W niniejszej interpretacji nie odniesiono się również do art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazanego przez Wnioskodawcę w poz. 45 wniosku, gdyż Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie stanu faktycznego, nie sformułował pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska, a ponadto w części D2 wskazano, że wniosek dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § l ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj