Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-837/08/BJ
z 30 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-837/08/BJ
Data
2008.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
odpłatność
przychód
studenci
studia
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
1. Czy w stosunku do studenta zwolnionego w części z opłaty za zajęcia dydaktyczne za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce ma zastosowanie przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy zwolnienie w kwocie 675 zł będzie stanowić przychód studenta i czy należało wystawić studentowi PIT-8C?



Wniosek ORD-IN 852 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Wyższej, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 30 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii ustalenia czy zwolnienie studenta w części z opłaty za zajęcia dydaktyczne za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce będzie stanowić przychód studenta – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii ustalenia czy zwolnienie studenta w części z opłaty za zajęcia dydaktyczne za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce będzie stanowić przychód studenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Regulaminu zasad pobierania opłat za usługi edukacyjne świadczone na Uczelni, Rektor na wniosek Dyrektora Instytutu decyzją z dnia 08 października 2007r. zwolnił studenta III roku studiów niestacjonarnych w części z opłaty za zajęcia dydaktyczne za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce w kwocie 675 zł w semestrze zimowym roku akademickiego 2007/2008. Na tą okoliczność zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został wystawiony przez Uczelnię na ww. studenta PIT-8C. Wnioskodawca poinformował, że za studenta opłaty za zajęcia dydaktyczne wnoszone były przez jego zakład pracy zgodnie z pismem z dnia 09 maja 2006r., w którym zakład pracy zwraca się z prośbą o stałe wystawianie faktur za każdy semestr z tytułu opłat za kształcenie. Jednakże na podstawie pisma z dnia 5 marca 2008r. student zwrócił się z prośbą o skorygowanie informacji o przychodach z innych źródeł w roku 2007 z tej racji, że wykazane przychody w kwocie 675 zł nie są jego przychodami w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Student nadmienił również, że jest pracownikiem i został skierowany przez jego zakład pracy w ramach umowy o kształcenie na studia, które mają bezpośredni związek z działalnością zakładu. Z tego względu, jak podkreśla w piśmie, ponoszącym koszy czesnego jest zakład pracy. Z punktu widzenia Uczelni stroną w uiszczaniu odpłatności za zajęcia dydaktyczne (czesne) jest student a nie zakład pracy. Uczelnia nie posiada w formie pisemnej umowy czy porozumienia informującego o tym, iż zakład pracy przejmuje zobowiązania z tytułu opłat czesnego za swojego pracownika. Dlatego też uznano, iż kwota zwolnienia w wysokości 675 zł stanowi inne nieodpłatne świadczenie dla studenta, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w stosunku do studenta zwolnionego w części z opłaty za zajęcia dydaktyczne za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce ma zastosowanie przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy zwolnienie w kwocie 675 zł będzie stanowić przychód studenta i czy należało wystawić studentowi PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy, decyzją z dnia 08 października 2007r. student został zwolniony z części opłaty za zajęcia dydaktyczne z tytułu osiągnięcia wybitnych wyników w nauce w kwocie 675 zł. Tak więc zwolnienie dotyczy studenta a nie zakładu pracy. Z punktu widzenia Uczelni stroną w uiszczaniu odpłatności za zajęcia dydaktyczne (czesne) jest student a nie zakład pracy. Ponadto Uczelnia nie posiada w formie pisemnej umowy, porozumienia lub innego dokumentu informującego o tym, iż zakład pracy przejmuje zobowiązania z tytułu opłat czesnego studenta. Dlatego też uznano, iż kwota zwolnienia w wysokości 675 zł stanowi inne nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Pojęcie „nieodpłatne świadczenie” w prawie podatkowym ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby - art. 353 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) senat uczelni publicznej określa szczegółowe zasady pobierania opłat, o których mowa w ust. 1, w tym tryb i warunki zwalniania - w całości lub w części - z tych opłat studentów lub doktorantów, w szczególności osiągających wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż zwolnienie studenta z części opłaty (czesnego) za zajęcia dydaktyczne za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce w kwocie 675 zł nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż uzyskane w wyżej wymieniony sposób obniżenie czesnego nie stanowi dla niego przysporzenia majątku. Należy zauważyć, iż koszty czesnego są ponoszone przez zakład pracy studenta, który skierował go na studia w ramach umowy o kształcenie i o ponoszeniu kosztów za studenta poinformował Uczelnię. Skoro zatem to nie student ponosi wydatek z tytułu czesnego, to zmniejszenie wysokości tego czesnego nie rodzi po jego stronie powstania żadnej korzyści finansowej.

Wobec powyższego przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Kwota zwolnienia z opłat za studia w wysokości 675 zł nie stanowi przychodu studenta, a zatem wnioskodawca nie miał obowiązku wystawiania informacji o przychodach PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj