Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-192/08-4/HS
z 24 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-192/08-4/HS
Data
2008.06.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ewidencja środków trwałych
najem
prawo do zwolnienia
specjalna strefa ekonomiczna
sprzedaż środków trwałych
środek trwały
umowa najmu
utrata prawa do zwolnienia
warunek
warunki zwolnienia
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy zawarcie w umowie najmu, o której mowa w pkt 1, zastrzeżenia możliwości zakupu wynajmowanych aktywów, po upływie 5 lat od dnia wprowadzenia ich do rejestru środków trwałych przez Spółkę, spowoduje utratę prawa do zwolnienia podatkowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 25.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2008 r. o dodatkowe wyjaśnienia - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.


Spółka, na podstawie zezwolenia udzielonego 20 lutego 2004 r. przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „S.”.

Zezwolenie zostało wydane Spółce na prowadzenie działalności na terenie Strefy w zakresie określonym w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

  • sekcja D podsekcja DJ dział 28 grupa 28.5 – usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych;
  • sekcja D podsekcja DK dział 29 grupa 29.1 – maszyny do wytwarzania i wykorzystania energii mechanicznej, z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych;
  • sekcja D podsekcja DL dział 31 grupa 31.6 – sprzęt elektryczny, gdzie indziej niesklasyfikowany;
  • sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.1 – pojazdy mechaniczne;
  • sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.2 – nadwozia do pojazdów mechanicznych, przyczepy i naczepy;
  • sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.3 – części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników;
  • sekcja K dział 73 grupa 73.1 – usługi badawczo – rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;
  • sekcja K dział 74 grupa 74.3 – usługi w zakresie badań i analiz technicznych


Na podstawie udzielonego zezwolenia, Spółka zobowiązana została do:

  • zwiększenia zatrudnienia o 100 pracowników w stosunku do stanu zatrudnienia z dnia otrzymania zezwolenia w terminie do 31 grudnia 2004 r. i utrzymania zatrudnienia na tym poziomie w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r.;
  • poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 5 810 000 EUR w terminie do 31 grudnia 2006 r.


Spółka wypełniła wszystkie wynikające z zezwolenia obowiązki, czego potwierdzeniem jest:

  • protokół z kontroli wykonania warunku zezwolenia przeprowadzonej 16 lutego 2005 r.,
  • protokół z kontroli wykonania warunku zezwolenia przeprowadzonej 1 marca 2007 r.,
  • uchwała nr 01/02/2007 Zarządu Specjalnej Strefy Ekonomicznej „S.” S.A. z 16 lutego 2007 r.


W chwili obecnej, na terenie Strefy, Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji autobusów, jak również wytwarzaniu szerokiego zakresu poszczególnych komponentów do autobusów i samochodów ciężarowych.

Z uwagi na rosnącą konkurencję oraz postęp technologiczny w branży motoryzacyjnej, w ramach swojej globalnej strategii rozwojowej, Spółka zamierza obecnie skoncentrować się wyłącznie na swojej głównej działalności, jaką jest produkcja samochodów ciężarowych oraz autobusów. Produkcja poszczególnych komponentów do tych właśnie pojazdów, w szczególności w zakresie „produkcji mechanicznej” i „produkcji kabli” nie należy do działalności podstawowej Spółki i dlatego też powinna ona zostać przekazana przedsiębiorstwom, których kompetencje koncentrują się właśnie w tym obszarze działalności. W ten sposób Spółka mogłaby skupić swoje przyszłe nakłady inwestycyjne wyłącznie na działalności podstawowej.


Jednocześnie, należy podkreślić, iż Spółka zamierza nawiązać długoletnią współpracę z podmiotami, które miałyby prowadzić działalność wykraczającą poza główne kompetencje Spółki. W ten sposób Spółka zapewniłaby sobie nieprzerwane dostawy niezbędnych komponentów, a jednocześnie zachowane zostałyby warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, w tym założona liczba utworzonych miejsc pracy.

Po przeanalizowaniu obowiązków wynikających z zezwolenia oraz obowiązujących przepisów prawa z zakresu specjalnych stref ekonomicznych, Spółka ustaliła, iż najbardziej korzystnym sposobem realizacji zakładanej strategii byłoby oddanie w leasing operacyjny, tzn. oddanie do używania innym podmiotom, aktywów związanych z produkcją komponentów, w szczególności w zakresie „produkcji mechanicznej” i „produkcji kabli”, które nie stanowią głównej dziedziny działalności Spółki. Aktywa te stanowią część składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, będące podstawą udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej.


Planowane rozwiązanie umożliwi:

  • zachowanie własności przedmiotowych aktywów w rejestrze Spółki, która w dalszym ciągu będzie je amortyzować,
  • skupienie się na podstawowej działalności Spółki, przez co będzie ona w pełni realizować przyjętą strategię rozwoju,
  • pozyskanie dodatkowych środków finansowych na realizację dalszych inwestycji w zakresie podstawowej działalności.


Wskazać należy, iż Spółka nie zamierza zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, a jedynie skoncentrować się na podstawowej działalności i przez to zmaksymalizować jej efektywność operacyjną, jak też ekonomiczną.


W związku z tym, że leasing nie został wskazany w wykazie działalności jaka będzie prowadzona na terenie Strefy, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje z tytułu działalności prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, Spółka będzie traktować usługi leasingu operacyjnego jako działalność opodatkowaną.

W piśmie z dnia 30 maja 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka wskazała, iż przeprowadzenie przedstawionej we wniosku operacji leasingu operacyjnego okazało się niemożliwe. Dlatego Spółka zdecydowała się zastosować rozwiązanie polegające na wynajmie potencjalnemu inwestorowi środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne w specjalnej strefie ekonomicznej. W związku ze zmianą formy prawnej udostępnienia środków trwałych potencjalnemu inwestorowi, Spółka wniosła o uwzględnienie tej okoliczności w pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Oznacza to, że nieznacznej zmianie ulega treść pytań, na które odpowiedzi udzieli Dyrektor Izby Skarbowej (instytucja leasingu operacyjnego zastąpiona zostaje instytucją najmu).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy najem części środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, w ramach przedsięwzięcia realizowanego na terenie S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej, spowoduje utratę prawa do zwolnienia podatkowego...
  2. Czy zawarcie w umowie najmu, o której mowa w pkt 1, zastrzeżenia możliwości zakupu wynajmowanych aktywów, po upływie 5 lat od dnia wprowadzenia ich do rejestru środków trwałych przez Spółkę, spowoduje utratę prawa do zwolnienia podatkowego...


Stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania nr 2 jest następujące.


W piśmie z dnia 30 maja 2008 r. Spółka wskazała, że zmiana formy prawnej udostępnienia środków trwałych pozostaje bez wpływu na przedstawione we wniosku skutki podatkowe transakcji. Zatem, stanowisko Spółki w tym zakresie pozostaje bez zmian.


W odpowiedzi na drugie z postawionych pytań, tak jak to było prezentowane we wniosku, Spółka pragnie zaznaczyć, iż żaden z przepisów rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie s. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2253 z późn. zm.) nie stoi na przeszkodzie przeniesieniu własności środków trwałych po upływie okresu wskazanego w § 5 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, tj. 5 lat od dnia wprowadzenia środków trwałych do ewidencji.


Natomiast zastrzeżenie możliwości wykupu środka trwałego w przyszłości przez najemcę nie stanowi elementu istotnego umowy, a jest jedynie typowym elementem dodatkowym (accidentalia negotii).


Oczywiście zarówno stawki wynajmu, jak i sprzedaż, która może nastąpić w przyszłości będą ustalone na warunkach rynkowych.


Z tych też względów, zdaniem Spółki, zawarcie umowy najmu z ewentualną opcją wykupu środków trwałych przez najemcę po upływie 5 lat od dnia wprowadzenia danych aktywów do rejestru środków trwałych, nie narusza regulacji wynikającej z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie s. specjalnej strefy ekonomicznej i w związku z tym, nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego przysługującego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Dodatkowo informuje się, iż powyższej interpretacji udzielono na podstawie zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym wniosku z dnia 11 marca 2008 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki, w zakresie pytania pierwszego, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 24 czerwca 2008 r. nr ILPB3/423-192/08-3/HS.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj