Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-630/08-2/JG
z 7 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-630/08-2/JG
Data
2008.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja środków trwałych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Zasady szczegółowe dokonywania odpisów amortyzacyjnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja przyśpieszona


Słowa kluczowe
data
ewidencja środków trwałych
składniki majątkowe
wykonanie usługi


Istota interpretacji
Pod jaką datą Spółka powinna wprowadzić składnik majtku do ewidencji środków trwałych, czy powinien to być czerwiec 2006 r. tj. w dacie, w której lokomotywy zostały dopuszczone do eksploatacji po uzyskaniu świadectwa dopuszczenia wydanego przez Urząd Transportu Kolejowego? Czy też powinna to być data podpisania protokołu ostatecznego z wykonawcą usługi tj. listopad 2007 r.?



Wniosek ORD-IN 237 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 17 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu ujęcia w ewidencji składnika majątku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu ujęcia w ewidencji składnika majątku .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach realizowanej inwestycji zakupiła wyeksploatowane lokomotywy celem modernizacji. Wszystkie ponoszone nadkłady modernizacyjne odnoszone były w ciężar konta 08-środki trwałe w budowie. Po zakończeniu procesu modernizacji wykonawca na podstawie zapisu umowy został zobowiązany do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu szynowego.

W czerwcu 2006 r. lokomotywy uzyskały świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu szynowego (wydane przez Urząd Transportu Kolejowego) i od tego czasu zostały skierowane do przewożenia towarów i ładunków. Jednak w miesiącu czerwcu 2006 r. nie został sporządzony dokument OT wprowadzający lokomotywy do użytkowania ze względu na to, że wykonawca modernizacji nie wywiązał się całkowicie z umowy, gdyż występowały ciągłe usterki. Z wykonawcą został podpisany protokół odbioru (z uwagami) dopiero w miesiącu listopadzie 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Pod jaką datą Spółka powinna wprowadzić składnik majtku do ewidencji środków trwałych, czy powinien to być czerwiec 2006 r. tj. w dacie, w której lokomotywy zostały dopuszczone do eksploatacji po uzyskaniu świadectwa dopuszczenia wydanego przez Urząd ... Czy też powinna to być data podpisania protokołu ostatecznego z wykonawcą usługi tj. listopad 2007 r....

Zdaniem Spółki lokomotywy powinny zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych w miesiącu czerwcu 2006 r. po uzyskaniu świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu szynowego. Jednak z uwagi na niesporządzenie dokumentu OT w w/w terminie i zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy lokomotywy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w miesiącu grudniu 2007 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem tego artykułu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest:

  • istnienie pomiędzy nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo – skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu;
  • prawidłowe udokumentowanie poniesionego wydatku.

Koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów – to wydatek racjonalnie i gospodarczo uzasadniony, pozostający w związku przyczynowo-skutkowym albo gospodarczym z przychodem z danego źródła lub źródłem przychodu.

W myśl art. 16a ust. 1 cyt. ustawy, amortyzacji podlegają (…) stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyta lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania m. in. maszyny, urządzenia i środki transportu o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 , zwane środkami trwałymi.

Ponadto zgodnie z art. 16d ust. 2 powołanej ustawy, składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Przez „przyjęcie do używania” należy rozumieć faktyczne rozpoczęcie wykorzystywania środka trwałego do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Istotnym jest moment kiedy nastąpiło faktyczne oddanie środka trwałego do użytkowania, a także czy w tej dacie był kompletny i zdatny do użytku, zarówno faktycznie jak i w świetle poszczególnych przepisów prawa regulujących możliwość dopuszczenia poszczególnych składników majątku do użytkowania.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy i treść złożonego wniosku należy uznać, że środki trwałe – lokomotywy winny być wprowadzone do ewidencji środków trwałych w momencie przekazania ich do używania (skierowania ich do przewożenia towarów i ładunków) i po uzyskaniu świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu szynowego wydanego przez Urząd Transportu Kolejowego tj. w czerwcu 2006 r.

Późniejsze wprowadzenie tych środków trwałych do ewidencji przez Spółkę należy traktować, jako ujawnienie środka trwałego, zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem od ujawnionych środków trwałych nie objętych dotychczas ewidencją, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj