Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-22/08-2/TW
z 11 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-22/08-2/TW
Data
2008.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
oświadczenia
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Brak jest obowiązku przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z ich kopiami.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przekazywania do naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przekazywania do naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zakupuje olej opałowy lekki od innych podmiotów z zapłaconym w należnej wysokości podatkiem akcyzowym.

Następnie dokonuje jego sprzedaży i uzyskuje od nabywców oświadczenia zgodnie z § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.).

Sprzedając towar określony w § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej oraz osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, Wnioskodawca uzyskuje oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniające do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Oświadczenia składane są na wystawionej fakturze VAT, a jeśli wyjątkowo składane jest ono odrębnie, zawiera dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia, a następnie dołączone jest do kopii faktury VAT.

Jeśli natomiast olej opałowy lekki sprzedawany jest osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, uzyskane oświadczenia o przeznaczeniu kupowanego towaru zawierają:

  • imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP,
  • adres zamieszkania nabywcy,
  • określenie ilości nabywanego oleju opałowego lekkiego,
  • określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres zamieszkania,
  • wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych,
  • datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.


Następnie takie oświadczenia dołączone są do kopii paragonów lub innych dokumentów sprzedaży wystawionych dla nabywców. Jeżeli nie ma możliwości bezpośredniego podłączenia oświadczenia do dokumentu, wówczas na oświadczeniu wpisywany jest numer i data wystawienia dokumentu potwierdzającego tą sprzedaż.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka jest zobowiązana do składania miesięcznych zestawień oświadczeń zgodnie z przepisem § 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl § 4 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia, w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia oraz importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów, określonych w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku importu - przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, wraz z ich kopiami; oryginały oświadczeń winny być przechowywane przez podatników, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniane w celu kontroli.

Zestawienie, o którym mowa w ust. 4, powinno zawierać:

  1. nazwę i siedzibę podmiotu, obowiązanego do przedłożenia zestawienia;
  2. wyszczególnienie dat składanych oświadczeń;
  3. datę oraz podpis przedkładającego zestawienie.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".


Opodatkowaniu akcyzą podlegają natomiast:

  • produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
  • wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego,
  • sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju,
  • eksport i import wyrobów akcyzowych,
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.


Przepis § 4 ust. 4 i ust. 5 ww. rozporządzenia, zobowiązuje zatem podatnika do sporządzenia zestawień miesięcznych.

Jednak Spółka, w rozumieniu powyższych przepisów, nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, ponieważ jak przedstawiono we wstępie, olej opałowy lekki kupowany jest już z zapłaconą akcyzą.

Wnioskodawca przekazuje swojemu sprzedawcy oświadczenia, a na fakturach zakupu tego oleju umieszczona jest informacja o uregulowaniu przez tego sprzedawcę akcyzy w prawidłowej wysokości.

Z kolei w świetle art. 4 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.


Jednocześnie przepis § 4 ust. 4 ww. rozporządzenia, określa moment złożenia oświadczenia do dnia 25 następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Przy sprzedaży oleju opałowego lekkiego przez Spółkę, nie powstaje obowiązek podatkowy, ponieważ tak jak przedstawiono wyżej, od tego oleju została już zapłacona akcyza i wtedy powstał już obowiązek podatkowy.

W świetle postanowień art. 4 ust. 5 ww. ustawy, nie powstaje on ponownie, jeżeli kwota akcyzy została uiszczona w należnej wysokości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj