Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1094/08-2/MP
z 4 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1094/08-2/MP
Data
2008.07.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
drogi publiczne
gmina
infrastruktura
inwestycje infrastrukturalne
odliczenie podatku
partycypacja
spółki
świadczenie usług


Istota interpretacji
Przekazywane nieodpłatnie obiekty układu komunikacyjnego na rzecz Gminy są nierozerwalnie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Tym samym, mając na uwadze zakres przedmiotowy wskazany w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz treść art. 8 ust. 2 ww. ustawy, czynność nieodpłatnego przekazania ww. infrastruktury na rzecz Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymane środki finansowe z tytułu partycypacji Gminy w przebudowie infrastruktury drogowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym stanie faktycznym, nie dochodzi bowiem ani do dostawy towarów ani też do świadczenia usług na rzecz Gminy.



Wniosek ORD-IN 408 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05 czerwca 2008 r. (data wpływu 09 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Wnioskodawca buduje centrum handlowo – usługowe „F……” w L…….. Prawidłowa obsługa komunikacyjna centrum handlowego bezwzględnie wymaga przebudowy infrastruktury drogowej w L……., w szczególności istniejących odcinków ulicy P……. i G……. oraz budowy skrzyżowania ul. G……. z al. …… w formie dwupoziomowego węzła drogowego a także bezkolizyjnego przejazdu pod Al. ……. na terenie inwestycji.

Jednocześnie mając na uwadze, że również Miasto L……. jest zainteresowane przebudową układu komunikacyjnego położonego w rejonie prowadzonej inwestycji, w dniu 7 lutego 2007 roku, pomiędzy Gminą L…….. a Spółką , zawarto porozumienie określające ogólne warunki realizacji i partycypacji w kosztach budowy i przebudowy układu komunikacyjnego w rejonie centrum handlowo – usługowego „F……..”. Następnie w dniu 30 maja 2007 roku, pomiędzy ww. stronami zawarto umowę, której przedmiotem jest określenie zasad i warunków przebudowy układu komunikacyjnego przez inwestora, którym jest Spółka, przy jednoczesnym współfinansowaniu inwestycji przez Gminę L……... Inwestycja prowadzona jest zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 11 ze zm.). Zgodnie z postanowieniami przedmiotowej umowy, Spółka , na podstawie uzyskanych decyzji i pozwoleń, prowadzi prace inwestycyjne polegające na przebudowie oraz budowie układu komunikacyjnego w następującym zakresie:

  • przebudowę ul. P……. w L……. wraz z przebudową i budową uzbrojenia podziemnego,
  • przebudowę ul. G…… w L…….. wraz z przebudową i budową uzbrojenia podziemnego,
  • przebudowę skrzyżowania al. ….. z ul. ……w L…….,
  • przebudowę alei……… w L…….

Natomiast Gmina L……., stosownie do postanowień umowy, zobowiązała się do partycypacji w kosztach realizowanej przez Spółkę inwestycji w zakresie przebudowy skrzyżowania al. ……. z ul. ……… w wysokości 10.000.000,00 zł w trzech ratach :

  • I rata do 31 grudnia 2007 r. partycypacja Gminy nie może przekroczyć 1.500.000 zł,
  • II rata do 31 grudnia 2008 r. partycypacja Gminy nie może przekroczyć 5.000.000 zł,
  • III rata do 31 grudnia 2009 r. partycypacja Gminy nie może przekroczyć 3.500.000 zł.

Po zakończeniu inwestycji, zgodnie z postanowieniami zawartego porozumienia oraz umowy Spółka zobowiązana jest do nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta L……….przebudowanych obiektów układu drogowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. czy czynność nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy L……. wybudowanych przez Spółkę obiektów układu komunikacyjnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...
  2. czy otrzymane od Gminy L……… środki finansowe z tytułu partycypacji Gminy w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Ad.1) Zdaniem Wnioskodawcy, czynność nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy L…….., wybudowanych przez Spółkę obiektów układu komunikacyjnego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynność tego rodzaju nie jest objęta zakresem przedmiotowym ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa, wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji łącznego spełnienia dwóch warunków, mianowicie – istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które są związane ze świadczoną nieodpłatnie usługą oraz realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W przedmiotowym stanie faktycznym, budowa a także przebudowa infrastruktury układu komunikacyjnego jest konieczna do uruchomienia, a także prawidłowego funkcjonowania budowanego przez Spółkę centrum handlowego „F……..”. Wybudowane centrum handlowe w przyszłości generować będzie przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Tym samym mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowiącego, iż w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie też nieodpłatne przekazanie przedmiotowej infrastruktury na rzecz Gminy L……. jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym, mając na uwadze zakres przedmiotowy wskazany w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz treść art. 8 ust. 2 ww. ustawy, czynność nieodpłatnego przekazania infrastruktury na rzecz Gminy L…….. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2) Zdaniem Spółki otrzymane z Urzędu Miasta środki finansowe z tytułu partycypacji Gminy w budowie i przebudowie układu komunikacyjnego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, nie dochodzi ani do dostawy towarów ani też do świadczenia usług na rzecz Urzędu Miasta. Dla powstania dostawy towarów koniecznym byłoby przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, co w przedmiotowym stanie faktycznym z pewnością nie znajduje miejsca. Natomiast koniecznym elementem istnienia (wykonania) usługi jest obowiązek świadczenia jednego podmiotu na rzecz drugiego podmiotu. Świadczenie jest elementem stosunku zobowiązaniowego, które uprawnia wierzyciela do żądania określonego zachowania się od dłużnika. Umowa, na podstawie której Gmina L…….. przekazuje środki finansowe z tytułu partycypacji w budowie i przebudowie infrastruktury nie kreuje stosunku zobowiązaniowego, na podstawie którego Spółka zobowiązana byłaby do świadczenia na rzecz Gminy. Z kolei brak takiego stosunku uniemożliwia uznanie otrzymanych przez Spółkę środków finansowych od Gminy za zapłatę należności za świadczenie usług.

Za powyższym przemawia także fakt, że inwestycja realizowana jest na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych, który stanowi, że budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Ponadto, zdaniem Spółki, otrzymane od Gminy pieniądze z tytułu partycypacji nie są obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, który zobowiązuje do zwiększenia obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W przedmiotowym stanie faktycznym otrzymane od Gminy środki finansowe są świadczeniem dobrowolnym, niezwiązanym z konkretną dostawą towarów, czy też świadczeniem usług.

Mając zatem na uwadze poruszony powyżej zakres przedmiotowy ustaw o podatku od towarów i usług, zdaniem Spółki, otrzymane środki finansowe z tytułu partycypacji Gminy L…….. w przebudowie infrastruktury drogowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj