Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-341/08/CzP
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-341/08/CzP
Data
2008.07.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
czynsz
lokal mieszkalny
odsetki
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy odsetki ustawowe uzyskiwane przez Spółdzielnię od lokatorów w związku z nieterminowym (opóźnionym) wnoszeniem przez nich opłat za używanie lokali mieszkalnych, w większości są to odsetki zasądzone wyrokiem sądu, są dochodami osiąganymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych, dodanego do tej ustawy przez art. 1 pkt 18 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r.?



Wniosek ORD-IN 725 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że w stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu odsetek ustawowych uzyskiwanych przez Spółdzielnię w związku nieterminowym wnoszeniem przez lokatorów opłat za używanie lokali mieszkalnych – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu odsetek ustawowych uzyskiwanych przez Spółdzielnię w związku nieterminowym wnoszeniem przez lokatorów opłat za używanie lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółdzielni w przypadku nieterminowej zapłaty przez lokatorów opłat za używanie lokali (opłat, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz nieterminowej zapłaty przez najemców czynszu mieszkalnego, należnego na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego i ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) przysługuje prawo żądania odsetek za opóźnienie. W przypadku opóźnionej zapłaty należności głównej zasadą jest, że dłużnik reguluje swój dług wraz z należnymi wnioskodawcy ustawowymi odsetkami. Wpływy z odsetek (podobnie jak należności od których są naliczone), przeznaczone są w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Spółdzielnia początkowo przyjęła, że jest to dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak na skutek publikacji prasowych informujących o stanowisku i interpretacji prawa podatkowego dokonanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach na wniosek jednej ze spółdzielni mieszkaniowych, z której wynika, że dochody uzyskiwane przez spółdzielnię mieszkaniową z tytułu odsetek od nieterminowej zapłaty przez lokatorów opłat za używanie lokali mieszkalnych nie pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, która stanowi podstawową działalność spółdzielni mieszkaniowej i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bez znaczenia jest też cel, na który zostaną wydane. W związku z powyższą interpretacją Spółdzielnia zapłaciła podatek od odsetek otrzymanych z tytułu nieterminowych opłat za używanie lokali mieszkalnych. Obecnie w nawiązaniu do Pisma Ministerstwa Finansów z 5 marca 2008 r. w sprawie dochodów spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych zwolnionych z podatku CIT (znak : DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82), Spółdzielnia powzięła wątpliwości, jak należy interpretować zaistniały stan faktyczny w świetle przepisów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki ustawowe uzyskiwane przez Spółdzielnię od lokatorów w związku z nieterminowym (opóźnionym) wnoszeniem przez nich opłat za używanie lokali mieszkalnych, w większości są to odsetki zasądzone wyrokiem sądu, są dochodami osiąganymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych, dodanego do tej ustawy przez art. 1 pkt 18 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r.... Wpływy z odsetek (podobnie jak należności, od których są naliczane), przeznaczone są w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Spółdzielni wpływy z odsetek (podobnie jak należności od których są naliczane), w związku z faktem, że przeznaczane są w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych,

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Nie ulega zatem wątpliwości, iż lokale mieszkalne wchodzące w zasób Spółdzielni Mieszkaniowej zaliczyć należy do zasobów mieszkaniowych. Należne od lokali mieszkalnych czynsze wraz z odsetkami za zwłokę od nieterminowych ich wpłat stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. Podlega on zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop).

W świetle powyższego przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008r. stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj