Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-231/08-2/GZ
z 4 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-231/08-2/GZ
Data
2008.06.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów


Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
obniżenie stawki podatku
stawka


Istota interpretacji
Dokumenty przy WDT, gdzie towary przewozi przewoźnik – brak podpisanej CMR.



Wniosek ORD-IN 440 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca (dalej: Spółka) dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej: WDT). Towary wywożone są z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego przez firmę przewozową, transportem samochodowym.

W celu zastosowania 0% stawki VAT dla przedmiotowych dostaw, obok spełnienia warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), Spółka gromadzi dowody (dokumenty), o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.


W związku z powyższym, Spółka gromadzi następujące dokumenty w celu zastosowania 0% stawki VAT dla WDT:

  • kopia faktury,
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (w niektórych przypadkach, specyfikacja zawarta jest na fakturze),
  • dokument przewozowy CMR.

W niektórych sytuacjach (w szczególności, gdy transport organizowany jest przez nabywcę towarów), Spółka nie może wykluczyć trudności przy uzyskaniu dokumentu przewozowego CMR, który zawierałby podpis/pieczęć odbiorcy towarów. Dlatego też możliwa jest sytuacja, iż w momencie złożenia deklaracji Spółka będzie posiadała dokument CMR, jednak będzie to dokument, który Spółka otrzyma w momencie wydania towaru przewoźnikowi, a zatem dokument, na którym nie widnieje podpis/pieczęć potwierdzająca otrzymanie towaru przez odbiorcę towarów (dokument ten zawiera jednakże podpis/pieczęć Spółki oraz przewoźnika).

W takiej sytuacji Spółka dodatkowo dysponowałaby innymi dokumentami wskazującymi w sposób jednoznaczny, iż towary zostały dostarczone do odbiorcy znajdującego się na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego. W szczególności jest to wysyłane przez Zainteresowanego zestawienie transakcji dokonanych na rzecz danego podmiotu w danym miesiącu (zestawienie zawiera w szczególności numer faktury dokumentującej dostawę, datę faktury, kwotę należną z tytułu dokonania dostawy), które zgodnie z ustaleniami i informacją zawartą w e-mail’u w przypadku braku uwag po określonym czasie uznaje się za potwierdzone.

Spółka podkreśla, iż ze względu na sposób obsługi i realizacji transakcji dostaw możliwe są dwa przypadki:

  1. informacja poprzez pocztę elektroniczną wysyłana jest bezpośrednio do nabywcy towarów i w tym przypadku okres na wniesienie ewentualnych uwag wynosi 7 dni;
  2. informacja poprzez pocztę elektroniczną wysyłana jest bezpośrednio do pośrednika obsługującego dostawy towarów przez Spółkę i w tym przypadku okres na wniesienie ewentualnych uwag wynosi 14 dni - sytuacja ta odnosi się do przypadku, w którym za wszelkie kontakty (począwszy od wyszukania nabywcy towarów do kontaktów z tym nabywcą związanych z bieżącą realizacją i nadzorem realizowanych dostaw) z nabywcą odpowiedzialny jest pośrednik (usługi w tym zakresie uregulowane są odrębną umową pomiędzy Spółką i pośrednikiem). W tym przypadku ustalony termin 14 dni wynika m.in. z terminu 7 dni ustalonego dla zgłoszenia ewentualnych uwag przez nabywcę towaru bezpośrednio do pośrednika.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


W przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie:

Czy w świetle art. 42 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z art. 42 ust. 3 i art. 42 ust. 11 ustawy o VAT posiadane przez Spółkę dokumenty, tj.:

  • kopia faktury,
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
  • dokument przewozowy CMR bez podpisu/pieczęci odbiorcy towarów,
  • dodatkowe dokumenty, które jednoznacznie wskazujące na fakt dostarczenia towarów do odbiorcy znajdującego się na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego (np. wskazana w stanie faktycznym korespondencja), uprawniają Spółkę do zastosowania 0% stawki VAT dla WDT...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane powyżej, zgromadzone przez Spółkę dokumenty uprawniają ją do zastosowania 0% stawki VAT dla WDT.


UZASADNIENIE

Jak stanowi art. 42 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT warunkiem zastosowania 0% stawki VAT dla WDT jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 42 ust.3 ustawy o VAT, dowodami takimi są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski:

  • dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  • kopia faktury,
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Ustawodawca przewidział ponadto możliwość pomocniczego posłużenia się innymi dokumentami (tzw. dokumentami uzupełniającymi). Możliwość taka wynika z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust.3 - 5, nie potwierdzają jednoznaczne dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust.1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiło WDT, w szczególności:

  • korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  • dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
  • dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
  • dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski.


Mając na uwadze powyższe przepisy, możliwość zastosowania 0% stawki VAT dla WDT uzależnia się od spełnienia następujących przesłanek:

  • zgromadzenie 3 obligatoryjnych dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT,
  • w przypadku, gdy z powyższych dokumentów nie wynika w sposób jednoznaczny, iż towary zostały dostarczone na miejsce ich przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego - posiadanie dokumentów pomocniczych, określonych w art. 42 ust. 11, które potwierdzają dokonanie WDT.

W opinii Spółki wskazane warunki są w przedmiotowym stanie faktycznym spełnione.

Spełnieniu pierwszego z nich nie stoi w szczególności na przeszkodzie fakt, iż na otrzymywanych przez Spółkę od przewoźnika dokumentach CMR brak jest podpisu/pieczęci odbiorcy towarów. Przepis art. 42 ust. 3 ustawy o VAT wskazuje bowiem na konieczność posiadania przez podatnika dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, a dla oceny treści takiego dokumentu miarodajne powinny być zasady dokumentowania umów w zakresie transportu międzynarodowego określone w szczególności w Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) sporządzonej w Genewie dnia 19 maja 1956 r.

Przepis art. 6 ww. Konwencji określa następujące elementy listu przewozowego:

  • miejsce i datę wystawienia, nazwa i adres nadawcy towarów, nazwa i adres przewoźnika,
  • miejsce i data przyjęcia towaru do przewozu oraz przewidywane miejsce jego wydania,
  • nazwa i adres odbiorcy towaru,
  • dane dotyczące ilości i wagi towarów,
  • warunki dostawy,
  • podpis i pieczęć przewoźnika,
  • oświadczenie, że przewóz, bez względu na jakąkolwiek przeciwną klauzulę, podlega przepisom niniejszej Konwencji.


Dodatkowo w myśl art. 5 ust. 1 zd. 1 Konwencji, list przewozowy wystawia się w trzech oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez nadawcę i przez przewoźnika, przy czym podpisy te mogą być wydrukowane lub też zastąpione przez stemple nadawcy i przewoźnika, jeżeli pozwala na to ustawodawstwo kraju, w którym wystawiono list przewozowy.

Jak wynika z powyższego, potwierdzenie otrzymania towarów przez odbiorcę poprzez jego podpis nie jest obligatoryjnym elementem dokumentu CMR zgodnie z postanowieniami ww. Konwencji. Tym samym w przypadku, gdy Spółka posiada dokument CMR zawierający wszystkie elementy wymienione art. 6 Konwencji, na którym brak jest natomiast podpisu odbiorcy, uznać należy, iż spełniony jest warunek posiadania „prawidłowego" dokumentu przewozowego.

Spółka ma natomiast świadomość, iż w sytuacji opisanej w powyższym stanie faktycznym mogą powstać wątpliwości, czy z dokumentu tego jednoznacznie wynika, iż towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego. Niemniej jednak, w takim przypadku znajduje w opinii Spółki zastosowanie przepis art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, tj. możliwość posłużenia się przez Spółkę dokumentami uzupełniającymi.

W opinii Spółki, dodatkowymi dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT może być wskazana w stanie faktycznym korespondencja, która w myśl zawartych ustaleń stanowi potwierdzenie realizacji dostawy do nabywcy.

Zdaniem Spółki, ze wszystkich wskazanych w powyższym stanie faktycznym dokumentów zgromadzonych przez Spółkę, tj. 3 dokumentów obligatoryjnych w rozumieniu art. 42 ust. 3 ustawy o VAT oraz wskazanych dokumentów uzupełniających, jednoznacznie wynika, iż będące przedmiotem WDT towary zostały dostarczone do odbiorcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż zaprezentowane przez nią stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych.

W decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2007 r. nr 1401/PH-I/4407/14-181/06/PV-I wyrażono następujący pogląd: Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż (...) Strona zapytała nie tylko o sposób dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ale również wskazała, iż w Jej opinii na liście przewozowym CMR nie musi znajdować się potwierdzenie odbioru towaru przez nabywcę. W ocenie organu odwoławczego stanowisko Strony w tym zakresie jest prawidłowe. Należy bowiem wskazać, iż z zacytowanego wyżej art. 6 ust. 1 w/w Konwencji nie wynika taka konieczność, z tego też względu Strona winna za pomocą innych dowodów dowieść, iż wysyłany towar został przez odbiorcę otrzymany. Z racji okoliczności, że brak jest - jak wskazano uprzednio - wzoru dokumentu potwierdzającego otrzymanie towaru przez odbiorcę, jako dowód potwierdzający otrzymanie towaru przez zagranicznego kontrahenta Strony winien być dopuszczony każdy dokument, z którego jednoznacznie wynikać ma fakt przedmiotowego odbioru towaru.

Stanowisko Spółki potwierdza także pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie - postanowienie z dnia 6 kwietnia 2007 r. nr D2/443-9/07/AR.

Jak wynika z przywoływanych powyżej przepisów, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0 % uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski. Istotą przywoływanych przepisów jest zobowiązanie Podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju. Należy zaznaczyć, iż ustawodawca w powołanych wyżej przepisach nie określił w sposób jednoznaczny formy dokumentu potwierdzającego dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jedynym warunkiem jest, by potwierdzał on ponad wszelką wątpliwość przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Zatem, podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji wiarygodne dowody potwierdzające wywóz towarów z terytorium kraju i ich dostarczenie do innego państwa członkowskiego. Jeżeli zgromadzone przez spółkę dokumenty spełniają powyższe wymogi, to stanowią dowód w rozumieniu przepisów art. 42 ust. 3 przywoływanej ustawy, pozwalający na zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Ponadto, na szczególna uwagę zasługuje fakt, iż stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało także potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 stycznia 2008 r., sygn. ILPP2/443-71/07-2/IM. Jak stwierdzono w powyższym piśmie, „z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w niektórych przypadkach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, gdy transport towarów organizował kupujący, Wnioskodawca nie posiada listu przewozowego z podpisem nabywcy towarów. Posiada list przewozowy wystawiony przez przewoźnika odbierającego towar (bez podpisu nabywcy), kopię faktury i specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz oświadczenie nabywcy o otrzymaniu towarów. Równocześnie Spółka posiada takie dokumenty, jak korespondencja handlowa z nabywcą, jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar. W przypadku, gdy dokument przewozowy otrzymany przez przewoźnika nie potwierdza jednoznacznie, że towar został dostarczony do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dokumentami które potwierdzają fakt dostawy mogą być również posiadane przez Spółkę ww. dokumenty, takie jak: oświadczenie nabywcy o otrzymaniu towarów, korespondencja handlowa, zamówienie, dokument potwierdzający zapłatę. Biorąc pod uwagę powyższe unormowania oraz stan faktyczny opisany we wniosku, stwierdza się, iż Wnioskodawca posiada dokumenty spełniające wymogi dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, a tym samym Spółka ma prawo do zastosowania stawki podatku 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, potwierdzonych tymi dokumentami."


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj