Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-940/08-3/RK
z 26 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-940/08-3/RK
Data
2008.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
cła
import towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek
podstawa opodatkowania
przemieszczanie towarów
rozliczanie (rozliczenia)
transport


Istota interpretacji
przywóz do kraju towaru uprzednio zaimportowanego spowoduje obowiązek rozliczenia w kraju podatku od towarów i usług. Podstawa opodatkowania zwiększy się o należne cło. Natomiast koszty transportunie pobierane przez dostawcę nie zwiększają podstawy opodatkowania.



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2008 r. (data wpływu 15.05.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.05.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje importu towarów z C. Towary są dostarczane do Hamburga, gdzie dokonuje się odprawy celnej i uiszcza należne cło. Następnie towary te są dostarczane do siedziby Spółki na terytorium kraju. Odprawa celna dokonywana jest przez Przedstawiciela Podatkowego w Hamburgu – zarejestrowanego dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terenie Niemiec. Towary zostają dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42. Procedura 42 stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą dostawą wewnątrzwspólnotową). W przedmiotowej sprawie import towarów nastąpił w miesiącu lutym 2008 r. W lutym również nastąpiło przemieszczenie towarów z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Przemieszczenia tego dokonała firma polska wystawiając fakturę za usługę transportową. W związku z wykonaniem całej transakcji Spółka posiada następujące dokumenty:

  • fakturę importową, wystawioną dnia 11.01.2008 r. przez kontrahenta chińskiego w walucie obcej (dolar amerykański), na której widnieje oprócz danych Spółki dane jej niemieckiego przedstawiciela podatkowego,
  • niemieckie dokumenty celne z dnia 07.02.2008 r. wystawione w walucie obcej (euro), potwierdzające dokonanie importu na terytorium Niemiec,
  • fakturę z dnia 12.02.2008 r. od polskiej firmy spedycyjnej za transport morski i drogowy kontenera z C do R wraz z usługami celnymi i z kwotami stanowiącymi zwrot poniesionych wydatków na opłacenie przedstawiciela podatkowego,
  • fakturę z dnia 18.02.2008 r. niemieckiej firmy, wystawioną w walucie obcej (euro) refakturującą zapłacone w imieniu Spółki cło,
  • wystawiony przez Spółkę dnia 18.02.2008 r. dokument przyjęcia magazynowego „PZ” zaimportowanych wcześniej towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób ustalić podstawę naliczenia podatku VAT...
  2. Czy opłacone przez Spółkę koszty frachtu morskiego wykazywane w wystawionej na Spółkę fakturze polskiej firmy spedycyjnej opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 0%, zwiększają podstawę opodatkowania w wystawionej fakturze wewnętrznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.

Na dzień przyjęcia towarów do magazynu, czyli pod datą 18.02.2008 r., Spółką wystawiła fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie towarów, przyjmując za podstawę opodatkowania podatkiem VAT wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego powiększona zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT o należne cło. Faktura oraz cło przeliczone zostały w myśl art. 37 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy, wg kursu średniego ogłoszonego przez NBP na dzień wystawienia faktury przez kontrahenta c. Koszty transportu z C do R, naliczone przez polską firmę, nie zwiększają podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż nie są one należne dostawcy – art. 31 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 -5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez import towarów stosownie do z art. 2 pkt 7 ustawy - rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, bowiem nabyty przez niego towar został uprzednio zaimportowany (art. 2 pkt 7 ustawy) na terytorium Niemiec, przez działającego w jego imieniu przedstawiciela podatkowego i dopuszczony do obrotu na obszarze Wspólnoty. Zatem przywóz do kraju towaru uprzednio zaimportowanego spowoduje obowiązek rozliczenia w kraju podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 31 ust. 5 ustawy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy).

W związku z ww. przepisami należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki odnośnie ustalonej podstawy opodatkowania od wewnątrzwspólnotowego nabycia jest prawidłowe, bowiem Spółka stosownie do art. 31 ust. 5 ustawy przyjęła za podstawę opodatkowania podatkiem wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, oraz powiększyła ją o należne cło, kierując się przesłankami wynikającymi z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy. Również prawidłowo postąpiła Spółka nie wliczając do podstawy opodatkowania poniesionych kosztów transportu z Chin do Polski, bowiem nie są one pobierane przez dostawcę towarów z Chin (art. 31 ust.2 pkt 1 ustawy), lecz należne są Spółce wykonującej usługę transportową.

Należy jednak zaznaczyć, iż stosownie do § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.):

  1. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
  2. w przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.
  3. w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio,
  4. przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.

W niniejszej sprawie faktura za towar została wystawiona przez kontrahenta chińskiego, niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej. Faktura ta związana jest z importem towarów, który miał miejsce na terenie Niemiec. Spółka będąca zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT dokonała następnie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym nie została wystawiona faktura przez kontrahenta unijnego. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie, do przeliczenia faktury wystawionej przez kontrahenta c, należy zastosować wyliczony i ogłoszony przez NBP kurs średni waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (§ 37 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-40



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj