Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-154/08-4/AMN
z 3 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-154/08-4/AMN
Data
2008.06.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
opodatkowanie
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychód


Istota interpretacji
Czy nagrody pieniężne mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tyt. przychodu z innych źródeł wykazanych w deklaracji PIT-8C, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 334 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa X przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu udziału w konkursie – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu udziału w konkursie.


W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 8 kwietnia 2008 r. nr ILPB1/415-154/08-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 10 kwietnia 2008 r., wniosek uzupełniono w dniu 18 kwietnia 2008 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W czerwcu 2007 roku Urząd Marszałkowski ogłosił konkurs przeznaczony dla dziennikarzy i redakcji prasowych, radiowych i telewizyjnych o zasięgu lokalnym i regionalnym. Konkurs był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – oraz Budżetu Województwa X w ramach Pomocy Technicznej Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Konkurs był elementem akcji promującej fundusze Unii Europejskiej, w tym Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Celem konkursu było promowanie oraz popieranie aktywności dziennikarzy i redakcji o zasięgu lokalnym i regionalnym upowszechniających informacje i wiedzę na temat Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Informacja o konkursie ukazała się w prasie regionalnej, na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego oraz wysłano pisemne zaproszenia do redakcji regionalnych i lokalnych.

W konkursie mogli uczestniczyć dziennikarze publikujący swoje utwory w regionalnej prasie popularnej i samorządowej, radiu i telewizji. Konkurs składał się z dwóch etapów. Pierwszy etap polegał na zgłoszeniu się, drogą internetową, do udziału w konkursie. Dla zainteresowanych i zgłoszonych do konkursu dziennikarzy Urząd Marszałkowski zorganizował cztery wyjazdy plenerowe do wybranych inwestycji współfinansowanych ze środków ZPORR. Drugi etap polegał na przesłaniu materiałów dziennikarskich w określonym terminie. Przedmiotem zgłoszenia do konkursu były utwory mające formę programu telewizyjnego, audycji radiowej i publikacji prasowej:

  1. w przypadku dziennikarzy prasowych praca obejmowała cykl co najmniej sześciu artykułów,
  2. w przypadku dziennikarzy radiowych praca obejmowała cykl co najmniej sześciu audycji radiowych,
  3. w przypadku dziennikarzy telewizyjnych praca obejmowała cykl co najmniej sześciu programów.

Zgłoszone do konkursu prace ukazywały się w prasie oraz radiu i telewizji – w mediach lokalnych i regionalnych. Następnie prace zostały ocenione przez Komisję konkursową, powołaną przez Marszałka Województwa.

Dziennikarzom i redakcjom przyznano nagrody pieniężne w następujących kategoriach:

  1. prasa lokalna:

  2.   - I miejsce: 5000 zł (2500 zł dziennikarz, 2500 zł redakcja),
      - II miejsce: 3000 zł (1500 zł dziennikarz, 1500 zł redakcja),
      - III miejsce: 2000 zł (1000 dziennikarz, 1000 zł redakcja),
  3. media regionalne:

  4.   - I miejsce: 10000 zł (5000 zł na zespół trzech dziennikarzy, 5000 zł redakcja),
      - II miejsce: 6000 zł (3000 zł dziennikarz, 3000 zł redakcja),
      - III miejsce: 4000 zł (2000 zł dziennikarz, 2000 zł redakcja).

Połowa przyznanej nagrody przeznaczona była dla redakcji, a druga połowa dla dziennikarza, bądź zespołu dziennikarzy. Nagrody zostały przekazane przelewem na wskazane rachunki w drugiej połowie grudnia 2007 roku. Dla wszystkich laureatów konkursu zostały wystawione deklaracje PIT-8C, które zostały przesłane do zainteresowanych oraz odpowiednich co do miejsca zameldowania podatnika, urzędów skarbowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wyżej opisane nagrody pieniężne wygrane w konkursie mogą być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych z tytułu przychodów z innych źródeł, wykazanych w deklaracji PIT-8C, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość nagród powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych z tytułu przychodów z innych źródeł, wykazanych w deklaracji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W przedmiotowej sprawie nagrodzonymi w konkursie są dziennikarze i redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne o zasięgu lokalnym i regionalnym. W przypadku redakcji otrzymana nagroda stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i w związku z tym na wypłacającym nagrodę nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.


Natomiast dla nagrodzonych dziennikarzy należy rozróżnić dwojaki sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji, gdy nagrody nie stanowią wynagrodzenia za przeniesienie na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich, wygrana podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 13 pkt 2 i art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście, bądź pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeśli dziennikarz uzyskał przychody z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, na wypłacającym nagrodę – analogicznie jak w przypadku redakcji – nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Stosownie do treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Natomiast w sytuacji, gdy nagrody stanowią wynagrodzenie za przeniesienie na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich, zastosowanie mają przepisy art. 27 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas wygrana stanowi przychód z praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 18 ww. ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.


Stosownie do treści art. 42 ust. 2 cytowanej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.


Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane nagrody pieniężne nie stanowią przychodów z tytułu innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na płatniku nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj