Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-690/08/JP
z 4 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-690/08/JP
Data
2008.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
przegląd techniczny
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
zwrot odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 561 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008r. (data wpływu 30 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 17 marca 2005r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym zawiadomienie, że z dniem 21 marca 2005r. rozpocznie ewidencjonowanie obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca jeszcze w marcu 2005r. zarejestrował pierwszą sprzedaż usług dla osób fizycznych na ww. kasie fiskalnej. Ponieważ spełniał wszystkie warunki do skorzystania z ulgi do odliczenia 50% ceny zakupu kasy od podatku należnego, pomniejszył podatek należny w kolejnych następujących po sobie czterech miesiącach (co miesiąc 25%) w sumie o 544,00 zł tj. 50% ceny zakupu pomniejszonej o podatek VAT. Z upływem czasu intensywność obrotów spadła do tego stopnia, że w 2006r. nie dokonał żadnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych. W tym roku przeprowadził tylko dwie transakcje sprzedaży towarów na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Dnia 31 lipca 2007r. zarejestrował sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych na kasie fiskalnej. Od tego momentu nie wykazywał już żadnych obrotów, z uwagi na brak klientów. Do dnia 1 kwietnia 2008r. transakcje podlegające opodatkowaniu przeprowadzał co najmniej co 10 miesięcy, tzn. że nie zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym czasie dokonywał też obowiązkowych przeglądów technicznych kasy.W 2008r. Wnioskodawca podjął decyzję o likwidacji działalności gospodarczej. Złożył wniosek w Urzędzie Skarbowym o dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej w dniu 1 kwietnia 2008r., ponieważ od tego dnia zamierzał zaprzestać dokonywania sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy powinna zwrócić odliczoną kwotę wydatkowaną na zakup kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy kwota dokonanego odliczenia nie podlega zwrotowi, gdyż spełnione są warunki do odliczenia zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących. Ewidencjonowanie obrotów rozpoczęła w marcu 2005r., zaprzestała używania kasy 1 kwietnia 2008r., zaś zakończyć działalność zamierza z końcem kwietnia 2008r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.Podatnicy naruszający obowiązek określony w ust. 1 do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług (art. 111 ust. 2).

W myśl art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.Ulga na zakup kasy fiskalnej jest zatem przywilejem, z którego podatnik może skorzystać, jednakże wyłącznie po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków.Podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokonał odliczenia przysługującej mu ulgi z tytułu jej zakupu wypełniając wszystkie wymagane warunki, może jednak w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia oraz być zmuszonym do zwrotu otrzymanej kwoty.

Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Stosownie natomiast do § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.

Zgodnie z § 11 ust. 2 cyt. wyżej rozporządzenia obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione w ust. 1.W myśl § 11 ust. 3 rozporządzenia obowiązek, o którym mowa w ust. 2, powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.Obowiązek, o którym mowa w ust. 2, należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu (§ 11 ust. 4 rozporządzenia).

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotów za pomocą kasy fiskalnej w marcu 2005r. Zgodnie z treścią wniosku, Wnioskodawca spełniał wszystkie warunki uprawniające go do odliczenia 50% kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. W konsekwencji odliczenia tego dokonał w czterech następujących po sobie miesiącach. Jednakże intensywność obrotów na rzecz osób fizycznych spadła u Wnioskodawcy do tego stopnia, że w 2006r. nie dokonał on żadnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych. W roku 2007 Wnioskodawca dokonał jednej takiej sprzedaży, natomiast w roku 2008 dokonał sprzedaży jedynie na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Od dnia 31 lipca 2007r. Wnioskodawca nie wykazywał już żadnych obrotów na rzecz osób fizycznych z uwagi na brak klientów. Wnioskodawca podjął decyzję o zaprzestaniu używania kasy od 1 kwietnia 2008r. oraz o zakończeniu działalności z końcem kwietnia 2008r.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie będą zachodziły przesłanki, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT ani w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Bowiem w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania Wnioskodawca nie zaprzestał używania kasy rejestrującej oraz dokonywał w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowych przeglądów technicznych przez właściwy serwis, a odliczenie nastąpiło na zasadach i w terminach wskazanych w ustawie. Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca w okresie prowadzenia działalności gospodarczej w każdym momencie mógł ewidencjonować obroty i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem tut. organu z uwagi na nieewidencjonowanie przez Wnioskodawcę sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej z przyczyn obiektywnych, tj. brak klientów – nie powstał u niego obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu przedmiotowej kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj