Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-761/08/MS
z 21 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-761/08/MS
Data
2008.05.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bilety
modernizacja
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
przychód
remonty
sprzedaż


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na prace modernizacyjne i remontowe dróg, infrastruktury torowo-sieciowej, sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem w związku z uzyskiwaniem przychodów z tytułu sprzedaży biletów MKP



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu dnia 8 lutego 2008r., uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2008r. (data wpływu 19 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na prace modernizacyjne i remontowe dróg, infrastruktury torowo-sieciowej, sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem w związku z uzyskiwaniem przychodów z tytułu sprzedaży biletów MKP - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na prace modernizacyjne i remontowe, dróg, infrastruktury torowo-sieciowej, sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem w związku z uzyskiwaniem przychodów z tytułu sprzedaży biletów MPK. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 maja 2008r. (data wpływu 19 maja 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-220/08/MS z dnia 5 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z Uchwałą Nr XVI/203/07 Rady Miasta K. z dnia 13 czerwca 2007r. w sprawie zmiany statutu jednostki budżetowej K. Zarząd Komunalny w K. oraz upoważnienia Dyrektora K. Zarządu Komunalnego w K. do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej Wnioskodawca będzie realizował zadania związane z:

  • zarządzaniem infrastrukturą torowo-sieciową wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
  • pełnieniem funkcji zarządzającego ruchem na drogach publicznych w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • zarządzanie transportem publicznym (wraz ze sprzedażą biletów).

Ponadto stwierdzono, że K. Zarząd Komunalny jest podatnikiem VAT czynnym, jako jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Drogi, infrastruktura torowo-sieciowa i sygnalizacja świetlna są zaliczone do środków trwałych. Faktury VAT dokumentujące wydatki na remont i modernizację dróg, infrastruktury torowo-sieciowej oraz sygnalizacji świetlnej są wystawiane na KZK. Sprzedaż biletów MPK będzie stanowić obrót jednostki.

Zarządzanie infrastrukturą torowo-sieciową oraz infrastrukturą towarzyszącą, pełnienie funkcji zarządzającego ruchem na drogach publicznych, zarządzanie transportem publicznym będzie związane ze sprzedażą biletów MPK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur za prace modernizacyjne i remontowe:

  • dróg (w tym: wydzielonych pasów ruchu, zatok, przystanków autobusowych, dworców),
  • infrastruktury torowo-sieciowej (w tym peronów tramwajowych, podstacji trakcyjnych),
  • sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brakiem jednoznacznej definicji „infrastruktury transportu zbiorowego" istnieje możliwość odliczania podatku należnego VAT od robót remontowo - modernizacyjnych elementów infrastruktury obsługującej transport zbiorowy (wydzielone pasy drogowe, przystanki, dworce i zatoki autobusowe) oraz prac związanych z utrzymaniem infrastruktury torowo-sieciowej (w tym perony tramwajowe, podstacje trakcyjne). Powyższe odliczenie następowałoby od podatku VAT uzyskiwanego ze sprzedaży biletów MPK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przypadki, w których nabycie towarów i usług nie uprawnia podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostały przez ustawodawcę określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt pkt 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów oraz wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

We wniosku wskazano, że K. Zarząd Komunalny jest podatnikiem VAT czynnym, jako jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Drogi, infrastruktura torowo-sieciowa i sygnalizacja świetlna są zaliczone do środków trwałych Wnioskodawcy. Faktury VAT dokumentujące wydatki na remont i modernizację infrastruktury torowo-sieciowej oraz sygnalizacji świetlnej są wystawiane na KZK. Sprzedaż biletów MPK będzie stanowić obrót jednostki – czynność opodatkowana.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z pracami modernizacyjnymi i remontowymi dróg (w tym: wydzielonych pasów ruchu, zatok, przystanków autobusowych, dworców), infrastruktury torowo-sieciowej (w tym peronów tramwajowych, podstacji trakcyjnych), sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 88 ustawy o VAT, o ile wydatki te służą w całości sprzedaży opodatkowanej wskazanej przez Wnioskodawcę, tj. sprzedaży biletów MPK.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przy czym, w przypadku gdyby wydatki poniesione w związku z modernizacją i remontem, o których mowa we wniosku służyły zarówno czynnościom opodatkowanym i zwolnionym z opodatkowania jak i czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu będą miały zastosowanie przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT. Przy czym przed dokonaniem takiego rozliczenia Wnioskodawca będzie zobowiązany do określenia, które wydatki dotyczą czynności opodatkowanych i ewentualnych czynności zwolnionych, i do tej części zastosować odpowiednio przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT. Wydatki bowiem związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu nie podlegają odliczeniu w ogóle.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny i nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności do czynności opodatkowanych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj