Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-250A/08/RS
z 9 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-250A/08/RS
Data
2008.06.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
koszt
media
obrót
podmiot zarządzający (zarządca)
refakturowanie
usługi najmu
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Czy „A.” ma obowiązek wystawić faktury VAT dla najemców lokali użytkowych za koszty związane z utrzymaniem tych lokali tj. centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, odprowadzenie ścieków, wywóz śmieci stałych, które najemca lokalu zgodnie z podpisaną umową zobowiązany jest ponosić, gdy dokumentem określającym wysokość ponoszonych kosztów jest inny dokument niż faktura?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko „A.”, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 marca oraz 8, 23 i 29 kwietnia 2008 r. jak i pismem nr ABK-4/NF/3360-8/08/2590 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktur dokumentujących obciążenie tytułem kosztów związanych z utrzymaniem lokali użytkowych tj. centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody, odprowadzania ścieków oraz wywozu śmieci stałych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 26 marca oraz 8, 23 i 29 kwietnia 2008 r. jak i pismem nr ABK-4/NF/3360-8/08/2590 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie obowiązku wystawienia faktur dokumentujących obciążenie tytułem kosztów związanych z utrzymaniem lokali użytkowych tj. centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody, odprowadzania ścieków oraz wywozu śmieci stałych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


„A.” jest podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje zadania w zakresie:


  • gospodarki komunalnym zasobem mieszkaniowym Skarbu Państwa (wobec którego Prezydent Miasta wykonuje zadania z zakresu: administracji rządowej, administrowania wspólnotami mieszkaniowymi w ramach zawartych umów oraz budynkami stanowiącymi własność osób fizycznych),
  • zaspokajania potrzeb mieszkańców tych zasobów,
  • innych zadań związanych z funkcjonowaniem komunalnych zasobów mieszkaniowych, Skarbu Państwa, lokali użytkowych i ich infrastruktury.


Głównym przedmiotem działania „A.” jest prowadzenie administracji budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych, a także innych nieruchomości stanowiących własność Gminy oraz Skarbu Państwa; utrzymanie sprawności technicznej i użytkowej eksploatowanych budynków, lokali i infrastruktury; zabezpieczenie ich prawidłowej eksploatacji; utrzymanie właściwego stanu sanitarnego zasobów i ich otoczenia oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego; utrzymanie estetyki budynków, budowli i przyległych terenów zieleni. Członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej jest Gmina, a „A.” w ramach udzielonych pełnomocnictw przez Prezydenta Miasta reprezentuje właściciela w zakresie zwykłego zarządu. Na podstawie otrzymanych dokumentów obciążeniowych regulowane są zobowiązania wobec wspólnoty za utrzymanie części wspólnych nieruchomości oraz koszty związane z utrzymaniem lokali, których właścicielem jest Gmina. Do kosztów dotyczących utrzymania części wspólnych należą koszty eksploatacji, fundusz remontowy i wynagrodzenie zarządu, a do kosztów związanych z utrzymaniem lokali zalicza się: centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości stałych, domofon, windę itp. Zgodnie z umową podpisaną przez Prezydenta Miasta z najemcą lokalu użytkowego, najemca opłaca czynsz za wynajem lokalu oraz ponosi koszty eksploatacyjne związane z utrzymaniem tego lokalu. Za czynsz najemcę obciąża urząd miasta, a za centralne ogrzewanie, zimna wodę, odprowadzanie ścieków, wywóz śmieci stałych itp. „A.”. Za dostarczane usługi kontrahenci wystawiają faktury VAT, na podstawie których „A.” lokali użytkowych wystawia refaktury. Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Gminą a najemcą, właściciel lokalu użytkowego ma obowiązek dostarczyć media. Problem dotyczy, gdy obciążania za powyższe świadczenia dokonuje Wspólnota Mieszkaniowa nie będąca podatnikiem podatku VAT, która nie wystawia faktur, a jedynie rachunki (noty). Wspólnota mieszkaniowa zawiera umowy z dostawcami mediów. „A.” działa w imieniu Gminy w zakresie dostarczania mediów będąc drugim podmiotem pośredniczącym w obciążaniu faktycznego odbiorcy usług.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy „A.” ma obowiązek wystawić faktury VAT dla najemców lokali użytkowych za koszty związane z utrzymaniem tych lokali tj. centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, odprowadzenie ścieków, wywóz śmieci stałych, które najemca lokalu zgodnie z podpisaną umową zobowiązany jest ponosić, gdy dokumentem określającym wysokość ponoszonych kosztów jest inny dokument niż faktura...


Zdaniem „A.” obciążanie najemców za zużytą energię cieplną, zimną wodę itp. nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy od podatku od towarów i usług, a jedynie partycypację w poniesionych kosztach. Wobec powyższego „A.” nie powinna wystawiać faktur VAT najemcom lokali użytkowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zatem przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Z zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, którą zgodnie z art. 2 pkt 22 jest również odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego jak i najemcę – określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r nr 16 poz. 93 ze zm.) oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu użytkowego przez jego najemcę.

Zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.), w stosunkach najmu oprócz czynszu wynajmujący może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, a w wypadku innych tytułów prawnych uprawniających do używania lokalu, oprócz opłat za używanie lokalu, właściciel może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, z zastrzeżeniem ust. 6. Natomiast w myśl art. 9 ust. 6 ww. ustawy, opłaty niezależne od właściciela mogą być pobierane przez właściciela tylko w wypadkach, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawą mediów lub dostawą usług.


Obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie regulują kwestii refakturowania kosztów, ani nie definiują pojęcia „refakturowania”. Jednak przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje wystawiania tzw. „refaktur" wtedy, gdy :


  • przedmiotem refakturowania są usługi, z których nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na który wystawiona jest pierwotna faktura,
  • odsprzedaży dokonuje się po cenie zakupu, bez marży doliczonej przez odsprzedającego,
  • podmiot, który dokonuje refakturowania, wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź stosuje zwolnienie od podatku), która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,
  • strony łączy umowa o charakterze zasadniczym, która zawiera zastrzeżenie o odrębnym rozliczaniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności, które służą realizacji tej umowy.


Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. „Refaktura" jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi.

Regulacje w przedmiotowej kwestii zawarto w VI Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 roku jak i w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 roku Dyrektywie Rady Nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy UE L z 2006 r., Nr 347/1 ze zm.). Przepisy te pozwalają w określonych sytuacjach refakturującego traktować jako świadczącego usługę. Stosownie do dyspozycji przepisu art. 28 Dyrektywy z 2006 r. w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca tj. „A.” jest zakładem budżetowym (podatnikiem podatku od towarów i usług) powołanym m.in. do administrowania zasobami lokalowymi Gminy. W nieruchomościach Wspólnot Mieszkaniowych „A.” reprezentuje Gminę - jednego z właścicieli lokali tworzących Wspólnotę Mieszkaniową. Stroną umowy o dostawę mediów do lokali z dostawcami mediów (zimnej i ciepłej wody, odprowadzenia ścieków, centralnego ogrzewania oraz wywozu śmieci) jest Wspólnota Mieszkaniowa. Odbiorcami mediów są najemcy lokali użytkowych stanowiących własność Gminy. Wspólnota Mieszkaniowa nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług obciąża „A.”, wystawiając notę lub rachunek. Powyższe dokumenty określają kwotę, którą „A.” powinna zapłacić do Wspólnoty z tytułu partycypacji w kosztach dotyczących m.in. zużycia mediów związanych z utrzymaniem lokali własnych Gminy we Wspólnocie.

W związku z tym, że najemcy lokali, stanowiących własność Gminy, nie mają możliwości zawarcia umowy bezpośrednio z dostawcą mediów, a obowiązek zapewnienia dostawy mediów w takim przypadku spoczywa na właścicielu tych lokali, tj. Gminie, w imieniu której działa Administrator. W efekcie „A.” – stosownie do zawartych umów - obciąża najemców tych lokali kosztami dostarczanych mediów w celu odzyskania poniesionych kosztów zużycia mediów we Wspólnocie.

Należy zauważyć, że „A.”, która działa w imieniu Gminy została zobowiązana do dostarczenia mediów dla poszczególnych najemców. Wobec powyższego „A.” jest podmiotem świadczącym na rzecz najemcy usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci, czy centralnego ogrzewania. Z treści wniosku wynika, że wydatki za dostawę mediów do poszczególnych lokali, jak również kwoty utrzymania części wspólnych nieruchomości obowiązani są pokryć korzystający z lokali, czyli najemcy tych lokali. Otrzymywana przez Administratora należność z tytułu dostarczanych mediów stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jest świadczeniem należnym z tytułu sprzedaży mediów.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów prawidłowym sposobem dokumentowania na rzecz najemcy opłat z tytułu centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody, odprowadzania ścieków oraz wywozu śmieci stałych, jest wystawienie faktury VAT przez „A.”.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj