Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-275/08-2/ISN
z 29 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-275/08-2/ISN
Data
2008.05.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Zakres przedmiotowy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura
obniżenie podatku należnego
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 734 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem i dystrybutorem szerokiej gamy produktów alkoholowych, m.in.: wódek, likierów, koniaków, whisky, win, brandy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z wieloma kontrahentami. W celu utrwalenia współpracy handlowej oraz intensyfikacji sprzedaży, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, zleca on kontrahentom świadczenie usług polegających na:

  • osiągnięciu w oznaczonym przedziale czasowym ustalonego pułapu wartości zakupów produktów Spółki,
  • terminowej zapłacie za produkty,
  • otwarciu przez kontrahenta nowego punktu sprzedaży, w którym będą sprzedawane produkty Spółki.


Z tytułu świadczonych usług Zainteresowany wypłaca kontrahentom wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych. Premie nie dotyczą konkretnej dostawy, lecz wszystkich dostaw, jakie Spółka wykonuje w danym okresie.


Kontrahent, który nabył prawo do premii, wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej. Spółka, kierując się treścią art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, odlicza wykazany na tej fakturze VAT jako podatek naliczony.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy premia przyznana kontrahentowi Spółki jest równoznaczna z płatnością za świadczenie usług podlegających na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu VAT...
  2. Czy podatek VAT wykazany na fakturze dokumentującej udzielenie premii stanowi dla Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, podatek naliczony do odliczenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za usługę z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jako czynność podlegająca VAT, premia powinna zostać udokumentowana fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Podatek VAT, wykazany na fakturze, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT, stanowi dla Spółki podatek naliczony do odliczenia.

Swoje stanowisko Zainteresowany opiera na:

  1. wykładni art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT,
  2. wykładni art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT,
  3. stanowisku prezentowanym w sprawie opodatkowania premii pieniężnych przez organy podatkowe.


Ad. a)

Wykładnia art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT

  1. Dana czynność podlega opodatkowaniu VAT pod warunkiem kumulatywnego spełnienia dwóch przesłanek:
       - należy do katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT,
       - została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem VAT.
    Ponieważ drugi z powyższych warunków nie budzi kontrowersji, Spółka poniżej bezpośrednio odnosi się tylko do warunku pierwszego.
  2. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej nie będące dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Definicja usługi obejmuje zatem wszystkie sytuacje, w których dochodzi do zawarcia umowy (dokonania transakcji) pomiędzy dwoma podmiotami, w wyniku której jeden z podmiotów świadczy na rzecz drugiego, to do czego się zobowiązał, pod warunkiem, że świadczenie to nie jest dostawą towarów.
  3. Wnioskodawca wypłaca premie na podstawie cywilnoprawnej umowy o świadczenie usług po spełnieniu przez kontrahenta określonych w umowie warunków. Podstawowym warunkiem uzyskania premii jest nabycie przez kontrahenta Spółki określonej liczby produkowanych przez nią towarów. Należy podkreślić, iż wypłata premii następuje w wyniku zakupu oznaczonej ilości towarów, zatem nie jest związana z dokonaniem konkretnej dostawy. Wypłata premii związana jest zatem z określonym zachowaniem podmiotu nabywającego prawo do premii. Takie zachowanie, zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi usługę, która podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.


Ad. b)

Wykładnia art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT

  1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
  2. Nabywane przez Spółkę usługi wykorzystywane są przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - Zainteresowany zleca ich wykonanie w celu utrwalenia współpracy handlowej i zwiększenia sprzedaży produkowanych przez niego wyrobów. Konsekwentnie, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych usług.


Ad. c)

Stanowisko organów podatkowych

Powyższe wnioski potwierdza Ministerstwo Finansów w piśmie z 30 grudnia 2004 r. wskazując, że w sytuacjach, w których podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są - przykładowo z tytułu dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia, jako związana z określonym zachowaniem kontrahenta otrzymującego premię jest dla niego wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług. Usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca podkreśla również, że analogiczny pogląd w tej sprawie prezentuje Minister Finansów w interpretacjach wydawanych w indywidualnych sprawach podatników (przykładowo - interpretacja z 22 października 2007 r. nr ILPP1/443-125/07-2/IN, interpretacja z 24 stycznia 2008 r. nr IP-PP2-443-587/08-2/MK).


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, Spółka stoi na stanowisku, że wypłacane przez nią premie pieniężne mieszczą się w pojęciu „wynagrodzenia za świadczenie usług". Wnioskodawca uważa równocześnie, że w związku z nabyciem tych usług przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj