Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-157/08-2/PW
z 26 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-157/08-2/PW
Data
2008.05.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
akcja
certyfikat inwestycyjny
fundusz inwestycyjny
fundusz kapitałowy
jednostka uczestnictwa
kapitały pieniężne
konwersja
przychód z kapitału pieniężnego
zamiana


Istota interpretacji
Opodatkowanie wniesienia akcji do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz dokonywania zamiany jednostek uczestnictwa w ramach funduszu pomiędzy subfunduszami tego funduszu.



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 26 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia do funduszu inwestycyjnego akcji w zamian za zbywane przez fundusz jednostki uczestnictwa – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia do funduszu inwestycyjnego akcji w zamian za zbywane przez fundusz jednostki uczestnictwa.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabył w 2007 r. jednostki uczestnictwa subfunduszu X funduszu Y Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty („Fundusz”) w zamian za wniesienie do Funduszu papierów wartościowych – akcji spółek akcyjnych z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej, dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym – X w W. („Akcje”). Akcje zostały nabyte przez Zainteresowanego po dniu 01 stycznia 2004 r. Wniesione one zostały do Funduszu w trybie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 – „Ustawa”), poprzez przeniesienie ich na odpowiedni rachunek papierów wartościowych Funduszu. Wnioskodawca wyjaśnia, że Fundusz jest specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym w rozumieniu art. 112 i następne Ustawy, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będącym jednocześnie funduszem z wydzielonymi subfunduszami w rozumieniu art. 159 i następne ww. Ustawy. W Funduszu wydzielone są cztery subfundusze, w ramach których można dokonywać zamiany jednostek uczestnictwa w rozumieniu art. 162 ust. 3 Ustawy oraz art. 17 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej „Ustawa Pdofiz”). Zainteresowany wyjaśnia, iż zamierza dokonywać zamiany jednostek uczestnictwa w ramach Funduszu (pomiędzy subfunduszami tego Funduszu).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia do funduszu inwestycyjnego akcji w zamian za zbywane przez fundusz jednostki uczestnictwa.


Czy wniesienie przez osobę fizyczną akcji spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego w zamian za zbywane przez ten fundusz jednostki uczestnictwa w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, wywołuje powstanie obowiązku podatkowego, czy też jest neutralne podatkowo...

Zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą wniesienia Akcji do Funduszu nie powstaje obowiązek podatkowy, a zachodzi on dopiero na skutek odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa Funduszu nie będącego ich zamianą w rozumieniu art. 162 ust. 3 Ustawy oraz art. 17 ust. 1c Ustawy Pdofiz. W ocenie Zainteresowanego, w następstwie wniesienia Akcji do Funduszu następuje przeniesienie ich własności na rzecz Funduszu, a w zamian za Akcje, uczestnik nabywa jednostki uczestnictwa Funduszu. Wniesienie Akcji do Funduszu nie stanowi umowy zamiany w rozumieniu Kodeksu cywilnego, ani też aportu regulowanego w Kodeksie spółek handlowych.

Wnioskodawca zauważa, że przepisy Ustawy Pdofiz nie regulują przypadku przeniesienia papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego. Brak jest w szczególności określenia zasad ustalania dochodu przy tego typu transakcji. Zainteresowany stoi na stanowisku, że wniesienie do funduszu inwestycyjnego akcji nie jest podlegającym opodatkowaniu:

  • otrzymaniem udziałów objętych w związku z wniesieniem akcji jako wkładu niepieniężnego (aportu) w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 9 Ustawy Pdofiz,
  • uzyskaniem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, w rozumieniu art. 17 ust. 6a Ustawy Pdofiz,
  • uzyskaniem przychodu z tytułu udziału w funduszu kapitałowym, w rozumieniu art. 17 ust. 2 pkt 5 i ust. 1c Ustawy Pdofiz.


Zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 1 pkt 38 oraz ust. 3e Ustawy Pdofiz, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na powyższe należy przyjąć, że wniesienie Akcji do Funduszu nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, w tym konieczności ustalenia przychodu ani też kosztów jego uzyskania. Obowiązek ten powstaje dopiero na skutek odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, nie będącego ich zamianą.


Na poparcie swego stanowiska w ww. sprawie, Zainteresowany przytacza szereg postanowień wydanych przez organy podatkowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia do funduszu inwestycyjnego akcji w zamian za zbywane przez fundusz jednostki uczestnictwa uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.), fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Jak wynika z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy funduszach inwestycyjnych, wpłaty do funduszu inwestycyjnego są dokonywane w formie pieniężnej. Stosownie zaś do art. 7 ust. 2 ww. ustawy do funduszu inwestycyjnego mogą być wniesione:

  1. zdematerializowane papiery wartościowe - jeżeli statut funduszu tak stanowi lub
  2. inne niż zdematerializowane papiery wartościowe, lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią.


Przy czym, ilekroć w ustawie jest mowa o wpłatach, rozumie się przez to również wniesienie do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, o których mowa w ust. 2 (art. 7 ust. 4 ustawy o funduszach inwestycyjnych).


Zatem wniesienie papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego jest równoznaczne z wpłatą do funduszu. Tym samym własność wnoszonych papierów wartościowych przenoszona jest na fundusz inwestycyjny.


Pojęcie papierów wartościowych zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

Stosownie do tego przepisu przez papiery wartościowe - rozumie się:

  • akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  • inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).


Na gruncie prawa podatkowego transakcja wniesienia papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego oznacza odpłatne zbycie tych papierów. Przez pojęcie „odpłatnego zbycia” należy rozumieć wszystkie przypadki, w których następuje zmiana właściciela udziałów (akcji).

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) do źródeł przychodów zalicza się kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.


Przychód z odpłatnego zbycia powstaje zatem już w momencie przeniesienia tytułu własności akcji lub udziałów na ich nabywcę - niezależnie od daty faktycznej zapłaty.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wniesienie przez Wnioskodawcę Akcji do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego jest równoznaczne z ich odpłatnym zbyciem. Następuje bowiem przeniesienie własności wnoszonych papierów wartościowych, a wnoszący otrzymuje jednostki uczestnictwa określonej wartości. Wartość otrzymanych jednostek uczestnictwa, odpowiadająca wartości wnoszonych papierów wartościowych, powiększonej o wartość otrzymanych pożytków i odsetki naliczone przez depozytariusza za okres od dnia wpłaty na prowadzony przez niego rachunek do dnia przydziału, stanowi dla celów podatkowych podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl zaś art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z kolei, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Wskazanie sposobu obliczenia dochodu z odpłatnego zbycia akcji zawiera art. 30b ust. 2 ww. ustawy. Oblicza się go jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi w zależności od sposobu nabycia akcji (w zamian za aport lub za gotówkę) odpowiednio na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Dochody, o których mowa powyżej Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać – na zasadach określonych w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym - w odrębnym zeznaniu, które należy złożyć w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, jednocześnie uiszczając należny podatek.


Podsumowując należy stwierdzić, iż wniesienie przez Wnioskodawcę Akcji do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego w zamian za jednostki uczestnictwa jest równoznaczne z ich odpłatnym zbyciem, stanowi zatem przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanego postanowień organów podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, w dniu 26 maja 2008 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-157/08-3/PW


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj