Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-921/08/HK
z 14 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-921/08/HK
Data
2008.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe


Słowa kluczowe
korekta
obowiązek płatnika
składki na ubezpieczenia zdrowotne
zeznanie roczne
zwrot odliczonych lub zwróconych kwot


Istota interpretacji
Czy należy wpłacić do właściwego urzędu skarbowego wycofaną składkę z Narodowego Funduszu Zdrowia i czy powinna być ona wykazana w poz. 39 PIT-11/A?
Czy wnioskodawczyni powinna robić korekty rozliczeń podatkowych od 2004r. do 2007r., aby uzyskać zwrot nadpłaconego podatku, czy powinien to zrobić Zakład Ubezpieczeń Społecznych?



Wniosek ORD-IN 780 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani G. przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 14 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości złożenia korekt zeznań podatkowych za okres od 2004r. do 2007r. w związku z nienależnym pobraniem i odprowadzeniem przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaliczek na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, skutków podatkowych zwrotu ww. składek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości złożenia korekt zeznań podatkowych za okres od 2004r. do 2007r. w związku z nienależnym pobraniem i odprowadzeniem przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaliczek na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, skutków podatkowych zwrotu ww. składek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do lutego 2007r. wnioskodawczyni pobierała rentę rodzinną natomiast zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 10 stycznia 2007r. została jej przyznana renta inwalidy wojennego od 01 sierpnia 2004r. do nadal. Tymczasem od sierpnia 2004r. do lutego 2007r. wnioskodawczyni pobierała rentę rodzinną, która podlega opodatkowaniu i stanowi podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, natomiast renta wojenna zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniona z podatku oraz zgodnie z art. 66 i 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych również nie podlega składce na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawczyni zwracała się kilka razy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o szczegółowe wyjaśnienie, w jaki sposób została wyrównana jej renta oraz wystawiony PIT za 2007r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych twierdzi, że renta rodzinna została zaliczona na poczet renty wojennej, jednak wyrównanie nastąpiło pomiędzy kwotą brutto renty rodzinnej a kwotą brutto renty wojennej. W ocenie wnioskodawczyni należało dokonać wyrównania pomiędzy kwotą brutto renty wojennej a kwotą netto renty rodzinnej, gdyż został również odprowadzony nienależnie podatek od renty rodzinnej, jednocześnie została jej zwrócona składka na ubezpieczenie zdrowotne. W związku z tym wnioskodawczyni zgadza się, że zgodnie z art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrócona składka zdrowotna, która nienależnie pomniejszyła zaliczkę do urzędu podlega doliczeniu do podatku, ale przecież podatek też jest nienależny. Jednocześnie wnioskodawczyni zadaje pytanie czy należy wpłacić kwotę składki do urzędu skarbowego, która w tym przypadku stanie się podatkiem należnym i jak potem odzyskać tą kwotę. W piśmie z dnia 10 marca 2008r. skierowanym do wnioskodawczyni Zakład Ubezpieczeń Społecznych stoi na stanowisku, że PIT jest poprawnie sporządzony i że kwota 3.001,76 zł jest kwotą składki zdrowotnej, która została potrącona z podatku od 01 sierpnia 2004r. do 28 lutego 2007r. i należy ją wpłacić do urzędu skarbowego. Wnioskodawczyni uważa, że ww. kwota nie powinna być wykazywana w poz. 39 PIT-11/A, gdyż nie można wpłacać czegoś, co w ocenie wnioskodawczyni jest nienależne, bowiem renta inwalidy wojennego jest zwolniona z podatku. Według wnioskodawczyni Zakład Ubezpieczeń Społecznych kazał jej wpłacić coś, co jest nienależne, a potem starać się o zwrot podatku i wpłaconej składki zdrowotnej za okres od 01 sierpnia 2004r. do 28 lutego 2007r. z urzędu skarbowego, tymczasem wnioskodawczyni zaznacza, że nie umie sobie wyliczyć kwoty podatku jaki jest należny za okres od 01 sierpnia 2004r. do 31 grudnia 2004r., ponieważ w PIT za 2004r. ma wykazany cały podatek za 2004r. Wnioskodawczyni nie wie czy robić korekty od 2004r. do 2007r. rozliczeń podatkowych. Wg wnioskodawczyni Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien jej wyrównać rentę wojenną w kwocie stanowiącej różnię pomiędzy jej kwotą brutto a kwotą netto wypłaconej renty rodzinnej. Tym samym zwróciłby jej podatek, który został odprowadzony do Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należy wpłacić do właściwego urzędu skarbowego wycofaną składkę z Narodowego Funduszu Zdrowia i czy powinna być ona wykazana w poz. 39 PIT-11/A...

Czy wnioskodawczyni powinna robić korekty rozliczeń podatkowych od 2004r. do 2007r., aby uzyskać zwrot nadpłaconego podatku, czy powinien to zrobić Zakład Ubezpieczeń Społecznych...

Zdaniem wnioskodawczyni Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien jej wykazać jak szczegółowo wyglądało wynagrodzenie i w jakiej wysokości co miesiąc odprowadzany był podatek, aby mogła się starać o zwrot tego podatku. Wnioskodawczyni stwierdza, że mogłaby się zgodzić z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, że to ona ma się starać o zwrot tego podatku, jednakże powinna znać szczegółowo kwoty odprowadzone do urzędu skarbowego. Ponadto w ocenie wnioskodawczyni Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie powinien wpisywać w poz. 39 PIT-11 zwróconej składki zdrowotnej bo nie jest ona należna jako podatek ponieważ wszystko jest zwolnione z podatku, więc nie zaniżyło wysokości tego podatku. Zdaniem wnioskodawczyni jeżeli nie miałaby wykazanej składki zdrowotnej do doliczenia do podatku, to w zeznaniu rocznym dostałaby zwrot potrąconej zaliczki w wysokości 204 zł, a więc zostałby tylko do odzyskania podatek od 2004r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Z powyższego wynika, że renta, w tym renta rodzinna jest źródłem przychodów podlegającym opodatkowaniu.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin.

Oznacza to, że otrzymywana przez wnioskodawczynię renta rodzinna podlegała opodatkowaniu, a tym samym Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako płatnik obliczał zaliczkę na podatek dochodowy pomniejszając ją o składkę na ubezpieczenie zdrowotne stosownie do art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Orzeczeniem Sądu Apelacyjnego wnioskodawczyni przyznano rentę inwalidy wojennego począwszy od 1 sierpnia 2004r.Z uwagi za treść art. 21 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy renta inwalidy wojennego w odróżnieniu od renty rodzinnej nie podlega opodatkowaniu, a zgodnie z twierdzeniem wnioskodawczyni nie odprowadza się od niej również składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał wyrównania i zaliczenia renty rodzinnej na poczet renty wojennej zwracając jednocześnie pobrane uprzednio składki na ubezpieczenie zdrowotne. Kwotę zwróconej składki wykazano jednocześnie w PIT-11A, z pouczeniem iż podlega ona doliczeniu do podatku.

W związku z powyższym u wnioskodawczyni pojawiły się wątpliwości w jaki sposób odzyskać nienależnie zapłacony w latach 2004-2007 podatek i jak postąpić po zwrocie składki na ubezpieczenie zdrowotne.Stosownie do art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Z powyższego wynika zatem, że to wnioskodawczyni a nie Zakład Ubezpieczeń Społecznych winna sporządzić korekty zeznań rocznych za rok 2004, 2005, 2006 i 2007 oraz złożyć je we właściwym urzędzie skarbowym wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Dane potrzebne do złożenia korekty są w posiadaniu wnioskodawczyni, gdyż po zakończeniu roku podatkowego Zakład Ubezpieczeń Społecznych każdorazowo przekazywał jej stosowne informacje o uzyskanych przychodach oraz pobranych zaliczkach na podatek (PIT-40A). Zatem z informacji tych wnioskodawczyni wie o wysokości podatku jaki odprowadził za nią Zakład Ubezpieczeń Społecznych.Przepis art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej jednoznacznie wskazuje, że na Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych nie spoczywa obowiązek złożenia korekty w przedmiotowej sprawie. Nie spoczywa też na nim, wbrew sugestii wnioskodawczyni, obowiązek zwrotu nienależnie odprowadzonego podatku. Oranem właściwym do zwrotu podatku jest bowiem w niniejszej sprawie wyłącznie naczelnik właściwego dla wnioskodawczyni urzędu skarbowego.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotnie organ podatkowy stwierdza, co następuje.
Stosownie do art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.
Tym samym zwrot uprzednio odprowadzonych składek na ubezpieczenie zdrowotne co do zasady winien być doliczony do podatku w roku, w którym nastąpił zwrot. Nie sposób jednak pominąć faktu, że zgodnie z informacją wnioskodawczyni – od renty wojennej nie odprowadza się składek na ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, że składki takie nie powinny być odprowadzane od uzyskanej przez wnioskodawczynię renty. Tym samym niezasadne zdaje się doliczanie tychże składek do podatku, odprowadzanie go do urzędu skarbowego, a następnie występowanie po raz kolejny z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Zamiast tego, wnioskodawczyni na piśmie winna powiadomić urząd skarbowy, że zwrócone jej składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrano nienależnie, gdyż od renty wojennej (a taką przyznano jej począwszy od 1 sierpnia 2004r.) składek nie pobiera się. Tym samym nie ma obowiązku doliczenia zwróconych składek do podatku. Nie można bowiem doliczać do podatku składek, które nigdy nie powinny być odliczone, gdyż zarówno składki jak i podatek od renty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinny być potrącane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj