Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-301/08-5/AK
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-301/08-5/AK
Data
2008.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
stypendia
ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy wypłacone przez Powiatowy Urząd Pracy w K. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stypendia za okres odbywania stażu, przygotowania zawodowego lub szkolenia osobom niepełnosprawnym zarejestrowanym w urzędzie pracy jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Urzędu Pracy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniach 14 i 19 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  - w zakresie zwolnienia przedmiotowych świadczeń finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz korygowania deklaracji PIT-4 i PIT-4R – jest prawidłowe,
  - w zakresie korygowania informacji podatkowych PIT-11 – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego świadczeń finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz korygowania deklaracji i informacji podatkowych.


W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 7 maja 2008 r. nr ILPB1/415-301/08-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 9 maja 2008 r., wniosek uzupełniono w dniach 14 i 19 maja 2008 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiatowy Urząd Pracy realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). Do zadań tych, zgodnie z art. 11 ust. 1 powyższej ustawy, należy m.in. kierowanie osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu do odbycia stażu, przygotowania zawodowego oraz na szkolenia. Wnioskodawca od maja 2006 roku wypłacał ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, będących w jego dyspozycji, osobom niepełnosprawnym poszukującym pracy, stypendia z tytułu odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego, od których potrącał comiesięcznie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazywał je do właściwego Urzędu Skarbowego.

Następnie tym osobom wystawiono PIT-11 za rok 2006 i rok 2007.

Wnioskodawca podał, że w marcu 2008 roku ukazała się interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak: IBPBII/415-564/07/ASZ/KAN-3054/07, z której wynika, iż takie świadczenia dla osób niepełnosprawnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wypłacane przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stypendia za okres odbywania stażu, przygotowania zawodowego lub szkolenia, osobom niepełnosprawnym zarejestrowanym w urzędzie pracy jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych - oraz w przypadku korzystania ze zwolnienia wykazanych świadczeń z podatku dochodowego od osób fizycznych - czy i w jaki sposób Powiatowy Urząd Pracy powinien zweryfikować wydane osobom niepełnosprawnym informacje za lata 2006 – 2007...


Zdaniem Wnioskodawcy, analizując pojawiające się interpretacje w tym zakresie, iż wypłacane osobom niepełnosprawnym ze środków PFRON stypendia, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ są przyznawane i wypłacane na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku korzystania ze zwolnienia wskazanych świadczeń z podatku dochodowego od osób fizycznych, Powiatowy Urząd Pracy powinien pisemnie poinformować osoby niepełnosprawne o wysokości zwolnionego z podatku dochodowego przychodu i wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy od tego przychodu za lata 2006 – 2007. W informacji tej Wnioskodawca wykaże przychody, które podlegają opodatkowaniu, a które nie należy uwzględniać w przypadkach podatkowych ze względu na zwolnienie z podatku oraz wysokość pobranych zaliczek na podatek dochodowy oraz informacja o konieczności dokonania korekt zeznań rocznych. Wnioskodawca stwierdza jednocześnie, że nie ma obowiązku korygowania deklaracji PIT-11, PIT-4, PIT-4R za lata 2006 - 2007. Zostały one bowiem sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym, tzn. zaliczki na podatek były naliczane i odprowadzane do Urzędu Skarbowego. Powiatowy Urząd Pracy nie posiada zaległości ani nadpłat w regulowaniu płatności z tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Jednocześnie osoby otrzymujące świadczenia dokonały już rozliczeń rocznych za lata 2006 – 2007, dlatego też powinny na podstawie informacji z Powiatowego Urzędu Pracy same złożyć korekty zeznania rocznego za 2006 rok i 2007 rok wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, zgodnie bowiem z objaśnieniem do PIT-36 i PIT-37 nie wykazuje się w nich przychodów zwolnionych z podatku. Wnioskodawca uważa, że w ten sposób osoby niepełnosprawne otrzymają zwrot nadpłaconego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  - prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowych świadczeń finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz korygowania deklaracji PIT-4 i PIT-4R,
  - nieprawidłowe w części dotyczącej korygowania informacji podatkowych PIT-11.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 – 30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

W myśl treści art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92), osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać z usług lub instrumentów rynku pracy na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o promocji".

Zatem zgodnie z treścią art. 11 ust. 2 ww. ustawy osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu może również korzystać na zasadach takich jak bezrobotni z następujących usług lub instrumentów określonych w ustawie o promocji:

  1. szkoleń,
  2. stażu,
  3. prac interwencyjnych,
  4. przygotowania zawodowego w miejscu pracy,
  5. badań lekarskich, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o promocji,
  6. zwrotu kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 1, 2 i 4 ustawy o promocji,
  7. finansowania kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 3 ustawy o promocji.


Należy przy tym zaznaczyć, że w myśl treści art. 11 ust. 3 cytowanej ustawy wydatki na instrumenty lub usługi rynku pracy, o których mowa w ust. 1 i 2, są finansowane w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako:

  1. bezrobotne - ze środków Funduszu Pracy,
  2. poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu - ze środków Funduszu.


Stosownie z art. 38 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych kierownik powiatowego urzędu pracy inicjuje i organizuje szkolenia dla bezrobotnych osób niepełnosprawnych lub innych osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, a zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenia dotychczasowych kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej. Przepis ten dotyczy szkoleń określonych w tej ustawie, których koszty zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym przyznane osobom niepełnosprawnym, zarejestrowanym jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu, dodatki szkoleniowe, stypendia z tytułu odbywanego stażu i przygotowania zawodowego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynikające z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Biorąc pod uwagę powołane przepisy, opisana sytuacja nie będzie objęta dyspozycją zawartą w art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Urząd Pracy nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji.

W przypadku pobrania zaliczek i wpłacenia ich organowi podatkowemu Wnioskodawca - w przedmiotowej sprawie - zobowiązany jest sporządzić korektę informacji PIT-11, w której wykaże osiągnięty dochód osoby niepełnosprawnej wraz z kwotą potrąconego podatku. W informacji o uzyskanych w roku kalendarzowym dochodach płatnik powinien ponadto umieścić adnotację, iż są to dochody, które na mocy art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wolne od podatku dochodowego. Nie ma natomiast obowiązku korygowania deklaracji PIT-4 i PIT-4R.

W zeznaniu rocznym PIT-36 lub PIT-37 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) podatnik wykaże wartość pobranych zaliczek, natomiast nie wykaże uzyskanego przychodu z Powiatowego Urzędu Pracy. Tym samym podatnik składając korektę zeznań za lata 2006 i 2007 ma możliwość odzyskania niesłusznie potrąconego podatku.


Należy jednocześnie pamiętać, że zgodnie z art. 81 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj