Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-416/08/TK
z 12 sierpnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-416/08/TK
Data
2008.08.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
amortyzacja jednorazowa
mały podatnik
pomoc de minimis
spółka cywilna
środek transportowy
środek trwały
Istota interpretacji
1. Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie towarowego transportu drogowego mógł skorzystać z pomocy, o której mowa w art. 22k ust 7 w związku z ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2. Czy prawidłowo zinterpretował art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do obliczenia limitu równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości odpisów amortyzacyjnych w odniesieniu do wnioskodawcy – podatnika podatku dochodowego, a zarazem wspólnika spółki cywilnej? 3. W jakim terminie, kogo i na podstawie jakiego przepisu prawa ma powiadomić o skorzystaniu z pomocy de minimis w formie przyspieszonej amortyzacji?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana B. przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 19 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonania jednorazowej amortyzacji zakupionych środków transportu (ciągnika siodłowego i naczep) - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonania jednorazowej amortyzacji zakupionych środków transportu (ciągnika siodłowego i naczep). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opodatkowanym na zasadach określonych w art. 30c ustawy regulującej ten podatek. Jako mały podatnik prowadzi działalność gospodarczą od 1997 roku w zakresie transportu drogowego (PKD 60.24.A) w formie spółki cywilnej będącej czynnym podatnikiem VAT. W 2007 roku w ramach działalności spółki zakupił wraz ze swoim wspólnikiem dwie naczepy i ciągnik siodłowy, które po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych zostały zamortyzowane w formie jednorazowych odpisów. Łączna wartość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2007 roku wyniosła w spółce cywilnej 221.419,87 (dwieście dwadzieścia jeden tysięcy czterysta dziewiętnaście złotych 87/100). Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszt uzyskania przychodów tytułu jednorazowej amortyzacji określony proporcjonalnie do prawa udziału wnioskodawcy w zysku wyniósł 110.709,94 zł, wg wyliczenia 221.419,87 x 50% = 110.709,94. Tak więc jako podatnik, nie przekroczył w roku podatkowym równowartości 50 tyś. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem wnioskodawcy: Są nimi:
Zakres pomocy de minimis określa art. 1, natomiast jej zasady art. 2 Rozporządzenia Komisji. Przepisy ww. aktów normatywnych uznają, że pomoc de minimis nieprzekraczająca pułapu 200 tyś. EUR (100 tyś. EUR w sektorze transportu drogowego) w okresie 3 kolejnych lat budżetowych nie podlega przepisom art. 87 ust. 1 Traktatu, ponieważ nie zakłóca i nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na handel między państwami członkowskimi. W Rozporządzeniu Komisji - art. 1 pkt g - wyłączono pomoc na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu drogowego. Przepisy unijne dotyczące pomocy de minimis (niespełniającej kryteriów art. 87 ust. 1 Traktatu) nie definiują pojęć "pomoc", "na", "nabycie" i w związku z tym, określił ich znaczenie zgodnie z wykładnią gramatyczną przy użyciu Słownika Języka Polskiego PWN: Wobec powyższego wyłączenie "pomocy na nabycie" pojazdów oznacza wyłączenie działania państwa członkowskiego związanego z ulżeniem podmiotom gospodarczym:
Pomoc państwa przyznana po zakupie środka transportu nie jest pomocą, na nabycie (na zasadzie ex ante) lecz pomocą po nabyciu (na zasadzie ex post). Należy dokonać rozróżnienia pomiędzy podmiotem ubiegającym się o pomoc, a beneficjentem pomocy. Ten ostatni jest osobą, która tę pomoc już otrzymała, a więc obliczenie jej wartości może zostać dokonane wyłącznie na zasadzie ex post. Jednocześnie nie jest spełniony w tym przypadku warunek celu pomocy (o którym mowa wyżej), a skutek pomocy nie dotyczy nabycia. Prawo wspólnotowe wyłączyło dotowanie inwestycji w zakresie zakupu sprzętu transportowego określonym podmiotom, a nie - jak zinterpretował to Urząd Skarbowy w Zgierzu (postanowienie z dnia 12 lipca 2007r. sygn. I-1/415/45/07) - przyspieszoną amortyzację pojazdów transportowych. Ad 2) Ad 3) Obowiązujące przepisy dotyczą wyłącznie zaświadczeń o pomocy de minimis wydawanych z urzędu w dniu udzielenia pomocy publicznej, a w przypadku pomocy:
Należy podkreślić, że jednorazowa amortyzacja nie jest ulgą podatkową lecz pomocą automatyczną przyznawaną na podstawie aktu w formie przyspieszonej amortyzacji. W tym zakresie ustawodawca nie określił jednoznacznie dnia, w którym podmiot (beneficjent) nabywa prawo do otrzymania przedmiotowej pomocy (udzielonej w różnych formach), jak również adresata, do którego należy skierować ewentualne zawiadomienie o skorzystaniu z niej. Tak niejednoznacznie sformułowane przepisy prawa nie odpowiadają zasadom rzetelnej legislacji, przez co nie pozwalają zainteresowanym podatnikom na zachowanie należytej staranności w stosunku do organów podatkowych. W związku z powyższym oczekuje na pomoc ze strony organu uprawnionego do wydania interpretacji w tym zakresie. Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Określenie „mały podatnik” jest zdefiniowane w art. 5a pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; oznacza podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekraczała w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Dla skorzystania z jednorazowej amortyzacji na podstawie ww. przepisów istotne jest kto nabywa środki trwałe, prowadzi ich ewidencję i dokonuje odpisów amortyzacyjnych.Zgodnie z art. 24a ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a – 22o. Skoro zarówno przychody, jak i koszty podatkowe ewidencjonowane są przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, to w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki nie będącej osobą prawną, dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych należy wiązać ze spółką. Dlatego też kryterium małego podatnika musi spełniać podmiot dokonujący odpisów amortyzacyjnych, tj. w przedmiotowej sprawie spółka, a nie jej wspólnicy. W związku z powyższym, zarówno limit łącznej wartości odpisów amortyzacyjnych w wysokości 50.000 euro, określony w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i limit wartości przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w wysokości 800.000 euro, określony w art. 5a pkt 20, odnoszą się do spółki, a nie do poszczególnych jej wspólników. Z ww. powodów, zważywszy, iż w złożonym wniosku wskazano, iż łączna wartość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2007r. wyniosła w spółce cywilnej 221.419,87 zł, a więc przekraczała kwotę 50.000 euro (199.000 zł), przedstawiony we wniosku sposób wyliczenia przysługujących wnioskodawcy w tymże roku podatkowym jednorazowych odpisów amortyzacyjnych jest nieprawidłowy. Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości skorzystania z jednorazowej amortyzacji zakupionego środka transportu przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów należy stwierdzić, iż powołane wyżej przepisy wykluczają możliwość dokonywania jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, w stosunku do niektórych środków trwałych (np. w stosunku do samochodów osobowych) oraz niektórych podatników (nie spełniających kryteriów małego podatnika, a także rozpoczynających prowadzenie działalności w warunkach określonych w art. 22k ust 11 ww. ustawy). Przepisy nie wykluczają jednak możliwości stosowania tej metody amortyzacji w stosunku do innych pojazdów transportu drogowego, w tym samochodów ciężarowych, przez podatników prowadzących działalność w zakresie drogowego transportu towarowego. Amortyzacja dokonana na zasadach określonych w art. 22k ust. 7 ww. ustawy, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego (art. 22k ust. 10 ww. ustawy). Powyższe oznacza, iż metoda jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie ma zastosowania w przypadku gdy w świetle przepisów dotyczących pomocy publicznej, nie jest dopuszczalne udzielenie podatnikowi pomocy de minimis. W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, iż jest „małym podatnikiem” prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Jednakże dla celów jednorazowej amortyzacji kryterium małego podatnika musi spełniać podmiot dokonujący odpisów amortyzacyjnych, tj. w przedmiotowej sprawie spółka, a nie jej wspólnicy. W związku z powyższym jeżeli spółka, której jest Pan wspólnikiem spełniała w 2007r. kryterium „małego podatnika” to mogła skorzystać z możliwości dokonania jednorazowej amortyzacji zakupionych środków transportu (ciągnika siodłowego oraz naczep), na zasadach określonych w art. 22k, ust. 7-12 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie do określonego limitu, który również odnosi się do spółki, a nie do poszczególnych jej wspólników. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe. Na marginesie wskazać należy, iż z uwagi na konstrukcję pomocy de minimis w formie jednorazowej amortyzacji – tj. o skorzystaniu z tej pomocy decyduje samodzielnie podatnik, bez wymogu wydania decyzji przez właściwy urząd skarbowy – podatnik powinien samodzielnie sprawdzić spełnienie warunków uzyskania tej pomocy. Weryfikacji spełnienia warunków uzyskania pomocy, powinien dokonać urząd skarbowy wydając zaświadczenie o udzieleniu pomocy de minimis, dopiero wtedy bowiem pomoc publiczna o nieokreślonym charakterze staje się pomocą de minimis. Do czasu wydania takiego zaświadczenia podatnik nie może mieć pewności, iż zastosowana metoda jednorazowej amortyzacji stanowi pomoc de minimis i czy ta metoda może być zastosowana. W interesie zatem podatnika leży poinformowanie urzędu skarbowego o skorzystaniu z jednorazowej amortyzacji. Biorąc pod uwagę, iż o wyborze tej metody decyduje sam podatnik, bez udziału urzędu skarbowego, urząd skarbowy może wszcząć postępowanie o wydanie zaświadczenia de minimis jedynie w przypadku gdy uzyska informacje o skorzystaniu z tej metody przez podatnika, tj. w przypadku, gdy podatnik poinformuje urząd skarbowy o tym fakcie, w wyniku przeprowadzonej kontroli lub gdy uzyskał informacje w inny sposób. Obowiązujące przepisy nie precyzują przy tym w jakim terminie winno nastąpić ww. zawiadomienie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.