Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-783/08/AZb
z 18 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-783/08/AZb
Data
2008.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
dom dziecka
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka podatku VAT 7% dla robót budowlanych związanych z wzniesieniem domu dziecka dla chłopców (PKOB 1130)



Wniosek ORD-IN 532 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zgromadzenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008r. (data wpływu 20 maja 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.), z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.), z dnia 28 lipca 2008r. (data wpływu 1 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 13 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z wzniesieniem domu dziecka dla chłopców – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z wzniesieniem domu dziecka dla chłopców.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lipca 2008r. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.), z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.), z dnia 28 lipca 2008r. (data wpływu 1 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 13 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca buduje dom dziecka dla chłopców, w którym pod opieką znajduje się m.in. ok. #188; dzieci niepełnosprawnych - wymagających opieki. Pozostali podopieczni to chłopcy niepełnoletni, którzy również wymagają stałej opieki.

Zgodnie ze Statutem dom opiekuńczy pełni następujące cele:

  1. Celem wychowania i opieki Ośrodka jest wszechstronny rozwój wychowanka jako osoby w duchu zasad pedagogiki katolickiej i personalizmu chrześcijańskiego. Podstawą wychowania i opieki jest chrześcijański system wartości.
  2. Celem Ośrodka jest zapewnienie wychowankom - wymagającym stosowania specjalnej organizacji, metod pracy i nauki, warunków opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych związanych z pomocą rodzinie we wspomaganiu rozwoju chłopców oraz przygotowaniu ich do samodzielności.
  3. Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie wychowanków, na miarę ich możliwości, do samodzielnego udziału w życiu społecznym, w integracji ze środowiskiem oraz zapewnienie im całkowitej opieki i wychowania, jeżeli to możliwe we współpracy z rodziną.
  4. Ośrodek wypełnia swój cel i zadania na podstawie programu dydaktyczno-wychowawczego, który jest realizowany przez personel pedagogiczny i kadrę specjalistyczną pod kierunkiem Dyrektora.
  5. Do zadań Ośrodka w szczególności należy:
    - całkowita opieka nad wychowankiem z uwzględnieniem jego wieku, potrzeb, stanu zdrowia i poziomu rozwoju,
    - wspieranie rozwoju dzieci poprzez umożliwienie kształcenia, rozwijania zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,
    - wyrównywanie stwierdzonych opóźnień rozwojowych i opóźnień szkolnych, korygowanie zaburzeń w rozwoju poprzez organizowanie zajęć terapeutycznych mających na celu podnoszenie sprawności intelektualnej, manualnej, ruchowej, językowej i innych zajęć specjalistycznych według potrzeb wychowanków.
  6. Ośrodek realizuje swoje cele i zadania we współpracy z rodzicami (opiekunami) wychowanków, ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, pracownikami oraz osobami i instytucjami świeckimi i kościelnymi wspierającymi działalność Ośrodka.

Ośrodek realizuje swoje cele i zadania poprzez odpowiedni dobór metod oddziaływania wychowawczego i terapeutycznego. Metody stosowane w pracy z wychowankami Ośrodka oparte są na zasadach wychowania katolickiego. Metody przyjęte w Ośrodku wynikają z nowoczesnej pedagogiki i psychologii i dostosowane są do potrzeb oraz deficytów wychowanków. W szczególności są to metody socjoterapeutyczne, metody usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową, percepcję wzrokową, słuchową, motorykę dużą i małą, metody wyrównujące braki w umiejętnościach szkolnych, metody stosowane w terapii psychologicznej i logopedyczne.

Wnioskodawca informuje, iż budynek objęty jest społecznym programem mieszkaniowym - zalicza się do art. 41 ust. 12a ustawy - budynki instytucji służby zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Na roboty prowadzone w budynku od 2004 roku zawarto umowy na roboty budowlane, instalacyjne, wykończeniowe. Wnioskiem objęte są roboty prowadzone od 1 stycznia 2008r. - budowlane, wykończeniowe, dokończenie instalacji sanitarnych, elektrycznych, komputerowych, telefonicznych itp. Roboty prowadzone w tym roku są dokumentowane i odbierane z fakturami VAT, np. dostawa i montaż windy osobowej (w czerwcu 2008).

Wnioskodawca podaje klasyfikację PKWIU dla robót wykonywanych w budynku:

45.31.11 - Roboty instalacyjne elektryczne w budynkach mieszkalnych,
45.31.21 - Roboty związane z instalowaniem systemów przeciwpożarowych,
45.31.23 - Roboty związane z instalowaniem anten mieszkaniowych,
45.31.30 - Roboty związane z instalowaniem dźwigów i ruchomych schodów,
45.31.41 - Roboty budowlane instalacyjne elektryczne dla sprzętu telekomunikacyjnego,
45.33.11 - Roboty związane z instalacją centralnego ogrzewania,
45.33.30 - Roboty związane z instalacją gazową,
45.33.20 - Roboty związane z instalacją wodno-kanalizacyjną,
45.33.12 - Roboty związane z instalacją wentylacyjną i klimatyzacyjną,
45.25.50 - Roboty murarskie,
45.41.10 - Roboty tynkarskie,
45.42.1 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
45.43 - Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian,
45.44.22 - Roboty związane z malowaniem budynków na zewnątrz,
45.44.21 - Roboty związane z malowaniem budynków wewnątrz.

Wnioskodawca wskazał, iż złożony wniosek dotyczy jedynie robót budowlano-montażowych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2004r. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy prace budowlane związane z wzniesieniem opisanego w stanie faktycznym obiektu opiekuńczego korzystają z 7% stawki podatku VAT na podstawie § 5 ust. 1a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obowiązującego od 1 stycznia 2008r., a jeśli tak, czy stawka 7% ma zastosowanie do robót budowlanych wykonanych od 1 stycznia 2008r. czy również robót wcześniejszych...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861), wprowadzono 7% stawkę VAT dla:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Biorąc pod uwagę, że budowany dom opieki dla chłopców będzie sklasyfikowany w dziale 11 grupie 113 klasie 1130 PKOB (budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.), oraz że dla części pensjonariuszy będących osobami niepełnosprawnymi zapewniana jest również opieka lekarsko-pielęgniarską, zdaniem Wnioskodawcy prace budowlane związane z tym ośrodkiem korzystają ze stawki 7%.

Wnioskodawca uważa, iż biorąc pod uwagę fakt, że rozporządzenie zmieniające weszło w życie z dniem 1 stycznia 2008r. ze stawki 7% VAT korzystać będą jedynie roboty wykonane po tej dacie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się – w myśl ust. 12 lit. a cyt. przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ww. ustawy nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na mocy zawartych umów wykonywane są prace budowlane związane z wzniesieniem obiektu opiekuńczego tj. domu dziecka dla chłopców, w którym pod opieką znajduje się m.in. ok. #188; dzieci niepełnosprawnych - wymagających opieki. Wnioskodawca informuje, iż budynek ten objęty jest społecznym programem mieszkaniowym w związku z art. 41 ust. 12a ustawy - budynki instytucji służby zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Na roboty prowadzone w budynku od 2004 roku zawarto umowy na roboty budowlane, instalacyjne, wykończeniowe. Roboty prowadzone od dnia 1 stycznia 2008r. obejmują prace budowlane, wykończeniowe, dokończenie instalacji sanitarnych, elektrycznych, komputerowych, telefonicznych itp. Roboty prowadzone w tym roku są dokumentowane i odbierane z fakturami VAT, np. dostawa i montaż windy osobowej (w czerwcu 2008r.). Jednocześnie z treści wniosku wynika, że budowany dom opieki dla chłopców sklasyfikowany jest w dziale 11 grupie 113 klasie 1130 PKOB (budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.), oraz że dla części pensjonariuszy będących osobami niepełnosprawnymi zapewniana jest również opieka lekarsko-pielęgniarska.

Zatem na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto klasyfikację statystyczną obiektu budowlanego wskazaną przez Wnioskodawcę, tj. PKOB 1130.

W kwestii wykonywania na rzecz Wnioskodawcy robót budowlano-montażowych należy wskazać, że w myśl przepisu § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45„Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Grupa 45.2 obejmuje roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, grupa 45.3 - roboty budowlane instalacyjne, natomiast 45.4 - roboty budowlane wykończeniowe.

Wnioskodawca podał następującą klasyfikację PKWiU dla robót wykonywanych w ww. budynku:

45.31.11 - Roboty instalacyjne elektryczne w budynkach mieszkalnych,
45.31.21 - Roboty związane z instalowaniem systemów przeciwpożarowych,
45.31.23 - Roboty związane z instalowaniem anten mieszkaniowych,
45.31.30 - Roboty związane z instalowaniem dźwigów i ruchomych schodów,
45.31.41 - Roboty budowlane instalacyjne elektryczne dla sprzętu telekomunikacyjnego,
45.33.11 - Roboty związane z instalacją centralnego ogrzewania,
45.33.30 - Roboty związane z instalacją gazową,
45.33.20 - Roboty związane z instalacją wodno-kanalizacyjną,
45.33.12 - Roboty związane z instalacją wentylacyjną i klimatyzacyjną,
45.25.50 - Roboty murarskie,
45.41.10 - Roboty tynkarskie,
45.42.1 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,
45.43 - Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian,
45.44.22 - Roboty związane z malowaniem budynków na zewnątrz,
45.44.21 - Roboty związane z malowaniem budynków wewnątrz.

W świetle powyższego, jeżeli usługi budowlano-montażowe realizowane w 2008r. (zgrupowane w dziale PKWiU 45), nabywane przez Wnioskodawcę, związane są ze wznoszeniem obiektu opiekuńczego (domu dziecka) sklasyfikowanego jako budynek zbiorowego zamieszkania pod symbolem PKOB 1130, to podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Odnosząc się natomiast do kwestii związanej z prawem zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% do robót budowlanych, wykonanych przed dniem 1 stycznia 2008r. (prowadzonych od 2004 roku) należy powołać przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, obowiązującej z pewnymi zastrzeżeniami od dnia 1 maja 2004r.

Zgodnie z tym przepisem, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Mówiąc o obiektach budownictwa mieszkaniowego należało przez to rozumieć wymienione w art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r.) budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Robotami związanymi z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. przepisie są - zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT - roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Od dnia 15 lutego 2005r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) wprowadzono zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). W załączniku nr 1 obejmującym listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, w związku z § 5 rozporządzenia, dodano poz. 20 - budowa, remonty i bieżącą konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

  • domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
  • budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

W związku z powyższym obniżona stawka podatku VAT w wysokości 7% w okresie od dnia 15 lutego 2005r. miała zastosowanie jedynie do usług w zakresie budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków wymienionych w poz. 20 załącznika. Natomiast przepis ten nie miał zastosowania do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą tym budynkom.

Zgodnie z § 1 pkt 5 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2008r., uchylono ww. poz. 20 załącznika nr 1.

Reasumując, jeżeli usługi budowlano-montażowe realizowane przed dniem 1 stycznia 2008r. (zgrupowane w dziale PKWiU 45), nabywane przez Wnioskodawcę, związane były ze wznoszeniem obiektu opiekuńczego (domu dziecka) sklasyfikowanego jako budynek zbiorowego zamieszkania pod symbolem PKOB 1130, to podlegały opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% w okresie od dnia 15 lutego 2005r. do dnia 31 grudnia 2007r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji obiektu budowlanego według PKOB. Wprawdzie na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto klasyfikację statystyczną budynku wskazaną przez Wnioskodawcę, tj. PKOB 1130, jednak z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał opinię właściwego organu statystycznego potwierdzającą prawidłowość dokonanej przez niego klasyfikacji.

Należy wyjaśnić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11 ze zm.) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego np. zmiany klasyfikacji statystycznej (PKOB) wznoszonego budynku lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj