Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-363/08-4/MN
Data
2008.07.23
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
impreza
impreza artystyczna
impreza integracyjna
odliczenia
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
reklama
Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na organizację imprez okolicznościowych.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie odliczenia podatku naliczonego jest:
- nieprawidłowe – w zakresie wydatków na organizację imprez, usługi cateringowe oraz noclegi dla zaproszonych gości, - prawidłowe – w zakresie wydatków związanych z zakupem lub najmem billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce prowadzącej budowę galerii handlowych oraz realizowanej inwestycji. UZASADNIENIE
W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) w zakresie wniesienia dodatkowej opłaty oraz doprecyzowania zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności prowadzi kilka inwestycji budowlanych takich jak budowa hal i galerii handlowych, w związku z czym ponosi wydatki na promocję realizowanych inwestycji, na które składają się m.in.:
- koszty organizacji uroczystej imprezy w celu uczczenia rozpoczętej inwestycji (tzw. „wmurowanie aktu erekcyjnego”), w której uczestniczą kontrahenci Zainteresowanego, pracownicy samorządu lokalnego, reprezentacja lokalnej szkoły, zarząd Spółki i współpracownicy etc. (dalej: uczestnicy),
- koszty organizacji uroczystego otwarcia galerii handlowej (hali handlowej), któremu również będzie towarzyszyć impreza promująca obiekt w celu pozyskania klientów.W związku z ww. imprezami, Spółka ponosi wydatki na dekoracje, drukowanie zaproszeń, catering, ustawienie namiotu, gdzie odbędzie się uroczystość, noclegi dla zaproszonych gości etc.
- koszty zakupu (wynajęcia) billboardów, broszurek, folderów reklamowych etc. mających na celu zarówno promocję przyszłego centrum handlowego, jak i reklamę firmy, jako Spółki prowadzącej inwestycje.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek VAT w związku z zakupem towarów na ww. cele...
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT naliczony w związku z wydatkami na promocję i reklamę galerii handlowej (hali), udokumentowanymi fakturami VAT podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku ponoszonych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Wskazane przez Spółkę wydatki poniesione na cele promocji i reklamy galerii handlowej (hali) są ponoszone przez podatnika w celu zachęcenia potencjalnych klientów do korzystania w przyszłości z usług oferowanych przez Spółkę. Z uwagi na fakt, iż wydatki na ww. cele są udokumentowane fakturami VAT, to Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek zawarty w tych fakturach – zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- nieprawidłowe – w zakresie wydatków na organizację imprez, usługi cateringowe oraz noclegi dla zaproszonych gości, - prawidłowe – w zakresie wydatków związanych z zakupem lub najmem billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce prowadzącej budowę galerii handlowych oraz realizowanej inwestycji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy). W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
- przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
- nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Jak wynika z powyższych regulacji prawnych, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku spełnienia przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, kolejnym etapem do ustalenia prawa Wnioskodawcy do dokonania odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na cele promocji i reklamy galerii handlowej, będzie stwierdzenie, czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 21 lipca 2008 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB3/423-238/08-4/MC.
Zgodnie z treścią ww. interpretacji, ponoszone przez Spółkę wydatki związane z reklamą, promocją podmiotu gospodarczego, jego firmy lub znaków towarowych można uznać za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Będą to wydatki związane z zakupem (najmem) billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce, prowadzącej budowę galerii (hal) handlowych oraz realizowanej inwestycji. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą one, jako koszty pośrednie, potrącalne w dacie ich poniesienia. Natomiast koszt druku zaproszeń na przedmiotowe imprezy, dekoracje oraz ustawienie namiotu, a także oferowane zaproszonym gościom usługi cateringowe oraz noclegi – nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Charakter tychże wydatków jest bowiem związany z przyjmowaniem kontrahentów oraz ma na celu wywołanie jak najlepszego wrażenia Spółki. W związku z powyższym, poniesione przez Spółkę wydatki na organizację imprez, catering oraz noclegi dla zaproszonych gości noszą znamiona reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.
W oparciu o przytoczone regulacje oraz wydaną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów stwierdza się, iż Spółka nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami poniesionymi na druk zaproszeń, dekoracje oraz ustawienie namiotu, a także oferowane zaproszonym gościom usługi cateringowe oraz noclegi, ponieważ wydatki te nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, mimo iż mają one związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych na reklamę, promocję podmiotu gospodarczego, jego firmy lub znaków towarowych (związanych z zakupem lub najmem billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce, prowadzącej budowę galerii handlowych oraz realizowanej inwestycji) – Wnioskodawcy przysługiwało będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z tymi zakupami, ponieważ wydatki te mogą być zaliczone do kosztów pośrednich, w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pod warunkiem jednak, iż wydatki te związane będą z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, wskazać należy, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabywanymi usługami noclegowymi, bez względu na to, czy mogą one być uznane za koszt w podatku dochodowym – zgodnie z przytoczonym przepisem art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|