Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-690/12/ASz
z 31 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 30 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 05 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieruchomości w ramach odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieruchomości w ramach odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 01 października 2012 r. znak: IBPB II/1/415-690/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 05 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją z dnia 11 września 2007 r., zmienioną decyzją z dnia 17 czerwca 2008 r. Burmistrz Miasta X dokonał podziału nieruchomości, położonej w (…), oznaczonej jako działka numer 732/273 o powierzchni 5,5067 ha, objętej księgą wieczystą, która stanowiła własność Wnioskodawcy. Podział ten miał na celu m.in. wydzielenie działek pod gminne drogi publiczne - ulice (działki 732/979, 732/982, 732/993).

Decyzją z dnia 23 marca 2009 r. Burmistrz Miasta X dokonał podziału nieruchomości, położonej w (…), oznaczonej jako działka numer 760/5 o powierzchni 15,5914 ha, objętej księgą wieczystą, która stanowiła własność Wnioskodawcy. Podział ten miał na celu m.in. wydzielenie działek pod gminne drogi publiczne - ulice (działki 760/186, 760/190, 760/192). Działki wydzielone z przeznaczeniem pod drogi gminne - ulice: 732/979, 732/982, 732/993, 760/186, 760/190, 760/192 przeszły z mocy prawa na własność Gminy z dniem, w którym wskazane wyżej decyzje Burmistrza Miasta X, zatwierdzające podział nieruchomości, stały się ostateczne, tj. z dniem 04 lipca 2008 r. w stosunku do działek 732/979, 732/982, 732/993 oraz z dniem 16 kwietnia 2009 r. w stosunku do działek 760/186, 760/190, 760/192.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami za działki wydzielone pod drogi publiczne z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzących z mocy prawa na własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym, a właściwym organem.

Zgodnie natomiast z treścią art. 131 cyt. ustawy w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu może być przyznana, za jego zgodą, działka zamienna.

W dniu 22 czerwca 2010 r. Wnioskodawca, działając przez pełnomocnika, zwrócił się do Burmistrza Miasta X z wnioskiem o ustalenie i wypłatę odszkodowania za działki przejęte na własność Gminy z mocy prawa, dopuszczając jednocześnie możliwość przyznania w ramach odszkodowania nieruchomości zamiennej.

Wszczęte wskutek złożenia wniosku postępowanie administracyjne toczyło się przed Starostą Powiatowym w (…) do dnia 08 czerwca 2012 r., kiedy to została wydana decyzja Starosty z dnia 08 czerwca 2012 r., uzupełniona postanowieniem z dnia 02 lipca 2012 r., orzekająca o przyznaniu na rzecz Wnioskodawcy w ramach odszkodowania za nieruchomość oznaczoną jako działki: 760/186 o pow. 0,1083 ha, 760/190 o pow. 1,0765 ha, 760/192 o pow. 0,1750 ha oraz za nieruchomość oznaczoną jako działki: 732/979 o pow. 0,2754 ha, 732/982 o pow. 0,6966 ha, 732/993 o pow. 0,1790 ha o łącznej wartości 1.406.421 zł - prawa własności do nieruchomości zamiennej, oznaczonej jako działki, wymienione w ww. decyzji, o łącznej wartości 1.417.859 zł. Zgodnie z ww. decyzją różnicę między wartością prawa własności nieruchomości zamiennej a wartością prawa własności nieruchomości przejętej Wnioskodawca wyrównał w postaci dopłaty w kwocie 11.438 zł. Decyzja powyższa stała się ostateczna z dniem 24 lipca 2012 r.

Nieruchomość podlegająca podziałowi i przejściu z mocy prawa na własność Gminy, została przez Wnioskodawcę nabyta w dniu 28 sierpnia 1999 r. Akt notarialny zawarto w Kancelarii Notarialnej w (…).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wartości nieruchomości, przyznanych w ramach odszkodowania Wnioskodawca ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na podstawie art. 21 ust. l pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje mu zwolnienie od podatku dochodowego od wartości nieruchomości, przyznanych mu w ramach odszkodowania. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o wywłaszczaniu nieruchomości lub z tytułu sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające ich wywłaszczenie.

Wnioskodawca przywołał treść art. 9 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy z treści tego przepisu wynika, że warunkiem uprawniającym do zwolnienia jest uzyskanie przychodu z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami i Wnioskodawca ten warunek spełnia. Otrzymał bowiem nieruchomości zamienne w ramach odszkodowania, zgodnie z przepisem art. 131 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. l pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione zostały następujące przesłanki:

  • nabycie nieruchomości podlegającej wywłaszczeniu nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego;
  • cena jej nabycia była co najmniej 50% niższa od wartości odszkodowania lub ceny zbycia.

W analizowanym stanie faktycznym nabycie nieruchomości, która częściowo została wywłaszczona, nastąpiło w dniu 28 sierpnia 1999 r., wniosek o dokonanie podziału nieruchomości - faktycznie wszczynający postępowanie został złożony w dniu 06 listopada 2006 r., a więc od nabycia nieruchomości do złożenia wniosku upłynęło 7 lat.

W związku z faktem, iż pierwsza z negatywnych przesłanek korzystania ze zwolnienia nie została spełniona, nie ma potrzeby – zdaniem Wnioskodawcy - badania zasadności drugiej z nich (cena nabycia) -z uwagi na fakt, że obie muszą występować łącznie.

W związku z tym - w ocenie Wnioskodawcy - wartość odszkodowania korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 powołanej powyżej ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika zatem, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z omawianego zwolnienia jest, aby przychód był uzyskany między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zostały zawarte warunki dodatkowe - przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  • nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
  • cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden ze wskazanych w przepisie warunków albo, gdy żaden z nich nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ) działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.

Za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości (art. 98 ust. 3 cyt. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 131 ust. 1 w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.

Nieruchomość zamienną przyznaje się z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa, lub z zasobu nieruchomości odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz tej jednostki (art. 131 ust. 2 ww. ustawy).

Różnicę między wysokością odszkodowania ustalonego w decyzji a wartością nieruchomości zamiennej wyrównuje się przez dopłatę pieniężną (art. 131 ust. 4 cyt. ustawy).

Decyzją z dnia 11 września 2007 r., zmienioną decyzją z dnia 17 czerwca 2008 r. Burmistrz Miasta X dokonał podziału nieruchomości, położonej w (…), oznaczonej jako działka numer 732/273 o powierzchni 5,5067 ha, objętej księgą wieczystą, która stanowiła własność Wnioskodawcy. Podział ten miał na celu m.in. wydzielenie działek pod gminne drogi publiczne - ulice (działki 732/979, 732/982, 732/993).

Decyzją z dnia 23 marca 2009 r. Burmistrz Miasta X dokonał podziału nieruchomości, położonej w (…), oznaczonej jako działka numer 760/5 o powierzchni 15,5914 ha, objętej księgą wieczystą, która stanowiła własność Wnioskodawcy. Podział ten miał na celu m.in. wydzielenie działek pod gminne drogi publiczne - ulice (działki 760/186, 760/190, 760/192). Działki wydzielone z przeznaczeniem pod drogi gminne - ulice: 732/979, 732/982, 732/993, 760/186, 760/190, 760/192 przeszły z mocy prawa na własność Gminy z dniem, w którym wskazane wyżej decyzje Burmistrza Miasta X, zatwierdzające podział nieruchomości, stały się ostateczne, tj. z dniem 04 lipca 2008 r. w stosunku do działek 732/979, 732/982, 732/993 oraz z dniem 16 kwietnia 2009 r. w stosunku do działek 760/186, 760/190, 760/192.

W dniu 22 czerwca 2010 r. Wnioskodawca, działając przez pełnomocnika, zwrócił się do Burmistrza Miasta X z wnioskiem o ustalenie i wypłatę odszkodowania za działki przejęte na własność Gminy z mocy prawa, dopuszczając jednocześnie możliwość przyznania w ramach odszkodowania nieruchomości zamiennej.

Wszczęte wskutek złożenia wniosku postępowanie administracyjne toczyło się przed Starostą Powiatowym w (…) do dnia 08 czerwca 2012 r., kiedy to została wydana decyzja Starosty z dnia 08 czerwca 2012 r., uzupełniona postanowieniem z dnia 02 lipca 2012 r. orzekająca o przyznaniu na rzecz Wnioskodawcy w ramach odszkodowania za nieruchomość oznaczoną jako działki: 760/186 o pow. 0,1083 ha, 760/190 o pow. 1,0765 ha, 760/192 o pow. 0,1750 ha oraz za nieruchomość oznaczoną jako działki: 732/979 o pow. 0,2754 ha, 732/982 o pow. 0,6966 ha, 732/993 o pow. 0,1790 ha o łącznej wartości 1.406.421 zł prawa własności do nieruchomości zamiennej, oznaczonej jako działki, wymienione w ww. decyzji, o łącznej wartości 1.417.859 zł. Zgodnie z ww. decyzją różnicę między wartością prawa własności nieruchomości zamiennej a wartością prawa własności nieruchomości przejętej Wnioskodawca wyrównał w postaci dopłaty w kwocie 11.438 zł. Decyzja powyższa stała się ostateczna z dniem 24 lipca 2012 r.

Nieruchomość podlegająca podziałowi i przejściu z mocy prawa na własność Gminy, została przez Wnioskodawcę nabyta w dniu 28 sierpnia 1999 r. Akt notarialny zawarto w Kancelarii Notarialnej w (…).

W świetle powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 należy stwierdzić, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie przychodu między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawcy przyznano w ramach odszkodowania nieruchomość zamienną o wyższej wartości niż wartość nieruchomości przejętej przez Gminę. Różnicę między wartością prawa własności nieruchomości zamiennej a wartością prawa własności nieruchomości przejętej Wnioskodawca wyrównał w postaci dopłaty w kwocie 11.438 zł. Jak sam Wnioskodawca wskazał – podstawą otrzymania nieruchomości zamiennych w ramach odszkodowania jest art. 131 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ponadto nabycie przedmiotowej nieruchomości miało miejsce w okresie przekraczającym 2 lata przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, co w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje uznać, iż pierwsza z dwóch negatywnych przesłanek zwolnienia przedmiotowego nie została spełniona. Jak wskazano powyżej, wystarczy, że jeden z warunków negatywnych, wynikających z treści analizowanego przepisu nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

W związku z powyższym, wartość nieruchomości uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu odszkodowania przyznanego na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami, korzysta ze zwolnienia na podstawie powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj