Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1106/08/KG
z 6 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1106/08/KG
Data
2008.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla prac ogólnoremontowych w PKOB 1264 po dniu 1 stycznia 2008r.



Wniosek ORD-IN 825 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zgromadzenia, przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 13 maja 2008r., uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót remontowo-budowlanych wykonywanych po dniu 1 stycznia 2008r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót remontowo-budowlanych.
Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jako inwestor w budynku siedziby zakładu roboty remontowo-budowlane PKWiU 45 od grudnia 2007r. do chwili obecnej, tj. 2008r. W 2005r. Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, sklasyfikował budynek wg PKOB do grupy 126 klasa 1264 „Budynki Szpitale i zakłady opieki medycznej”. Firma wykonawcy remontu w 2007r. i w 2008r. to Zakład Remontowo-Budowlany jest to firma usługowa, wpisana do ewidencji działalności gospodarczej.

Wniosek o wydanie interpretacji pisemnej dotyczy przepisów prawa podatkowego w zakresie określenia wysokości stawki VAT na roboty budowlane:

  1. za grudzień 2007r. – docieplenie strychu oraz adaptacja pomieszczenia na łazienkę,
  2. za 2008r. – likwidacja barier architektonicznych w celu dostosowania obiektu (pięciu sal i korytarz) do wymagań jakimi powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia ZOL (Dz. U. 2005r. Nr 116 poz. 985).

Dom Zakonny od dnia zarejestrowania tj. od 1886r. służy ludziom chorym. Obecnie od 1 lipca 1990r. jest w nim prowadzony Zakład Opiekuńczo-Leczniczy wykonujący świadczenia zdrowotne – opieka długoterminowa na podstawie kontraktu z MONFZ. Ze względu na wymagania stawiane przy prowadzeniu ww. usług konieczne jest przeprowadzenie robót remontowych. Dom Zakonny wpisany jest w rejestrze ZOZ-u Wojewody M.. Faktury ze remont wystawiane są na Zakład Opiekuńczo-Leczniczy prowadzony przez Zgromadzenie jest własnością Zgromadzenia. W części budynku mieszkają siostry zakonne pracujące w zakładzie. Pozostałą część Zgromadzenie użyczyło na prowadzenie ZOL.

Wnioskodawca informuje, iż remontowany budynek to budynek instytucji ochrony zdrowia świadczący usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Budynek ten nie jest szpitalem, przychodnią czy sanatorium.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jaką wysokość stawki VAT zastosować na roboty budowlane w 2008r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami od 1 stycznia 2008r., dla robót budowlanych wykonywanych w budynku PKOB 1264 świadczącym usługi zakwaterowania wraz z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych wykonawca może naliczyć podatek według stawki VAT 7%.

Wnioskodawca zauważa, iż w związku z nowelizacją z dniem 1 stycznia 2008r. przepisów o podatku VAT zmianie uległa definicja obiektu budownictwa mieszkaniowego. Do końca 2007r. przez obiekty budownictwa mieszkaniowego uznawano budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111- budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wymienionych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.

W 2008r. przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w rozdziale 11.

W artykule 41 ustawy o VAT zdefiniowano pojęcie budownictwa społecznego, dla którego przewidziano stawkę 7%. Na podstawie obowiązujących przepisów stawkę 7% dla obiektów budownictwa mieszkaniowego j.w. można było stosować do końca 2007r. ponieważ art. 146 przewidujący taką możliwość obowiązywał jedynie do dnia 31 grudnia 2007r. Wnioskodawca wystąpił już wcześniej o interpretację w sprawie sklasyfikowania budynku zgodnie z PKOB. Zgodnie z tą interpretacją z dnia 24 marca 2005r. ww. budynek zaliczono do PKOB grupa 126, klasa 1264, co zdaniem Wnioskodawcy nie dawało mu prawa do naliczania w fakturze za remonty tego budynku stawki VAT 7% tylko 22% za 2007r.

Zdaniem Wnioskodawcy nowelizacja ustawy o VAT daje prawo stosowania w takich fakturach za remonty po 1 stycznia 2008r. stawki 7%, ze względu na sklasyfikowanie budynku będącego w posiadaniu Wnioskodawcy zgodnie ze spełnianymi przez niego funkcjami: jest to budynek świadczący usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Powyższe wskazuje na stawkę w 2008r. w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) zakładem opieki zdrowotnej jest:

  1. szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospicjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielenia całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu;
  2. przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;
  3. pogotowie ratunkowe;
  4. medyczne laboratorium diagnostyczne;
  5. pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;
  6. zakład rehabilitacji leczniczej;
  7. żłobek;
  8. ambulatorium lub ambulatorium z izbą chorych jednostki wojskowej, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz jednostki organizacyjnej Służby Więziennej;
  9. stacja sanitarno-epidemiologiczna;
  10. wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;
  11. jednostka organizacyjna publicznej służby krwi;
  12. inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

Jak wynika z wniosku, roboty remontowo-budowlane wykonywane są w budynku sklasyfikowanym w PKOB 1264, co potwierdza również opinia Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 24 marca 2005r., zgodnie z którą zaklasyfikowano budynek według PKOB do grupy 126, klasa 1264. Wnioskodawca wskazuje, iż remontowany budynek jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącym usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Budynek ten nie jest szpitalem, przychodnią czy sanatorium. Wykonywane w 2008r. roboty remontowe obejmują likwidację barier architektonicznych w celu dostosowania obiektu (pięciu sal i korytarz) do wymagań jakimi powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, prowadzonego w ww. budynku.

W kwestii wykonywania na rzecz Wnioskodawcy robót budowlanych należy wskazać, że w myśl przepisu § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r.

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W złożonym wniosku Wnioskodawca stwierdza, że przedmiotem umowy jest usługa budowlana sklasyfikowana zgodnie z normami PKWiU pod symbolem 45 „Roboty budowlane”.

Reasumując, jeżeli usługa remontowo-budowlana realizowana w 2008r. (zgrupowana w dziale PKWiU 45), nabywana przez Wnioskodawcę, wykonywana jest w budynku instytucji ochrony zdrowia świadczącym usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1264, to będzie podlegała opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj