Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-731/08/KG
z 6 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-731/08/KG
Data
2008.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla prac ogólnoremontowych w PKOB 1264 przed 1 stycznia 2008r.



Wniosek ORD-IN 825 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zgromadzenia, przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 13 maja 2008r., uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót remontowo-budowlanych za grudzień 2007r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót remontowo-budowlanych. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jako inwestor w budynku siedziby zakładu roboty remontowo-budowlane PKWiU 45 od grudnia 2007r. do chwili obecnej, tj. 2008r. W 2005r. Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, sklasyfikował budynek wg PKOB do grupy 126 klasa 1264 „Budynki Szpitale i zakłady opieki medycznej”. Firma wykonawcy remontu w 2007r. i w 2008r. to Zakład Remontowo-Budowlany jest to firma usługowa, wpisana do ewidencji działalności gospodarczej.

Wniosek o wydanie interpretacji pisemnej dotyczy przepisów prawa podatkowego w zakresie określenia wysokości stawki VAT na roboty budowlane:

  1. za grudzień 2007r. – docieplenie strychu oraz adaptacja pomieszczenia na łazienkę,
  2. za 2008r. – likwidacja barier architektonicznych w celu dostosowania obiektu (pięciu sal i korytarz) do wymagań jakimi powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia ZOL (Dz. U. 2005r. Nr 116 poz. 985).

Dom Zakonny od dnia zarejestrowania tj. od 1886r. służy ludziom chorym. Obecnie od 1 lipca 1990r. jest w nim prowadzony Zakład Opiekuńczo-Leczniczy wykonujący świadczenia zdrowotne – opieka długoterminowa na podstawie kontraktu z MONFZ. Ze względu na wymagania stawiane przy prowadzeniu ww. usług konieczne jest przeprowadzenie robót remontowych. Dom Zakonny wpisany jest w rejestrze ZOZ-u Wojewody M.Faktury ze remont wystawiane są na Zakład Opiekuńczo-Leczniczy prowadzony przez Zgromadzenie jest własnością Zgromadzenia. W części budynku mieszkają siostry zakonne pracujące w zakładzie. Pozostałą część Zgromadzenie użyczyło na prowadzenie ZOL.

Wnioskodawca informuje, iż remontowany budynek to budynek instytucji ochrony zdrowia świadczący usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Faktura dokumentująca docieplenie strychu i adaptację pomieszczeń na łazienkę w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Krakowie wystawiona została w dniu 31 grudnia 2007r. i zapłacona w dniu 31 grudnia 2007r. Zgodnie z protokołem końcowego odbioru robót w ww. obiekcie prace rozpoczęto dnia 5 listopada 2007r. i zakończono dnia 20 grudnia 2007r.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jaką wysokość stawki VAT zastosować na roboty budowlane za grudzień 2007r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dla robót budowlanych wykonywanych w budynku PKOB 1264 świadczącym usługi zakwaterowania wraz z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych i niepełnosprawnych wykonawca może naliczyć podatek według stawki VAT 22%.

Wnioskodawca podnosi, iż w oparciu o ustawę w tej sytuacji, gdy moment zaistnienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego oraz moment zapłaty faktury w całości przypada na 31 grudnia 2007r. - wskazuje na stawkę podatku z 2007r., tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stawka ta ma zastosowanie wówczas, gdy ustawa w sposób wyraźny nie przewiduje zastosowania dla danej czynności innej (niższej) stawki podatku.

Zgodnie zaś z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Mówiąc o obiektach budownictwa mieszkaniowego należy przez to rozumieć wymienione w art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r.) budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), przepisem § 5 ust. 1, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżono do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 tego załącznika wymieniono, jako opodatkowane według 7% stawki podatku, budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

  1. domy opieki społecznej, budynki internatów i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
  2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych.

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest więc precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca, celem prawidłowego zidentyfikowania obiektu, w którym wykonane są usługi remontowo-budowlane, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o dokonanie zaklasyfikowania według PKOB domów pomocy społecznej z zapewnioną opieką medyczną. Zgodnie z otrzymaną opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w 2005r., co wskazał Wnioskodawca w poz. 52 przedmiotowego wniosku, budynek - Zakład Opiekuńczo-Leczniczy mieści się w grupowaniu: PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej”.

Ponieważ budowa, remonty, rozbudowa czy też modernizacja budynków szpitali i zakładów opieki medycznej (PKOB 1264) nie była wymieniona w ww. ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r.) jako opodatkowana według stawek niższych niż podstawowa (tj. 22%), wobec powyższego należy przyjąć, iż wykonane usługi remontowo-budowlane w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym, który jak wskazał Wnioskodawca mieści się w grupowaniu PKOB 1264 „Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej”, opodatkowane były stawką podstawową w wysokości 22%.

Zatem w oparciu o powołane przepisy stwierdzić należy, że usługi remontowo-budowlane wykonane w obiekcie wskazanym przez Wnioskodawcę do dnia 31 grudnia 2007r., podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej – zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż kwestia dotycząca stawki podatku od towarów i usług dla robót remontowo budowlanych świadczonych w roku 2008 będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj