Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-807/08-2/MS
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-807/08-2/MS
Data
2008.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Opodatkowanie dochodu grup kapitałowych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
działalność statutowa
przekazanie
skutki podatkowe
zobowiązanie podatkowe
związek zawodowy


Istota interpretacji
Czy przekazanie darowizny na sfinansowanie działalności statutowej Związku Zawodowego N Pracowników W… „F” spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego u obdarowującego, tj. Wnioskodawcy?



Wniosek ORD-IN 454 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.05.2008r.(data wpływu 23.05.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz związków zawodowych (art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz związków zawodowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W Spółdzielnia Handlowa „F” z siedzibą w W prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 16.09.1982r. Prawo zarejestrowanego w Sądzie Rejonowym dla .st. W KRS Wydział-Statucie. Zgodnie z zapisem § 34 Statutu nadwyżka bilansowa, zdefiniowana jako „prawidłowy zysk Spółdzielni po pomniejszeniu o należne podatki oraz po uwzględnieniu udziału Spółdzielni w innych organizacjach, której Spółdzielnia jest członkiem” podlega podziałowi na podstawie Uchwały Zebrania Przedstawicieli (Walnego Zgromadzenia). Co najmniej 25% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego.

W W… Spółdzielni Handlowej „F” działa Związek Zawodowy N S Związek Zawodowy Pracowników W…. „F” w W, zarejestrowany w KRS pod numer……., XX Wydział w W. Związek liczy 64 członków na 138 zatrudnionych. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej. Zarząd Spółdzielni wniósł do walnego Zgromadzenia o następujący podział nadwyżki bilansowej (zysk netto) za rok obrotowy 2007:

  • dywidenda,
  • fundusz do dyspozycji Rady Nadzorczej,
  • fundusz świadczeń socjalnych,
  • fundusz zasobowy (nie mniej niż 25%),
  • darowizna dla Związku Zawodowego N Pracowników W… „F” na sfinansowanie jego statutowej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 1):

Czy przekazanie darowizny na sfinansowanie działalności statutowej Związku Zawodowego N Pracowników W… „F” spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego u obdarowującego, tj. Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota określona w wyniku podziału zysku netto za 2007r., dokonanego zgodnie z przepisami Statutu Spółdzielni i przekazana w formie darowizny na sfinansowanie działalności statutowej Związku Zawodowego N Pracowników W… „F”, jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), pod pojęciem darowizny należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona łącznie spełniać następujące warunki:

  1. być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2).

Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:

  1. partii politycznych;
  2. związków zawodowych i organizacji pracodawców:
  3. samorządów zawodowych;
  4. fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego
  5. fundacji utworzonych przez partie polityczne;
  6. klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.

W świetle powyższego, przekazana przez Wnioskodawcę darowizna na rzecz Związku Zawodowego N Pracowników W.. „F” nie będzie podlegała odliczeniu od dochodu, bowiem została przekazana organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie wypełnia zatem kryteriów odliczania, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj