Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-398/08-2/AT
z 4 lipca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-398/08-2/AT
Data
2008.07.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
montaż
skrzynka pocztowa
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
usługi montażowe
Istota interpretacji
Jaką należy zastosować stawkę podatku VAT przy usłudze montażu skrzynek pocztowych w domach wielorodzinnych?
Wniosek ORD-IN 827 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Zgodnie z ustawodawstwem Unii Europejskiej, do dnia 24 sierpnia 2008 r. (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r.), skrzynki pocztowe w domach wielorodzinnych powinny być wymienione na tzw. euroskrzynki, które umożliwiają dostarczenie adresatom przesyłek przez wszystkich operatorów pocztowych. Skrzynki pocztowe to infrastruktura towarzysząca należąca do poczty polskiej, ale obowiązek wymiany obecnie ciąży na właścicielach nieruchomości, czyli również na spółdzielniach mieszkaniowych. Wiąże się to z wysokimi kosztami, którymi zostaną obciążeni mieszkańcy. Wymiana nie polega jedynie na demontażu i ponownym zainstalowaniu nowej skrzynki. Zazwyczaj wiąże się to z pracami murarskimi i malarskimi. A zatem wymiana skrzynek często wymusza przeprowadzenie remontu części budynku mieszkalnego. Spółdzielnia zleca na drodze przetargu nieograniczonego montaż skrzynek pocztowych obcemu wykonawcy na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem jest dostawa i montaż skrzynek pocztowych typu euro. Wykonawca nie jest producentem skrzynek.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez odpłatną dostawę należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Art. 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Ponadto, na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilno-prawnych same określają, co stanowi przedmiot sprzedaży (usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa). W przypadku świadczenia ww. usług nie można z żadnej z nich wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).
Z powyższego wynika, iż brak jest podstaw do opodatkowania odrębnymi stawkami poszczególnych elementów składających się na wykonanie ww. usługi, w tym materiału zużytego do jej wykonania. Do opodatkowania takiej usługi ma zastosowanie 7% stawka podatku na podstawie treści przepisu art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a pkt 1 cyt. wyżej rozporządzenia. Istotne jest jednak, aby wykonywana przez Podatnika czynność w istocie była usługą budowlano-montażową sklasyfikowaną w PKWiU pod symbolem 45. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że jeżeli usługa montażu skrzynek pocztowych wraz z ich dostawą, wykonywana w budynkach wielorodzinnych (spełniających definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego wg art. 2 pkt 12 cyt. ustawy), jest zaliczana do robót budowlano-montażowych, a wykonawca niebędący producentem wykonywać będzie tę usługę z użyciem własnych materiałów, to do całej wartości usługi będzie można zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%. Jednocześnie należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są właściwe w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług. Zasadą jest, że Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, świadczone usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w tym zakresie. W przypadku trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może wystąpić z pisemnym zapytaniem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł..
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.