Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-398/08-2/AT
z 4 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-398/08-2/AT
Data
2008.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
montaż
skrzynka pocztowa
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
usługi montażowe


Istota interpretacji
Jaką należy zastosować stawkę podatku VAT przy usłudze montażu skrzynek pocztowych w domach wielorodzinnych?



Wniosek ORD-IN 827 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 15 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi montażu skrzynek pocztowych wraz z ich dostawą w domach wielorodzinnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi montażu skrzynek pocztowych wraz z ich dostawą w domach wielorodzinnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z ustawodawstwem Unii Europejskiej, do dnia 24 sierpnia 2008 r. (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r.), skrzynki pocztowe w domach wielorodzinnych powinny być wymienione na tzw. euroskrzynki, które umożliwiają dostarczenie adresatom przesyłek przez wszystkich operatorów pocztowych. Skrzynki pocztowe to infrastruktura towarzysząca należąca do poczty polskiej, ale obowiązek wymiany obecnie ciąży na właścicielach nieruchomości, czyli również na spółdzielniach mieszkaniowych. Wiąże się to z wysokimi kosztami, którymi zostaną obciążeni mieszkańcy. Wymiana nie polega jedynie na demontażu i ponownym zainstalowaniu nowej skrzynki. Zazwyczaj wiąże się to z pracami murarskimi i malarskimi. A zatem wymiana skrzynek często wymusza przeprowadzenie remontu części budynku mieszkalnego. Spółdzielnia zleca na drodze przetargu nieograniczonego montaż skrzynek pocztowych obcemu wykonawcy na podstawie umowy cywilno-prawnej, której przedmiotem jest dostawa i montaż skrzynek pocztowych typu euro. Wykonawca nie jest producentem skrzynek.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką należy zastosować stawkę podatku VAT przy usłudze montażu skrzynek pocztowych wraz z ich dostawą w domach wielorodzinnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez wykonawcę powinny być opodatkowane 7% stawką VAT, ponieważ zgodnie z § 5 ust. 1a, rozporządzenia w sprawie VAT ww. usługi mieszczą się w definicji robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez odpłatną dostawę należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.


Podstawowa stawka podatku VAT, w świetle art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%. Jednakże ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Od dnia 1 stycznia 2008 r. stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się – w świetle dyspozycji art. 41 ust 12 cyt. ustawy – do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Art. 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Ponadto, na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.


Art. 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Z treści przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zleca usługę montażu skrzynek pocztowych obcemu wykonawcy na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej, obejmującej kompleksowe zlecenie, którego przedmiotem jest dostawa i montaż ww. skrzynek w domach wielorodzinnych. Przy czym Strona podkreśla, iż wykonawca nie jest producentem tychże skrzynek.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilno-prawnych same określają, co stanowi przedmiot sprzedaży (usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa). W przypadku świadczenia ww. usług nie można z żadnej z nich wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).


Przedstawione okoliczności wskazują, iż koszt zakupu przedmiotowych skrzynek pocztowych jest wkalkulowany w cenę usługi. Zatem, montaż ww. skrzynek wraz z ich dostawą traktowany jest jako usługa kompleksowa świadczona zgodnie z zawartą umową cywilno-prawną stron.

Z powyższego wynika, iż brak jest podstaw do opodatkowania odrębnymi stawkami poszczególnych elementów składających się na wykonanie ww. usługi, w tym materiału zużytego do jej wykonania. Do opodatkowania takiej usługi ma zastosowanie 7% stawka podatku na podstawie treści przepisu art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a pkt 1 cyt. wyżej rozporządzenia. Istotne jest jednak, aby wykonywana przez Podatnika czynność w istocie była usługą budowlano-montażową sklasyfikowaną w PKWiU pod symbolem 45.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że jeżeli usługa montażu skrzynek pocztowych wraz z ich dostawą, wykonywana w budynkach wielorodzinnych (spełniających definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego wg art. 2 pkt 12 cyt. ustawy), jest zaliczana do robót budowlano-montażowych, a wykonawca niebędący producentem wykonywać będzie tę usługę z użyciem własnych materiałów, to do całej wartości usługi będzie można zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%.

Jednocześnie należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są właściwe w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług. Zasadą jest, że Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, świadczone usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w tym zakresie. W przypadku trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może wystąpić z pisemnym zapytaniem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł..


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj