Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1353/08/CJS
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1353/08/CJS
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
miejsce zameldowania
przychód
spadek
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty 19% podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zbycia udziału w nieruchomości nabytego w drodze spadku w 2007r?



Wniosek ORD-IN 573 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 26 lutego 2008r.), na treść którego powołuje się we wniosku z dnia 08 maja 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 12 maja 2008r.) uzupełnionym w dniu 22 lipca 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008r. do tut Biura wpłynął ww. wniosek, w którym wnioskodawczyni powołuje się na treść wniosku z dnia 25 lutego 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawczyni bez wezwania dokonała uzupełnienia ww. wniosku w dniu 22 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 16 lutego 1973r. matka męża wnioskodawczyni kupiła domek letniskowy. Należny podatek od zakupu został uiszczony. Ww. domek jest domkiem letniskowym niepodpiwniczonym, nieogrzewanym, nienadającym się do całorocznego zamieszkiwania, jedynie w okresie letnim 2-3 miesiące. Domek ten jest domkiem drewnianym, postawionym w 1951r. Matka męża wnioskodawczyni zmarła 09 czerwca 1976r.

W dniu 27 czerwca 1983r. wnioskodawczyni wraz z mężem odziedziczyła ten domek w drodze spadku, należny podatek został uiszczony.

W dniu 27 sierpnia 1996r. zmarł syn wnioskodawczyni, który był udziałowcem w spadku (córka zmarła wcześniej). Należny podatek od spadku został uiszczony na podstawie zaświadczenia urzędu skarbowego z dnia 26 października 1996r. Po śmierci syna i córki (obydwoje nie zamężni i nieżonaci) wnioskodawczyni wraz z mężem spisali w formie aktu notarialnego testament w dniu 07 stycznia 1997r. Mąż oświadczył, że jako jedyną spadkobierczynię do całego spadku powołuje żonę. Takie samo oświadczenie złożyła wnioskodawczyni powołując męża do całego spadku.

Wnioskodawczyni oświadcza, że pozostawała w związku małżeńskim od 1952r. aż do chwili nagłej śmierci męża w dniu 17 marca 2007r. czyli przez 55 lat nieprzerwalnie. Żadne z małżonków ani wnioskodawczyni, ani jej mąż nie byli zameldowani w ww. domku, ponieważ nie było takiego obowiązku ani potrzeby z uwagi na brak możliwości całorocznego zamieszkiwania. Z uwagi na podeszły wiek wnioskodawczyni (76 lat) fakt, że jest osobą schorowaną oraz z uwagi na odległość położonego domku (200 km) jak również obawę, że domek może się zawalić oraz koszty związane z dojazdami, opłatami takimi jak: podatek, światło, koszenie trawy, usuwanie śniegu i inne wnioskodawczymi ww. nieruchomość w dniu 14 listopada 2007r. sprzedała. W urzędzie skarbowym wnioskodawczyni została poinformowana, że podatnik który chce skorzystać z ulgi w podatku dochodowym musi być zameldowany w danym domu na stałe przez okres 12 miesięcy przed sprzedażą. W przypadku wnioskodawczyni nie było to możliwe, bo musiałby się wymeldować z mieszkania, w którym obecnie mieszka. Ponadto wnioskodawczyni oświadcza, że podatki od tej nieruchomości płacone były na bieżąco. Oprócz kosztów utrzymania tego domku żadnego zysku on nie przyniósł, gdyż podatek od tej nieruchomości płacony był jak od domu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym na wnioskodawczyni ciąży obowiązek zapłacenia 19% podatku od sprzedaży części nieruchomości po mężu, czy też będzie od niego zwolniona...

Zdaniem wnioskodawczyni płacąc teraz podatek, byłby to już czwarty podatek od tej nieruchomości i to aż w takiej astronomicznej kwocie (ponad 100 tyś.). Dla wnioskodawczyni jest to dorobek całego życia, jej męża i jej dzieci. Ponadto wnioskodawczyni nadmienia, że matka męża kupiła ten domek od swojego bliskiego znajomego, który zaoferował jej sprzedaż na raty – a potem wnioskodawczyni z mężem była zmuszona spłacić te raty. Najważniejsze według wnioskodawczyni w tej sprawie jest to, że nie mogła spełnić wymogów zameldowania się na pobyt stały na okres jednego roku z przyczyn od wnioskodawczyni niezależnych.

Dlatego wnioskodawczyni uważa, że powinna być zwolniona od obowiązku płacenia podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie m. in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 01 stycznia 2007r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

Dla ustalenia skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości istotne jest ustalenie daty nabycia poszczególnych udziałów w nieruchomości.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię spadku są daty śmierci poszczególnych spadkodawców.

Z treści wniosku wynika, że nabycie przez wnioskodawczynię udziałów w prawie do przedmiotowej nieruchomości nastąpiło z chwilą śmierci poszczególnych spadkodawców:

  • w 1973r. zmarła teściowa wnioskodawczyni;
  • w 1996r. zmarł syn wnioskodawczyni, wcześniej zmarła córka;
  • w 2007r. zmarł mąż wnioskodawczyni;

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m. in. nieruchomości jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści wniosku nie wynika czy córka wnioskodawczyni została powołana do spadku po teściowej wnioskodawczyni, jednakże nawet gdyby dziedziczyła po teściowej wnioskodawczyni, a po śmierci córki dziedziczyła m. in. wnioskodawczyni, to należy zauważyć, że skoro córka wnioskodawczyni zmarła przed synem wnioskodawczyni, a syn zmarł w 1996r. to od końca roku, w którym zmarła córka (o ile też posiadała udział w nieruchomości) do dnia sprzedaży nieruchomości też upłynęło 5 lat.

Tym samym należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży udziału nabytego przez wnioskodawczynię w drodze spadku po teściowej, synu i ewentualnie córce nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ 5 letniego terminu.

W odniesieniu z kolei do udziału nabytego w drodze spadku po mężu zastosowanie będą miały przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2007r. na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588).

W związku z powyższym myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e. ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zaznaczyć, że od 1 stycznia 2007r. zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są jedynie przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

– jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości, w przypadku uzyskania przychodu z tego tytułu w 2008r. (termin ten przedłużono do 30 kwietnia 2009r.).

Mając zatem na uwadze przytoczony przez wnioskodawczynię stan faktyczny, powyższe uregulowanie prawne nie będzie miało zastosowania, ponieważ wnioskodawczyni nie była zameldowana na pobyt stały w budynku mieszkalnym, który sprzedała wobec czego nie spełnia warunku dwunastomiesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy i nie będzie mogła skorzystać z tzw. „ulgi meldunkowej”.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości, nabytego po mężu w drodze spadku w 2007r. będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do stanowiska wnioskodawczyni oraz okoliczności, które powołuje dla uzasadnienia zwolnienia jej z zapłacenia podatku należy stwierdzić, że jest to argumentacja o charakterze słusznościowym, która nie może być podstawą do wydania interpretacji sprzecznej z obowiązującymi przepisami powołanymi przez organ podatkowy.

Jednakże Dyrektor Izby Skarbowej nadmienia, iż istnieje możliwość ubiegania się o umorzenie lub o rozłożenie zobowiązania podatkowego na raty. Zgodnie bowiem z art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
  2. odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a;
  3. umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Zgodnie z art. 17 § 1 Ordynacji podatkowej oraz § 15 w zw. z § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005r. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) organem właściwym do złożenia wskazanego wniosku jest Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj