Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1052/08-2/SM
z 15 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1052/08-2/SM
Data
2008.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
podatek naliczony
utrata prawa do odliczenia
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową kanalizacji sanitarnej, dofinansowanej z RPO (usługi w zakresie odbioru ścieków będzie świadczył zakład budżetowy, któremu zostanie przekazana powyższa infrastruktura



Wniosek ORD-IN 480 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2008 r. (data wpływu 02.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej, dofinansowanej z RPO - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej, dofinansowanej z RPO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Jxxxxxx w powiecie bxxxxxxxxxxx (NIP xxxxxxxxxxxxx, REGON xxxxxxxxx) jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina Jxxxxxx ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „Budowa kanalizacji sanitarnej w gminie Jxxxxxx, etap II, zadanie 2” w ramach Działania 6.1 Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria 1: Gospodarka wodno-ściekowa Regionalnego Programu Operacyjnego województwa lxxxxxxxxxx na lata 2007-2013.

Infrastruktura kanalizacji sanitarnej jaka zostanie wytworzona w ramach planowanej inwestycji będzie przekazana użytkownikowi - Zakładowi W i K w Jxxxxxxxx w trwały zarząd. ZWiK w Jxxxxxxxx został utworzony Uchwałą Rady Gminy i Miasta nr xxx/xx/xx z dnia 26 listopada 1992 r. jako zakład budżetowy posiadający statut, gdzie zawarto ustalenia dotyczące działalności gospodarczej zakładu, a między innymi „utworzenie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy i miasta w ciągłym ruchu oraz zabezpieczenie odbioru ścieków wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych i prawidłową ich eksploatację”. ZWiK jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dochodów osiąganych za oczyszczanie ścieków jednak nie będzie miał możliwości odliczyć podatku VAT z tytułu inwestycji, gdyż sieć kanalizacyjną przejmie na podstawie protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji, a nie ma podstawie faktury VAT, co wyklucza możliwość odliczenia od należnego podatku od towarów i usług podatku naliczonego z tytułu kosztów budowy sieci kanalizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obecnym stanie prawnym, mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu, istnieje możliwość odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w jakikolwiek sposób w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług lub w inny sposób, jeśli tak to w jaki...

Zdaniem wnioskodawcy:

Gmina Jxxxxxxx uznała podatek VAT za wydatek kwalifikowany projektu, gdyż w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w jakikolwiek sposób (np. przez zaliczenie do kosztów prowadzonej działalności w ramach podatku dochodowego od osób prawnych lub osób fizycznych).

Generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Infrastruktura kanalizacji sanitarnej, jaka zostanie wytworzona w ramach planowanej inwestycji będzie przekazana użytkownikowi - Zakładowi W i K w Jxxxxxxxx w trwały zarząd. ZWiK w Jxxxxxxxx został utworzony Uchwałą Rady Gminy i Miasta nr xxx/xx/xx z dnia 26 listopada 1992 r. jako zakład budżetowy posiadający statut, gdzie zawarto ustalenia dotyczące działalności gospodarczej zakładu, a między innymi: „utworzenie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy i miasta w ciągłym ruchu, oraz zabezpieczenie odbioru ścieków wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych i prawidłową ich eksploatację”. ZWiK jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dochodów osiąganych za oczyszczanie ścieków, jednak nie będzie miał możliwości odliczyć podatku z tytułu inwestycji, gdyż sieć kanalizacyjną przejmie na podstawie protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji, a nie na podstawie faktury VAT, co wyklucza możliwość odliczenia od należnego podatku od towarów i usług, podatku naliczonego z tytułu kosztów budowy sieci kanalizacyjnej.

Również Gmina Jxxxxxx nie ma jakichkolwiek możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w systemie rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych. W obecnym stanie przepisów zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego. Gmina jako J... jest zwolniona od obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina Jxxxxxx nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych należy stwierdzić, że Gmina nie jest podatnikiem tego podatku i nie ma jakichkolwiek możliwości rozliczenia podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób fizycznych przez podmioty będące osobami prawnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, do których należy m.in. gospodarka ściekami) i nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że po wybudowaniu wymienionej we wniosku infrastruktury kanalizacji sanitarnej zostanie ona przekazana do użytkowania w trwały zarząd Zakładowi W i K w Jxxxxxxxx. W związku z powyższym przedmiotowa kanalizacja nie będzie służyła Gminie do opodatkowanego świadczenia usług (oczyszczania ścieków) – powyższe usługi będzie świadczył przedmiotowy ZWiK w Jxxxxxxxx, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj