Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-524/08/AL
z 20 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-524/08/AL
Data
2008.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
dostawa towarów
roboty budowlano-montażowe
stawka
świadczenie usług
umowa


Istota interpretacji
Stawki VAT obowiązujące dla prac polegających na konserwacji, rozbudowie i modernizacji sieci w-zakładowej (wraz z centralami) telefonicznej, antywłamaniowej, komputerowej i TV przemysłowej sklasyfikowanych w PKWiU: 32.20, 32.30 i 45.31, wykonywanych w budynku Domu Pomocy Społecznej (PKOB 1130)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X– Zakład Y przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008r. (data wpływu 31 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2008r. (data wpływu 5 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej dla prac polegających na konserwacji, rozbudowie i modernizacji sieci w-zakładowej (wraz z centralami) telefonicznej, antywłamaniowej, komputerowej i TV przemysłowej sklasyfikowanych w PKWiU: 32.20, 32.30 i 45.31 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej dla prac polegających na konserwacji, rozbudowie i modernizacji sieci w-zakładowej (wraz z centralami) telefonicznej, antywłamaniowej, komputerowej i TV przemysłowej sklasyfikowanych w PKWiU: 32.20, 32.30 i 45.31.Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-524/08/AL z dnia 20 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład wykonuje prace polegające na konserwacji, rozbudowie i modernizacji sieci w-zakładowej (wraz z centralami) telefonicznej, antywłamaniowej, komputerowej i TV przemysłowej wg poniżej podanych symboli PKWiU:
- 32.20,
- 32.30,
- 45.31.
Prace wykonywane w budynku Domu Pomocy Społecznej zakwalifikowanego przez Wnioskodawcę i użytkownika do grupy PKOB 1130.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Jaki jest należny podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy należy naliczyć podatek VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 Stosownie do postanowień art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT).

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. (art. 41 ust. 12c). Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o VAT decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

W myśl art. 41 ust. 16 ustawy o VAT Minister Finansów właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z kolei przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r. Z wniosku wynika, iż Zakład wykonuje prace polegające na konserwacji, rozbudowie i modernizacji sieci w-zakładowej (wraz z centralami) telefonicznej, antywłamaniowej, komputerowej i TV przemysłowej wg symboli PKWiU: 32.20, 32.30 i 45.31. Prace dotyczą budynku Domu Pomocy Społecznej zakwalifikowanego przez Wnioskodawcę i użytkownika do grupy PKOB 1130.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2008r., dział 32 obejmuje:

  1. diody, lampy i inne elementy elektroniczne,
  2. urządzenia nadawcze telewizyjne i radiowe,
  3. urządzenia i aparaty do linii telefonicznych i telegraficznych,
  4. odbiorniki radiowe i telewizyjne oraz ich akcesoria,
  5. urządzenia do operowania dźwiękiem i obrazem oraz ich akcesoria,
  6. usługi instalowania, napraw i konserwacji profesjonalnego sprzętu radiowo-telewizyjnego oraz sprzętu do operowania dźwiękiem i obrazem,

i tak :

  • pod symbolem PKWiU 32.20 sklasyfikowane są urządzenia nadawcze telewizyjne i radiowe, urządzenia i aparaty dla telefonii i telegrafii przewodowej,
  • pod symbolem PKWiU 32.20.1 sklasyfikowane są urządzenia nadawcze telewizyjne i radiowe; kamery telewizyjne,
  • pod symbolem PKWiU 32.20.2 sklasyfikowane są urządzenia elektryczne dla telefonii przewodowej i telegrafii przewodowej,
  • pod symbolem PKWiU 32.20.3 sklasyfikowane są części urządzeń elektrycznych telefonicznych i telegraficznych,
  • pod symbolem PKWiU 32.20.9 sklasyfikowane są usługi instalowania, napraw i konserwacji nadajników telewizyjnych i radiowych,
  • pod symbolem PKWiU 32.30 sklasyfikowane są odbiorniki telewizyjne i radiowe, urządzenia do rejestracji i odtwarzania dźwięku i obrazu oraz akcesoria do nich,
  • pod symbolem PKWiU 32.30.1 sklasyfikowane są odbiorniki radiofoniczne,
  • pod symbolem PKWiU 32.30.2 sklasyfikowane są odbiorniki telewizyjne,
  • pod symbolem PKWiU 32.30.3 sklasyfikowane są urządzenia do zapisu i odtwarzania dźwięku i obrazu,
  • pod symbolem PKWiU 32.30.4 sklasyfikowana są mikrofony, głośniki, odbiorniki radiotelefoniczne lub radiotelegraficzne,
  • pod symbolem PKWiU 32.30.5 sklasyfikowane są części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem; anteny,
  • pod symbolem PKWiU 32.30.9 sklasyfikowane są usługi instalowania, napraw i konserwacji profesjonalnego sprzętu radiowo-telewizyjnego oraz sprzętu do operowania dźwiękiem i obrazem.

Natomiast dział 45 ww. Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabryaktów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W dziale powyższym:

  • pod symbolem PKWiU 45.31 sklasyfikowane są roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego,
  • pod symbolem PKWiU 45.31.1 sklasyfikowane są roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego,
  • pod symbolem PKWiU 45.31.2 sklasyfikowane są roboty związane z montażem instalacji elektrycznych sygnalizacyjnych i osprzętu elektrycznego,
  • pod symbolem PKWiU 45.31.3 sklasyfikowane są roboty związane z montażem dźwigów i ruchomych schodów,
  • pod symbolem PKWiU 45.31.4 sklasyfikowane są roboty budowlane instalacyjne związane z elektrycznością, pozostałe.

W świetle cyt. powyżej przepisów należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane w PKWiU 45.31 – roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego, w lokalach mieszkalnych oraz w budynku mieszkalnym stałego zamieszkania - sklasyfikowanym w PKOB 1130, będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:

  1. na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT w sytuacji gdy ww. roboty:
    będą świadczone w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym i będą wykonywane w ramach:
    - modernizacji tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych środków,
    - remontu tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym,
  2. na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy czyli w sytuacji:
    - gdy przedmiotowe usługi budowlano – montażowe nie będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym, oraz w sytuacji,
    - gdy ww. usługi będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu w obiektach budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, lecz tylko w stosunku do części podstawy opodatkowania przekraczającą udział powierzchni użytkowej kwalifikującej te budynki lub lokale do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy mieć na uwadze fakt, iż zastosowanie, w przedstawionym stanie faktycznym, prawidłowej stawki podatku VAT uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót związanych z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego (sklasyfikowanych w PKWiU 45.31). Jeżeli z umowy wynika(ło) wykonanie przedmiotowych robót w budynku mieszkalnym stałego zamieszkania (sklasyfikowanym w PKOB 1130) jako całości, wówczas na przedmiotowe roboty obowiązuje 7% stawka podatku VAT. Jeżeli jednak w umowie zostało wskazane, iż przedmiotowe roboty dotyczą poszczególnych części ww. budynku tj. lokali mieszkalnych i niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do robót wykonywanych w lokalach mieszkalnych zastosowanie znajduje 7% stawka podatku VAT, natomiast dla robót wykonywanych w lokalach użytkowych – 22% stawka podatku VAT.

Wskazane natomiast przez Wnioskodawcę PKWiU 32.20 oraz PKWiU 32.30 zawiera się w dziale 32 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - klasyfikującym towary oraz usługi.Przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług oraz cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie przewidują zastosowania preferencyjnych stawek lub zwolnienia od podatku, dla wymienionych w tych grupowaniach towarów i usług. W związku z powyższym dostawa towarów i świadczenie usług, sklasyfikowane w PKWiU 32.20 i PKWiU 32.30, będą opodatkowane 22% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB czy dokonywanych dostaw towarów i świadczenia usług według PKWiU.Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, czy poprawności dokonanej klasyfikacji towarów i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych czy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania: obiektu budowlanego, dostarczanych towarów czy wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do ww. Ośrodka o wydanie opinii.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj