Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-134/08/MS
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-134/08/MS
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
częstotliwość
częstotliwość wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług
działalność gospodarcza
grunt niezabudowany
grunty
nieruchomości
plan zagospodarowania przestrzennego
podatnik
sprzedaż gruntów
stawki podatku
zamiar


Istota interpretacji
Dostawa działek budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 745 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2008 r. został złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 1998 roku został podpisany akt notarialny, na mocy którego stał się Pan właścicielem części ułamkowej (1/4) nieruchomości rolnej niezabudowanej.

W 2002 roku Rada Gminy podjęła uchwałę o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zmieniając przeznaczenie zakupionej przez Pana (jako współwłasność) nieruchomości z rolnej na przeznaczoną do zabudowy mieszkalnej. Grunt ten wg wstępnego projektu podziału podzielony został na 13 działek. Opisane grunty zamierza Pan wraz ze wszystkimi współwłaścicielami sprzedać po dniu 11 lutego 2008 roku.

Przedmiotem transakcji będzie 13 działek, wydzielonych z opisanej nieruchomości. Zostaną one sprzedane kilku nabywcom.Nigdy wcześniej nie sprzedawał Pan działek i nie zamierza Pan robić tego w przyszłości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 marca 2008 r. zawarł Pan następujące informacje:


  • nieruchomość gruntową nabył Pan jako przeznaczoną na cele rolne (ze wskazaniem do zalesienia); zamierzał Pan ją wykorzystać jako działkę rolno-rekreacyjną; walorem działki było jej piękne położenie w obszarze zespołu przyrodniczo-krajobrazowego,
  • na działce tej dokonał Pan zasadzenia drzew; zasadzenia te są wieloletnie i wymagają stałej pielęgnacji, tj. wykaszanie traw, usuwanie obumarłych elementów drzew (w opisanym zakresie, w Pana ocenie jest to działalność rolnicza),
  • tereny sąsiadujące z zakupioną działką zostały przekształcone na działki budowlane w związku z czym nieruchomość, będąca Pana własnością straciła swe walory rekreacyjne, w wyniku czego wspólnie z współwłaścicielami wystąpił Pan o przekształcenie działki rolnej na działkę przeznaczoną pod zabudowę,
  • opisana nieruchomość jest niezabudowana, a jedynie w znacznej części zalesiona drzewami wieloletnimi,
  • nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż udziału w nieruchomości (13 działek budowlanych) podlega obowiązkowi podatkowemu w podatku od towarów i usług...


Pana zdaniem nie ciąży na Panu obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług, ponieważ sprzedaż ma charakter jednorazowy i nie spełnia przesłanek sprzedaży cyklicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności.

Z przedstawionego przez Pana zdarzenia przyszłego wynika, że w momencie, kiedy grunt rolny została podzielony na 13 działek budowlanych nie można stwierdzić, że przyświecał Panu cel związany z zaspokojeniem potrzeb osobistych. Dokonany w ten sposób podział rzutuje na intencje z jaką dokonywał Pan powyższych czynności, a więc przeznaczenie przedmiotowych działek do dalszej odsprzedaży. W tym miejscu należy podkreślić, że dokonanie czynności podziału jednego areału na odrębne działki oraz ich przeznaczenie (budowlane) przesądza o tym, że nie jest to majątek osobisty, który służy zaspokojeniu potrzeb osobistych. Dlatego nie można uznać, iż sprzedaż przedmiotowych działek to sprzedaż majątku osobistego. Zamierzona dostawa ma dotyczyć 13 działek budowlanych różnym nabywcom, co niewątpliwie przesądza, że sprzedaż ta będzie miała charakter powtarzalny, a to oznacza, że zostanie spełniony warunek określony w art. 15 ust. 2 ustawy: „zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy”. Przy czym, przez częstotliwość należy rozumieć częste występowanie, powtarzanie się jakiejś czynności wielokrotnie (więcej niż jednorazowo). Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Pana, iż sprzedaż będzie miała charakter jednorazowy, przez co nie spełnia przesłanek sprzedaży cyklicznej.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż dostawa przedmiotowych działek, będzie miała charakter powtarzalny, warunek częstotliwości zostanie wypełniony, w efekcie planowaną przez Pana dostawę działek przeznaczonych pod zabudowę należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę transakcje zawierane przez Pana dotyczące działek budowlanych winny być opodatkowane.

Dodatkowo należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i, stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Końcowo należy stwierdzić, powołany przez Pana wyrok: NSA z dnia 29 października 2007 r. sygn. akt I FPS 3/07 nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Jest on rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądu podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sadu oraz sytuacja przedstawiona we wniosku jest tożsama.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj