Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-162/08-2/AZ
z 17 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-162/08-2/AZ
Data
2008.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
obniżenie podatku należnego
pośrednictwo finansowe
usługi finansowe


Istota interpretacji
dot. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi kredytowania



Wniosek ORD-IN 529 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi kredytowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi kredytowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wprowadzić do swojej oferty, usługę kredytowania zakupu paliwa/materiałów paliwowo-smarowych (Usługa kredytowania). Usługa ta świadczona byłaby na rzecz zagranicznych podmiotów mających siedzibę poza terytorium Wspólnoty Europejskiej/Unii Europejskiej („Kontrahenci”).

W ramach realizacji Usługi Kredytowania, Spółka oferowałaby Kontrahentom karty paliwowe, umożliwiające dokonywanie tankowania paliwa/materiałów paliwowo-smarowych na wybranych stacjach paliwowych na terytorium Polski bez konieczności płacenia gotówką. Właścicielem kart paliwowych byłaby Spółka, która na mocy zawartych umów oddawałaby je do używania swoim Kontrahentom. Karty paliwowe umożliwiałyby tankowanie paliwa/materiałów paliwowo-smarowych przez Kontrahentów, bez konieczności natychmiastowego dokonania płatności za zatankowane paliwo/materiały na stacjach paliwowych. W ramach każdej karty paliwowej ustanowiony byłby określony limit tankowania przez Kontrahenta paliwa (za odroczeniem płatności), na warunkach ustalonych dla poszczególnych Kontrahentów. W ramach świadczenia Usługi Kredytowania, Spółka ustalałaby i znosiłaby limity dobowe zatankowanego paliwa (materiałów paliwowo-smarowych) przy użyciu kart paliwowych. Spółka realizując umowy z Kontrahentami stale monitorowałaby transakcje dokonywane przez Kontrahentów za pomocą kart paliwowych, a także blokowałaby ewentualne operacje wykonane przy użyciu utraconych (skradzionych) kart paliwowych. Wykorzystywanie kart paliwowych pozwalałoby Spółce na przygotowanie dla Kontrahentów raportów okresowych zawierających informacje dotyczące ilości i rodzajów zatankowanego paliwa, miejsc i czasu sprzedaży, kosztów ogółem, co umożliwiałoby przeprowadzanie rozliczeń z Kontrahentami i pełną kontrolę wydatków na paliwo dokonywanych przez te podmioty. Spółka - w ramach realizacji Usługi Kredytowania - prowadziłaby również informację telefoniczną umożliwiającą Kontrahentom efektywne używanie wydanych kart paliwowych.

Usługi Kredytowania zakupów paliwa/materiałów paliwowo-smarowych oraz umowy dotyczące obsługi transakcji dokonywanych kartami paliwowymi zawarte pomiędzy Spółką a właścicielami wybranych stacji paliwowych („Umowy z stacjami”), przewidywać będą, iż faktury VAT za zakupione formalnie przez Spółkę - za pomocą kart paliwowych należących do Spółki (oddanych do używania Kontrahentom) - paliwo/materiały paliwowo-smarowe wystawiane będą przez właścicieli stacji paliwowych na Spółkę. Tankujący paliwo/materiały paliwowo-smarowe Kontrahent otrzymywałby jedynie potwierdzenie dokonania określonej transakcji (potwierdzenie użycia określonej karty paliwowej w ramach dokonywania transakcji). Spółka w ramach świadczonej Usługi Kredytowania, obsługiwałaby płatności z tytułu zakupów dokonywanych za pomocą kart paliwowych, tj. dokonywałaby płatności za zakupione paliwo zgodnie z wystawionym fakturami. Spółka wystawiałaby na rzecz Kontrahentów fakturę VAT za świadczone przez siebie Usługi Kredytowania (klasyfikowane jako „usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane” - PKWiU 65.23.10-00.00), w których to Spółka obciążałaby Kontrahentów swoim wynagrodzeniem, na które składałyby się m.in. wszelkie koszty ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczeniem przedmiotowej Usługi, w tym również kosztami poniesionymi w związku z koniecznością dokonania płatności za paliwo/materiały paliwowo-smarowe, zakupione za pomocą kar paliwowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy Spółka poprawnie klasyfikuje świadczone przez siebie Usługi Kredytowania jako „usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 65.23.10-00.00)”...,
  • Czy Usługi Kredytowania świadczone przez Spółkę na rzecz Kontrahentów (tj. zagranicznych podmiotów, mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej), jako usługi finansowe, nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT — zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT...,
  • Czy Spółka, świadcząc Usługi Kredytowania na rzecz Kontrahentów (tj. zagranicznych podmiotów mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej), ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (ewentualnie do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem przedmiotowej Usługi Kredytowania zgodnie z art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, w szczególności wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa (materiałów paliwowo- smarowych) za pomocą kart paliwowych należących do Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, Usługa Kredytowania stanowi usługę finansową (pośrednictwa finansowego). Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Powyższe oznacza, zdaniem Spółki, że usługi są określane przy pomocy klasyfikacji statystycznej, a zatem właściwą stawkę podatku VAT ustala się w oparciu o zaklasyfikowanie określonej usługi do odpowiedniego grupowania klasyfikacji statystycznej. Klasyfikacja statystyczna, o której mowa powyżej, to Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług - wynikająca z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. z 1997 r. Nr 42 poz. 264 z późn. zm. Oceny co do prawidłowości klasyfikacji danej usługi do danego grupowania PKWiU dokonuje Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Spółka w dniu 16 sierpnia 2007r. zwróciła się do ww. urzędu o dokonanie klasyfikacji wg PKWiU Usługi Kredytowania, dokonując jej charakterystyki (pismo Spółki stanowi załącznik do niniejszego wniosku). W odpowiedzi na pismo Spółki, Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w piśmie z dnia 8 września 2007 r. wskazał, że wymienione w piśmie usługi świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych polegające na obsłudze finansowej zakupu paliwa obejmujące m.in. wydawanie kart paliwowych umożliwiających bezgotówkowe zakupy na stacjach paliwowych umożliwiających bezgotówkowe zakupy na stacjach paliwowych, kredytowanie zakupów materiałów paliwowo - smarowych nabywanych bezgotówkowo, obsługę płatności z tytułu zakupów dokonanych przy pomocy kart paliwowych, stale monitorowanie transakcji dokonywanych przy użyciu wydawanych kart mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych”.

W dalszej części swojego pisma z dnia 8 września 2007 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego stwierdza, iż „w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym co do celów podatkowych nadał stosuje Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (…), Ośrodek informuje, iż opisane usługi mieściły się w grupowaniu: PKWiU 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Mając na uwadze powyższe, tj. opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, Spółka stoi na stanowisku, iż poprawnie klasyfikuje świadczone przez siebie Usługi Kredytowania jako „usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 65.23.10-00.00)”.

Usługi Kredytowania świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów z poza Unii Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.”

Z kolei, w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT, ustawodawca postanowił, że przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki. Jednocześnie, zdaniem Spółki, zaznaczyć należy, że przez terytorium państwa trzeciego ustawa o VAT rozumie terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty Europejskiej/Unii Europejskiej.

W art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT ustawodawca postanowił, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…). Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że opodatkowaniu polskim podatkiem VAT podlegają jedynie usługi, których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium Polski.

Jeżeli zatem Spółka świadczy Usługi Kredytowania na rzecz podmiotów z poza Unii Europejskiej, to w związku z tym, iż świadczy usługi finansowe, miejscem świadczenia przedmiotowych Usług Kredytowania będzie terytorium państwa trzeciego, a nie terytorium Polski zgodnie z art.27 ust.3 i 4 ustawy o VAT.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że Usługi Kredytowania świadczone przez nią na rzecz Kontrahentów tj. zagranicznych podmiotów mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej - jako usługi finansowe – nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT - zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z zasadą ogólną przewidzianą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zasadą jest zatem, że podatnikom świadczącym usługi zwolnione z podatku VAT lub niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących czynności związane z tymi usługami. W art. 86 ust. 9 pkt 2 ustawy o VAT wprowadzono jednak wyjątek, zgodnie z którym, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą następujących czynności wykonywanych na terytorium kraju:

  • udzielania i pośrednictwa w udzieleniu kredytu oraz zarządzania kredytem przez kredytodawcę, w przypadku gdy miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1, jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, pod warunkiem że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Skorzystanie z wprowadzonego przez ustawodawcę w/w wyjątku uzależnione jest zatem od spełnienia kilku przesłanek wskazanych w art. 86 ust. 9 ustawy o VAT. Wykonywane przez Spółkę Usługi Kredytowania należy niewątpliwie zaliczyć do usług, o których mowa art. 86 ust. 9 pkt 2 ustawy o VAT tj. do usług udzielania i pośrednictwa w udzieleniu kredytu oraz zarządzania kredytem przez kredytodawcę. Usługi Kredytowania świadczone przez Spółkę polegają m.in. na posługiwaniu się kartami paliwowymi na terytorium Polski, a zatem należy uznać, iż są one (Usługi Kredytowania) wykonywane na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, (..)

  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Miejscem świadczenia Usług Kredytowania świadczonych przez Spółkę na rzecz Kontrahentów (podmiotów mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej), zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, są terytoria państwa siedziby Kontrahentów (ewentualnie ich stałych miejsc prowadzenia działalności), a co za tym idzie terytoria państw trzecich. Przepis art. 86 ust. 9 ustawy o VAT wymaga, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku ze świadczonymi usługami. Do tego rodzaju dokumentów posiadanych przez Spółkę należy zaliczyć m.in. faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, umowy zawarte przez Spółkę z Kontrahentami oraz z właścicielami stacji paliwowych, a także raporty sporządzane na rzecz Kontrahentów. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki, wynikające z art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, warunkujące możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych ze świadczeniem Usług Kredytowania, a w szczególności z faktur dokumentujących:

  • koszty funkcjonowania systemu obsługującego karty paliwowe,
  • koszty funkcjonowania informacji telefonicznej (np. nabycie usługi zewnętrznej czy też urządzeń centrali telefonicznej) oraz
  • zakup za pomocą kart paliwowych paliwa (materiałów paliwowo-smarowych). Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że świadcząc Usługi Kredytowania na rzecz Kontrahentów (tj. zagranicznych podmiotów mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej), ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (ewentualnie do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem przedmiotowej Usługi Kredytowania zgodnie z art. 86 ust. 9 ustawy o VAT, w szczególności wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa (materiałów paliwowo-smarowych) za pomocą kart paliwowych należących do Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj