Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-173/08-2/AJ
z 24 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-173/08-2/AJ
Data
2008.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
dotacja celowa
działalność gospodarcza
kształcenie
wyszkolenie uczniów


Istota interpretacji
Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów nauki zawodu



Wniosek ORD-IN 278 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 04.02.2008 r. (data wpływu 11.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów nauki zawodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.02.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów nauki zawodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1995 r. prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie usług hydraulicznych. W dniu 1 września 2004 r. z młodocianym wówczas pracownikiem zawarł umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego w zawodzie monter instalacji i urządzeń sanitarnych. Uczeń ten z wynikiem pozytywnym złożył egzamin czeladniczy, uzyskując w dniu 18 października 2007 r. świadectwo czeladnicze. W okresie nauki uczeń ten wykonywał prace związane z zawodem, do którego był przyuczany podczas prac w obiektach, w których Wnioskodawca świadczył usługi i uzyskiwał z powyższego przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wypłacane młodocianemu pracownikowi wynagrodzenie oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako pracodawcę obciążały koszty uzyskania przychodów. Decyzją Nr 1113/12/07 z dnia 30 listopada 2007 r., Wójt Gminy X przyznał Wnioskodawcy dofinansowanie kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika za pełne 36 miesięcy prowadzenia nauki zawodu w kwocie 8 080,77 zł. Jak wynika z treści przedmiotowej decyzji, podstawę prawną tego dofinansowania stanowi art. 70b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. DzU. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Rachunek bankowy Wnioskodawcy uznano kwotą dofinansowania w dniu 28 grudnia 2007 r. W 2007 r. Wnioskodawca rozliczał podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymane dofinansowanie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych ...
  2. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów w dniu otrzymania dofinansowania o kwotę jaka odpowiada wartości wypłaconego młodocianemu pracownikowi wynagrodzenia oraz zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w części przez niego finansowanej, a związanej z wynagrodzeniem tego młodocianego

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W konsekwencji powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, przychód z tytułu omawianego dofinansowania podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponoszone przez wnioskodawcę, będącego pracodawcą koszty wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne, w części dotyczącej płatnika składek, związane były ze świadczeniem przez młodocianego pracownika pracy na rzecz wnioskodawcy polegającej na pomocy przy świadczeniu usług hydraulicznych, z których przychody opodatkowane były podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie korzystały ze zwolnienia od tego podatku. W konsekwencji w uwagi na bezpośredni związek tych kosztów z przychodami podlegającymi opodatkowaniu winny one stanowić koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym W opinii Wnioskodawcy bezpośrednia więc odpowiedź na postawione w pkt 2 poz. 51 wniosku pytanie winna sprowadzać się do tezy, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów w dniu otrzymania dofinansowania o kwotę jaka odpowiada wartości wypłaconego młodocianemu pracownikowi wynagrodzenia oraz zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w części przez niego finansowanej, a związanej z wynagrodzeniem młodocianego. Koszty te bowiem związane są ze świadczeniem pracy i poniesione zostały z celu uzyskania przychodów opodatkowanych nie zaś w celu otrzymania wolnego od podatku dofinansowania z tytułu wyszkolenia ucznia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z powyższego przepisu wynika generalna zasada zaliczania dotacji do przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli:

  1. Pracodawca lub osoba prowadząca zakład w imieniu pracodawcy albo osoba zatrudniona u pracodawcy posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych, określone w odrębnych przepisach,
  2. Młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami

Zgodnie z art. 70b ust. 6 ww. ustawy o systemie oświaty dofinansowanie przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania młodocianego pracownika, w drodze decyzji, po stwierdzeniu spełnienia warunków określonych w ust. 1. Przepis art. 70b ust. 8 ww. ustawy stanowi przy tym, iż dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne.

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów o których mowa w literach a) – e) tego przepisu, zwane dalej „dotacjami celowymi”.

Powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią o zwolnieniu od podatku dochodowego dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

A zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, jako dotacje w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnione z opodatkowania (podatkiem dochodowym od osób fizycznych).

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. dotacją nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy. Stosownie bowiem do tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

W świetle opisanego stanu faktycznego i powołanych przepisów stwierdzić należy, iż otrzymane dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym przedmiotowo od opodatkowania, a wydatki sfinansowane z tej dotacji, nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tejże działalności. Zatem Wnioskodawca zobowiązany jest do pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę dofinansowania (w dniu jego otrzymania).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj