Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-516/08/AS
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-516/08/AS
Data
2008.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dom pomocy społecznej
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na modernizację i budowę nowego Domu Opieki Społecznej.



Wniosek ORD-IN 764 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008r. (data wpływu 28 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla modernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej oraz dla budowy nowego budynku Domu Pomocy Społecznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla modernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej oraz dla budowy nowego budynku Domu Pomocy Społecznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto M. rozpoczęła procedurę przetargową dotyczącą realizacji zadania pn. „Modernizacja Domu Pomocy Społecznej w M. przy ul. R.". Po ogłoszeniu przetargu wpłynął wniosek o przesunięcie terminu składania ofert z powodu rozbieżnej interpretacji w zakresie kwalifikacji podatku od towarów i usług (VAT). Powyższy wniosek został przez Gminę przyjęty oraz podjęto działania zmierzające do jednoznacznego określenia wysokości ww. podatku, jednocześnie przedłużając termin składania ofert.Dom Pomocy Społecznej w M. jest całodobową placówką opiekuńczą na stałe zamieszkiwaną przez ludzi starszych. Jako jednostka budżetowa Gminy M. działa na podstawie statutu nadanego Uchwałą Rady Miasta M. nr XXX/316/2000 z dnia 21 grudnia 2000r. Ze statutu wynika, że DPS jest placówką przeznaczoną dla osób przewlekle i psychicznie chorych i działa na podstawie przepisów regulujących organizowanie oraz funkcjonowanie domów pomocy społecznej.Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących im świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Dom Pomocy Społecznej w M. nie świadczy usług medycznych (lekarskich lub pielęgniarskich) na rzecz pensjonariuszy.Zdaniem Wnioskodawcy budynek Domu Pomocy Społecznej w M. mieści się w klasyfikacji PKOB w grupie 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa ta obejmuje bowiem budynki zbiorowego zamieszkania, w tym: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci, i innych grup społecznych np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w definicji budownictwa społecznego mieszczą się:

  1. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
  3. obiekty ujęte w PKOB w klasie ex 1264, ale wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla starszych i niepełnosprawnych.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki zaklasyfikowane do działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.Budynek Domu Pomocy Społecznej w M. ulegnie w 2008r. modernizacji. Zamówieniem publicznym objęte jest także wybudowanie obok istniejącego, nowego budynku, spełniającego taką samą funkcję jak dotychczasowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności związane z prowadzonym postępowaniem przetargowym dla wyżej wymienionego zadania inwestycyjnego winny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy budynek Domu Pomocy Społecznej mieści się w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania. Tym samym stawka podatku od towarów i usług (VAT) winna wynosić 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast ust. 2 tego przepisu stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosowanie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

We wniosku z dnia 25 marca 2008r. Wnioskodawca wskazał, iż budynek Domu Opieki Społecznej ulegnie w 2008r. modernizacji oraz obok istniejącego już obiektu wybudowany zostanie nowy budynek Domu Opieki Społecznej. Zdaniem Wnioskodawcy oba te budynki Domu Opieki Społecznej (modernizowany i nowy) mieszczą się w klasyfikacji PKOB w grupie 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania.

Wobec powyższego budowa oraz modernizacja obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (w przedmiotowej sprawie budynku Domu Opieki Społecznej PKOB 1130), z wyłączeniem lokali użytkowych, od dnia 1 stycznia 2008r. podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę budynku Domu Pomocy Społecznej do grupowania PKOB 1130, a jedynie problem stawki podatku przy budowie i modernizacji budynku zakwalifikowanego do PKOB 1130.Wyjaśnić również należy, iż w myśl pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ustawodawca nie upoważnił zatem organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony wyrób lub usługę. Zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj