Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-22/08-2/IN
z 20 marca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-22/08-2/IN
Data
2008.03.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
faktura VAT
klasyfikacja statystyczna
odliczenia od podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
stawki podatku
Istota interpretacji
Opodatkowanie usług polegających na wynajmie sal kinowych, teatralnych amfiteatrów oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.
Wniosek ORD-IN 334 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych w zakresie usług rozrywkowych, tj. organizacja koncertów artystycznych, kabaretowych itp. Z koncertów organizowanych jako sprzedaż biletowa (stawka VAT 7%) Zainteresowany często otrzymuje faktury za wynajem sal kinowych, teatralnych oraz amfiteatrów z naliczonym podatkiem VAT według stawki VAT 22%, 7% lub z zastosowaniem zwolnienia od podatku. W takich sytuacjach Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.
Zdaniem Wnioskodawcy, kina, teatry, amfiteatry powinny wystawiać faktury za wynajem sal ze stawką 22%, gdyż ich rola ogranicza się tylko do wynajmu pomieszczenia a nie współorganizacji koncertu. W związku z tym, iż od 1 stycznia 2008 r. zmianie uległ art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z prawa do odliczenia podatku nie można skorzystać w odniesieniu do podatku, który jest należny z tego tylko względu, iż został wykazany w fakturze. W sytuacji, gdy na mocy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wykazany na fakturze podatek nie może być zaklasyfikowany (uznany) jako należny podatek VAT, odbiorcy takiej faktury nie przysługuje prawo do odliczenia, nawet jeśli zostanie on zapłacony.
Ad. 1 Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o VAT (art. 8 ust. 3 ustawy). Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Jej obniżenie możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub też rozporządzenia wykonawcze do ustawy. Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości generalnie opodatkowane są podstawową, 22% stawką podatkową. Ustawa przewiduje zwolnienie od podatku jedynie dla usług w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o ściśle określonym charakterze. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wykazane są „Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe” – PKWiU ex 70.20.11. Żadne przepisy natomiast nie przewidują zwolnienia od podatku lub obniżonej stawki podatkowej dla usług w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek, sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 70.20.12. Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) kina, sale koncertowe, teatry sklasyfikowane są w dziale 12 - Budynki niemieszkalne, w klasie 1261 – Ogólnodostępne obiekty kulturalne. Natomiast niezadaszone amfiteatry nie stanowiące budynków zaliczane są do obiektów inżynierii lądowej. Z powyższego wynika, iż usługi polegające na wynajmowaniu sal kin, teatrów czy amfiteatrów nie mieszczą się w zakresie zwolnień przewidzianych w poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, zwolnienie to dotyczy bowiem wyłącznie nieruchomości mieszkalnych. Z treści pytania nie wynika, aby podmioty dokonujące wynajmu świadczyły jakiekolwiek inne usługi np. zaliczane do grupowania PKWiU 92 – „Usługi związane z kulturą” zatem brak jest również podstaw do zwolnienia z opodatkowania na podstawie treści poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Ł., który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.
Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Generalnie zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Ponadto, w myśl przepisu art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Słuszne jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż na mocy powołanego wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku czynności nie objętych opodatkowaniem podatkiem VAT (nie podlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z podatku) samo naliczenie takiego podatku nie wiąże się z uprawnieniem do jego odliczenia. W sytuacji opisanej we wniosku usługi polegające na wynajmie sal opodatkowane są 22% stawką VAT, zatem nie zachodzą w tym przypadku przesłanki, o których mowa w powołanym wyżej przepisie wyłączające prawo do odliczenia. Jeżeli zatem nabywane przez Wnioskodawcę usługi zostaną zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.20.12 – „Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek”, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich zakupem, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.