Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-70/08-2/AT
z 20 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-70/08-2/AT
Data
2008.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
dotacja
kwota należna
limit obrotu
obrót
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy otrzymaną dotację uwzględnia się do limitu ustalonego jako próg przy przejściu na podatek VAT 10.000 euro?



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. R. przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług blacharskich. Rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie jest płatnikiem VAT. W listopadzie 2007 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Miasta w X dotację w wysokości 8.080,76 zł na dofinansowanie kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymaną dotację uwzględnia się do limitu ustalonego jako próg przy przejściu na podatek VAT (10.000 euro)...

Zdaniem Wnioskodawcy, firma nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymana dotacja nie będzie wchodzić do limitu określającego zwolnienie od podatku VAT, gdyż do limitu zalicza się przychody z tytułu sprzedaży towarów i usług, a dotacja nie jest takim przychodem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powyższy przepis oznacza, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają również dotacje, jednak wyłącznie bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług i mające bezpośredni wpływ na ich cenę (kwotę należną).

Z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku takiego związku bezpośredniego, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dotacja otrzymana z Urzędu Miasta na dofinansowanie kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na ceny oferowanych przez Wnioskodawcę usług blacharskich. W związku z tym, dotacja nie powoduje zwiększenia obrotu będącego podstawą opodatkowania, zgodnie z wyżej powołanym przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. zwalniało się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Natomiast od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmienie powołanego przepisu uległo zmianie. Od tego dnia wartość sprzedaży uprawniającej podatników do zwolnienia wynosi 50.000 zł. Do wartości sprzedaży zarówno do 31 grudnia 2007 r., jak i od 1 stycznia 2008 r. nie wlicza się kwoty podatku. Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Przez sprzedaż ustawodawca rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - o czym stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego, dotacje nie zostały przez ustawodawcę wymienione w art. 113 ust. 2 ustawy jako kwoty, których nie należy wliczać do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego. Jeżeli więc otrzymana dotacja będzie obrotem podlegającym opodatkowaniu VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to jej wartość należy uwzględnić przy wyliczaniu limitu zezwalającego na zwolnienie podmiotowe – ale tylko wtedy, gdy ma ona charakter przedmiotowy (dopłaty do ceny sprzedaży towaru lub wykonanej usługi).

Natomiast w przypadku otrzymania dotacji służącej pokryciu całości lub części kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja podlega automatycznemu zaliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W omawianym przypadku wskazana dotacja ma charakter podmiotowy, gdyż służy jedynie do sfinansowania celów ogólnych przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. W związku z powyższym, nie uwzględnia się tego rodzaju dofinansowania przy wyliczaniu limitu obrotu na dany rok uprawniającego podatnika do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 listopada 2006 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 220, poz. 1604), w roku 2007 wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, wynosiła 39.700 zł. W brzmieniu art. 113 ust. 1 ustawy obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. zwolnienie dotyczy podatników, którzy nie przekroczyli łącznie w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży opodatkowanej w kwocie 50.000 zł.

Reasumując, otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja na pokrycie części kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, nie jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takim przypadku, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie wlicza się kwoty ww. dotacji, gdyż nie ma ona wpływu na ustalenie wartości obrotu uprawniającego do zwolnienia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj