Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-52/08/ASz
z 21 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-52/08/ASz
Data
2008.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
koszt
obrót
podstawa opodatkowania
zaprzestanie wykonywania czynności


Istota interpretacji
opodatkowanie dotacji otrzymywanych od 1 maja 2004r. od gmin na realizację zadań określonych w § 7 Statutu Związku.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku X, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008r. (data wpływu 25 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych od 1 maja 2004r. od gmin na realizację zadań określonych w § 7 Statutu Związku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymywanych od 1 maja 2004r. od gmin na realizację zadań określonych w § 7 Statutu Związku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zgodnie z postanowieniami art. 10 i rozdziału 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), został utworzony w celu wspólnego realizowania zadań o charakterze publicznym, reprezentowania i obrony wspólnych interesów w tym zakresie. W skład Związku wchodzą Gmina A, Gmina B oraz Gmina C. Siedzibą Związku jest Miasto Y. Zgodnie z jego statutem, zadania Związku obejmują ogół spraw dotyczących lokalnego transportu zbiorowego. W szczególności realizuje on zadania publiczne tworzących go gmin polegające na:

  • zapewnieniu funkcjonowania pasażerskiej komunikacji zbiorowej na obszarach gmin objętych działaniem Związku,
  • koordynowaniu rozkładów jazdy linii przebiegających przez obszar gmin-członków Związku,
  • efektywnym wykorzystania majątku Związku.

Jak wynika z powyższego, Związek został powołany do realizacji zadania publicznego, jaki stanowi organizacja lokalnego transportu zbiorowego. Ustawowy obowiązek w tym zakresie, jako zadanie własne gmin, został scedowany przez nie na Związek, co powoduje, że usługi transportowe, wykonywane na rzecz mieszkańców poszczególnych gmin, nie są wynikiem dobrowolnej, komercyjnej decyzji jednostki gospodarczej, podejmowanej w oparciu o analizę spodziewanych zysków z przedsięwzięcia, ale stanowią powinność w zakresie zadań publicznych samorządu terytorialnego. Powyższe powoduje, iż gospodarka komunalna w tym zakresie nie ma celu zarobkowego. Majątek Związku, niezbędny do wykonywania statutowych zadań, powstaje między innymi w drodze przekazania przez poszczególne gminy składników ich mienia służących realizacji zadań pełnionych przez Związek, z dochodów z działalności Związku, z dochodów z majątku Związku, z darowizn, zapisów, spadków, dotacji i innych źródeł. Dotacje wnoszone są przez poszczególne gminy według zasad ustalanych przez Zgromadzenie Związku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty dotacji otrzymywanych od dnia 1 maja 2004r. przez Związek od gmin na realizację zadań określonych w § 7 Statutu Związku podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje otrzymywane przez Związek od gmin - członków Związku, od miesiąca maja 2004r. nie zwiększają obrotu Związku, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ustawodawca z dniem 1 czerwca 2005r. uznał za obrót, dla potrzeb podatku od towarów i usług, otrzymanych przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Wyżej wymienione kwoty stanowią obrót w sytuacji, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę, czyli dotyczą wprost sprzedawanego towaru lub świadczonych przez podatnika usług. W praktyce, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez podatnika cen. Natomiast zgodnie z wolą polskiego ustawodawcy wpływ ten musi być bezpośredni. Wpływ tego rodzaju występuje, gdy mamy do czynienia z kalkulacją jednostkową kosztów - liczoną do jednostkowego kosztu wyrobu lub usługi. W sytuacji natomiast, gdy otrzymywane kwoty przeznaczone są na finansowanie ogólnej działalności podatnika między innymi na pokrycie kosztów wynagrodzeń, wynajmu pomieszczeń, zakupu niezbędnych towarów i usług oraz innych kosztów bezpośrednio lub pośrednio związanych z wymienionymi czynnościami, taki związek - bezpośredni, nie występuje.Podobnie w tym zakresie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdzający w wyroku z dnia 1 sierpnia 2007r., iż dotacje (...) chociaż mogą mieć w ostatecznym rozrachunku jakiś wpływ na cenę świadczonych usług, czy też dostarczanych towarów, nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania.

Natomiast Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w piśmie z dnia 3 października 2005r. wskazał, że unormowanie to - art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. - odnosi się jedynie do dotacji, które mają charakter przedmiotowy dla określonych podatników tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub dla usługodawcy konkretnej usługi. Nie są natomiast objęte opodatkowaniem dotacje, które otrzymuje podatnik, jako dofinansowanie jego zakupów - a z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku Związku, który nabywa usługi transportu miejskiego, a nie je świadczy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 maja 2005 r. stanowiły, że obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą lub świadczeniem usług. Przepisy te pomijały warunek, by pomiędzy dotacjami a czynnościami opodatkowanymi istniał związek o charakterze bezpośrednim. Wskazywały one po prostu związek. Jednakże, pomimo tak lakonicznego sformułowania przepisów wykształciła się praktyka - oparta na brzmieniu VI dyrektywy i dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którą opodatkowaniem obejmowano wyłącznie dotacje, które miały charakter bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi. Nowelizacja przepisów wprowadziła wskazanie, iż do podstawy opodatkowania wchodzą dotacje (dopłaty, subwencje) mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych usług.Takie brzmienie przepisu zgodne jest z przepisami VI dyrektywy VAT, a takie orzecznictwem ETS. W dyrektywie bowiem wyraźnie określono związek pomiędzy czynnościami opodatkowanymi, a dotacjami jako bezpośredni. Natomiast z orzecznictwa ETS wynika, że określenie związku pomiędzy dotacją, a świadczeniem usług, czy dostawą towarów jako bezpośredniego" ma istotne znaczenie dla opodatkowania. Dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług) - tak ETS w uzasadnieniu wyroku w sprawie C-184/00. Oznacza to, że opowiedziano się za takim rozumieniem przepisów, aby opodatkowanie dotacji następowało tylko w stosunku do tych dotacji, które odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Dotacja powinna być związana także z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w opinii wnioskodawcy, w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego zapytania, przesłanka bezpośredniego wpływu otrzymywanych dotacji na cenę usług nie zachodzi.Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: lokalnego transportu zbiorowego. Powyższe zadania gmina realizuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Z powyższego wynika obowiązek organizowania i utrzymywania na terytorium gminy lokalnego transportu zbiorowego. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Takim związkiem jest Wnioskodawca.

Związek przejął realizację zadań organizacji lokalnego transportu zbiorowego od gmin należących do tego Związku, dlatego też gminy te współfinansują jego działalność. Działalność Związku nie ogranicza się jedynie do organizacji przewozu pasażerów na terytorium gmin członkowskich. Zadania Związku, przedstawione powyżej w całości, to cały wachlarz obowiązków służących temu by przewóz pasażerów mógł się odbywać w sposób należyty. Zaznaczyć należy, iż Związek nie jest przedsiębiorcą, ani tym bardziej przedsiębiorcą posiadającym licencję na przewóz środkami komunikacji miejskiej, a zatem nie jest stroną umowy przewozu - art. 774 Kodeksu cywilnego, a jego zadaniem jest organizacja lokalnego transportu zbiorowego. W celu realizacji tego zadania jest on uprawniony do zawierania umów z podmiotami, które będą wykonywać dane czynności jako zleceniobiorca.

W celu realizacji zadań Związek otrzymuje dotacje od gmin. Należności te od gmin członkowskich ustalane są według zasady: stawka za wozokilometr mnożona przez ilość wozokilometrów wykonywanych na terenie danej gminy. Zasada ta została wyznaczona z potrzeby jednoznacznego określenia kryteriów, według których gminy zobowiązane są partycypować w kosztach działalności Związku i uwzględnia stopień zaangażowania Związku w wykonywanie zadań na rzecz danej gminy. Ilość wozokilometrów wykonanych na terenie poszczególnej gminy służy do obliczenia wysokości udziału procentowego w jakim gmina bierze udział w działalności - finansowaniu - Związku.Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że dotacje należne od gmin członkowskich są dotacjami o charakterze podmiotowym, a nie przedmiotowym. Ich przeznaczeniem jest finansowanie całej działalności Związku, nie zaś poszczególnych usług świadczonych na rzecz każdej z gmin będącej członkiem Związku. W obecnie obowiązującym brzmieniu postanowienia Statutu Związku (§ 42 ust. 2 Statutu w brzmieniu od dnia 21 sierpnia 2007r.) wskazują, iż wskazane wyżej dochody Związku są w całości przeznaczone na jego działalność. Zaznaczyć należy - pomimo, iż w poprzednich wersjach Statut Związku przeznaczał dochody-dotacje otrzymywane od gmin na dofinansowanie przewozów (wersja od 5 września 2002r.), wpłaty gmin zawsze przeznaczane były na pokrycie kosztów funkcjonowania Związku, powołanego w celu realizacji zadania publicznego obejmującego ogół spraw w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku nie można również twierdzić, że dotacje otrzymywane przez Związek od gmin od dnia 1 maja 2004r. mają jakikolwiek, a już na pewno nie bezpośredni, wpływ na cenę świadczonych usług komunikacji miejskiej. Dotacje te są, bowiem jednym ze źródeł dochodu Związku i podstawą finansowania jego działalności, nie zaś dotacjami stanowiącymi "wyrównanie" cen, które dzięki nim mogłyby być niższe dla końcowego nabywcy. Powyższe potwierdza również mechanizm ustalania cen biletów, zgodnie z którym to w pierwszej kolejności ustalana jest przez Zgromadzenie Związku ich cena, a dopiero następnie ustalana jest wysokość dotacji pokrywającej powstały deficyt pomiędzy przychodami, a kosztami Związku.

Prawidłowość prezentowanego przez Związek stanowiska w sprawie potwierdzają również zasady, w oparciu o które prowadzona jest rachunkowość budżetowa Związku, i tak Wnioskodawca klasyfikację budżetową stosuje w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, zgodnie z którym otrzymane od Gmin wpłaty należy zaliczyć do Działu 600 - "Transport i łączność". Rozdziału 60004 - "Lokalny transport zbiorowy", § 290 - Wpływy z wpłat gmin i powiatów na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego oraz związków gmin lub związków powiatów na dofinansowanie zadań bieżących. Wyżej wymieniony Dział i Rozdział w Planie finansowym oraz w Limicie wydatków na 2007r. zawierają oprócz wydatków na lokalny transport zbiorowy również wydatki na wynagrodzenia bezosobowe oraz pochodne od wynagrodzeń, wydatki majątkowe oraz inne związane z funkcjonowaniem Związku.Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wobec braku spełnienia przesłanki bezpośredniego wpływu dotacji na cenę świadczonych usług, wymienionej w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dotacje otrzymywane od dnia 1 maja 2004r. przez Związek od gmin będących jego członkami nie powiększają obrotu Związku i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto dotacje te nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ otrzymywane są jako dofinansowanie do zakupów Związku, a nie do świadczonych przez niego usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Do dnia 1 czerwca 2005r. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT posiadał następujące brzmienie:Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art.74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści przywołanych wyżej przepisów w brzmieniu obowiązującym przed 1 czerwca 2005r. wynika, że jeśli Wnioskodawca otrzymuje dotację stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub usługi, na pokrycie części ceny – wówczas dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usług.

Z powyższego wynika, że takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Podobne stanowisko Minister Finansów zajął w piśmie z dnia 30 grudnia 2004r. znak: PP3-812-1341/2004/BL gdzie wskazano, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należna (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Również z treści cytowanych wyżej przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r. wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie jest składnikiem podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Związkiem utworzonym do wykonywania zadania publicznego gminy, jakim jest organizowanie i utrzymanie lokalnego transportu zbiorowego. Wnioskodawca otrzymuje dotacje od gmin jako dofinansowanie do jego zakupów usług transportu miejskiego. Są one w całości przeznaczone na pokrycie kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy. Otrzymane od gmin wpłaty są zaliczane do Działu 600 – „Transport i łączność”, Rozdziału 60004 „Lokalny transport zbiorowy”, § 290 – „Wpływy z wpłat gmin i powiatów na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego oraz związków gmin lub związków powiatów na dofinansowanie zadań bieżących”. Wyżej wymieniony Dział i Rozdział w Planie finansowym oraz w Limicie wydatków na 2007r. zawierają oprócz wydatków na lokalny transport zbiorowy również wydatki na wynagrodzenia bezosobowe oraz pochodne od wynagrodzeń, wydatki majątkowe oraz inne związane z funkcjonowaniem Związku.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że z uwagi na fakt, iż ww. dotacja, będąca dofinansowaniem do zakupów Związku, nie ma wpływu na cenę usługi w bezpośredni sposób, Wnioskodawca nie ma obowiązku naliczania podatku należnego od otrzymanej dotacji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przestawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj