Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-2/08/RS
z 3 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-2/08/RS
Data
2008.04.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Wysokość podatku --> Nabycie budynku mieszkalnego


Słowa kluczowe
miejsce zamieszkania
pozwolenie na budowę
ulga mieszkaniowa
zmiana miejsca zamieszkania


Istota interpretacji
Czy w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku (darowizny) przed upływem 5 lat zostaną spełnione warunki utrzymania ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn?



Wniosek ORD-IN 885 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie utraty prawa do ulgi mieszkaniowej w przypadku zbycia nieruchomości nabytej częściowo w drodze spadku i w drodze darowizny - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 24 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie utraty prawa do ulgi mieszkaniowej w przypadku zbycia nieruchomości nabytej częściowo w drodze spadku i w drodze darowizny.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2004 r. nabył Pan, w połowie w spadku po zmarłym ojcu, a w drugiej połowie w drodze darowizny od matki, lokal mieszkalny, w którym był Pan zameldowany od 1993 r.

Od 2005 r. w mieszkaniu tym, o powierzchni 36 m2, zamieszkiwał Pan wraz z 74-letnią, schorowaną matką, żoną i córką. W 2007 r. nabył Pan z małżonką w drodze darowizny ziemię rolną od ojca żony. Wówczas spodziewali się Państwo drugiego dziecka, co „pogorszyło sytuację, jeśli chodzi o zajmowaną powierzchnię”. Wtedy przekształcił Pan ziemię rolną na budowlaną i starał się o uzyskanie pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego. Przedmiotowe pozwolenie uzyskał Pan po upływie pół roku, następnie starał się Pan wraz z małżonką o uzyskanie kredytu hipotecznego, który nie został przyznany ze względu na zbyt niskie dochody i brak dochodu żony (przebywała na zasiłku wychowawczym na pierwsze dziecko). Jedynym rozwiązaniem była sprzedaż mieszkania, w listopadzie 2007 r., aby zdobyć środki potrzebne do wybudowania domu, a tym samym poprawić warunki życiowe rodziny.

Zwrócił się Pan do urzędu skarbowego z zapytaniem o sprzedaż mieszkania i uzyskał odpowiedź, iż musi dostarczyć pozwolenie na budowę. Nie mógł Pan narażać rodzinę na ryzyko, że sprzeda mieszkanie i otrzyma negatywną opinię w sprawie pozwolenia na budowę, tym bardziej, że miał Pan zamiar wybudowania się na terenie Parku Krajobrazowego.

Gdy uzyskał Pan pozwolenie na budowę i adaptację projektu, był pewny, iż zapewni rodzinie dach nad głową.

Informuje Pan także, iż oddanie budynku do użytku i zamieszkanie w nim nastąpi w ciągu 6 miesięcy od dnia sprzedaży mieszkania, do którego zastosowano przedmiotową ulgę mieszkaniową.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w przedstawionej sytuacji zachodzą przesłanki do zachowania ulgi...


Zdaniem Wnioskodawcy warunki do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zostały spełnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (t. jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 142, poz. 1514 ze zm.), w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.


Stosownie do art. 16 ust. 2 powołanej ustawy ulga, o której mowa wyżej, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:


  1. nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
  3. nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
  5. będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego – jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.


Natomiast w świetle art. 16 ust. 7 powołanej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

Celem norm zawartych w treści ww. art. 16 jest nieobciążanie osób najbliższych spadkodawcy lub darczyńcy (w przypadku spadku lub darowizny ulga ta przysługuje wyłącznie osobom należącym do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn) oraz bliskich i najbliższych spadkodawcy znacznymi, pod względem finansowym, skutkami podatkowymi z tytułu przyrostu majątkowego w postaci nieruchomości bądź lokalu, gdy nie dysponują budynkiem lub lokalem mieszkalnym i zamierzają zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat. Prawo do tej ulgi przysługuje również w przypadkach, gdy wymienione osoby - po zamieszkaniu w nabytym w ten sposób budynku lub lokalu - znajdują się w sytuacji życiowej powodującej konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, skutkującą zbyciem przedmiotu tej darowizny czy masy spadkowej, przed upływem okresu określonego w art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy. Podkreślić jednak należy, że wyłącznie „uzasadniona konieczność” zmiany warunków mieszkaniowych pozwala na zachowanie prawa do przewidzianej w art. 16 ust. 1 ulgi. Nie wystarcza zatem dla spełnienia tej przesłanki zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Zgodnie z wykładnią językową, pojęcie "konieczność" oznacza bowiem: nieodzowność, przymus lub, że coś jest nieuchronne, nie dające się uniknąć (Słownik języka polskiego PWN I tom 1978 r.).

Z treści złożonego wniosku, uzupełnionego pismem, wynika, iż sprzedaż nabytego przez Pana w 2004 r. - w połowie w drodze spadku i w połowie darowizny - lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od dnia otrzymania spadku (darowizny), uzasadniona była trudną sytuacją mieszkaniową oraz względami rodzinnymi, które wymusiły konieczność zmiany warunków życia. Z uwagi na zamiar wybudowania domu w parku krajobrazowym nie miał Pan pewności czy otrzyma pozwolenie na budowę, dlatego formalności z tym związane dopełnił przed sprzedażą lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku (darowizny).

Biorąc pod uwagę argumentację przedstawioną we wniosku można zatem przyjąć, iż w Pana sytuacji zachodzi uzasadniona konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, wymagana przepisem art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn dla zachowania ulgi mieszkaniowej, pomimo zbycia nabytego w drodze spadku (darowizny) lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od dnia otrzymania mieszkania w drodze spadku i darowizny.

Należy dodatkowo zauważyć, iż przepis ten nie wyklucza spełnienia warunku zachowania terminu przy wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę a sam fakt uzyskania tego pozwolenia przed sprzedażą lokalu otrzymanego w drodze spadku (darowizny) nie może stanowić podstawy do pozbawienia podatnika prawa do ulgi.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy zbycie nabytego przez Pana w drodze spadku i darowizny lokalu mieszkalnego, uzasadnione było koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia, to – pomimo, iż zbycie ww. lokalu nastąpiło przed upływem 5 lat od dnia otrzymania przez Pana mieszkania - zachowa Pan prawo do ulgi podatkowej określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj