Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-604/12-7/KSU
z 2 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-604/12-7/KSU
Data
2013.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
bonifikaty
emeryci
nadleśnictwo
najemcy
nieruchomości
obniżenie ceny
obowiązek płatnika
pracownik
przychód
sprzedaż
świadczenia na rzecz pracowników


Istota interpretacji
1) Czy ulga od nabytej nieruchomości przez najemcę jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w całości, tj.: od lokalu mieszkalnego wraz z przynależnym gruntem?
2) Czy wystąpi podatek dochodowy od osób fizycznych od obniżki ceny (ulgi) odpowiadającej różnicy między ceną rynkową a ceną zakupu lokalu niemieszkalnego- gospodarczego wraz z przynależnym gruntem? Jeśli nabywcą jest obecny pracownik, to czy pracodawca ma obowiązek pobrać i odprowadzić ww. podatek jeśli takowy wystąpi?
3) Czy prawidłowym drukiem rozliczeniowym będzie druk PIT-8C, który zobowiązuje do rozliczenia nabywcę: byłego pracownika lub wdowę po zmarłym pracowniku z przychodu z innych źródeł?



Wniosek ORD-IN 855 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 listopada 2012 r. i 22 listopada 2012 r. (data wpływu za pośrednictwem faksu 19 listopada 2012 r. i 26 listopada 2012 r., data wpływu za pośrednictwem poczty 22 listopada 2012 r. i 27 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze sprzedażą najemcom lokali niemieszkalnych wraz z przynależnym gruntem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Nadleśnictwo planuje sprzedaż lokali mieszkalnych dla najemców oraz lokali niemieszkalnych gospodarczych położonych na odrębnych działkach. Nabywcy nabędą nieruchomości na zasadzie przysługującego pierwszeństwa nabycia, zgodnie z art. 40a ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59). Cena nieruchomości będzie podlegała obniżeniu, w zależności od przyznanej ulgi za przepracowane lata oraz czas najmu nieruchomości.

W dniu 19 listopada 2012 r. za pośrednictwem faksu 19 listopada 2012 r. oraz w dniu 22 listopada 2012 r. za pośrednictwem poczty, do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 19 listopada 2012 r., które Wnioskodawca anulował pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.).

Następnie Wnioskodawca złożył drugie uzupełnienie wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu za pośrednictwem faksu 26 listopada 2012 r., data wpływu za pośrednictwem poczty 27 listopada 2012 r.), w którym przedstawił następujące informacje, tj.: Nadleśnictwo planuje sprzedaż dla najemców lokali mieszkalnych wraz z przynależnym gruntem oraz lokali niemieszkalnych wraz z przynależnym gruntem. Lokale mieszkalne i niemieszkalne położone są w chwili obecnej na odrębnych działkach ewidencyjnych. Do lutego 2012 r. zarówno lokale mieszkalne, jak i niemieszkalne, znajdowały się na jednej działce 165/9. W umowach najmu jest zapis, że lokal mieszkalny jest przynależny do lokalu niemieszkalnego. W lutym 2012 r. nastąpił podział działki 165/9 spowodowany koniecznością wyodrębnienia budynków do sprzedaży oraz drogi dojazdowej. Wskutek tego budynki niemieszkalne i mieszkalne znalazły się na odrębnych działkach. W budynkach tych zostały wyodrębnione samodzielne lokale mieszkalne i niemieszkalne. Nadleśnictwo zamierza sprzedać dotychczasowym najemcom zarówno lokale mieszkalne, jak i niemieszkalne, na co uzyskało stosowną zgodę. Nabywcy nabędą nieruchomości na zasadzie przysługującego pierwszeństwa nabycia, zgodnie z art. 40a ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 września1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r., Nr 12, poz. 59). Cena nieruchomości będzie podlegała obniżeniu w zależności od przyznanej ulgi za przepracowane lata oraz czas najmu nieruchomości. Lokale zamierzają kupić pracownicy, byli pracownicy i wdowa po zmarłym pracowniku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ulga od nabytej nieruchomości przez najemcę jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w całości, tj.: od lokalu mieszkalnego wraz z przynależnym gruntem i lokalu niemieszkalnego-gospodarczego wraz z przynależnym gruntem...
  2. Czy wystąpi podatek dochodowy od osób fizycznych od obniżki ceny (ulgi) odpowiadającej różnicy między ceną rynkową a ceną zakupu lokalu niemieszkalnego- gospodarczego wraz z przynależnym gruntem... Jeśli nabywcą jest obecny pracownik, to czy pracodawca ma obowiązek pobrać i odprowadzić ww. podatek jeśli takowy wystąpi...
  3. Czy prawidłowym drukiem rozliczeniowym będzie druk PIT-8C, który zobowiązuje do rozliczenia nabywcę: byłego pracownika lub wdowę po zmarłym pracowniku z przychodu z innych źródeł...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytania w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku ze sprzedażą najemcom lokali niemieszkalnych wraz z przynależnym gruntem, natomiast wniosek w części dotyczącej obowiązków płatnika z tytułu sprzedaży najemcom lokali mieszkalnych wraz z przynależnym gruntem zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowana ulga dotycząca lokalu niemieszkalnego- gospodarczego będzie podlegała podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli nabywcą tej nieruchomości będzie były pracownik lub wdowa po zmarłym pracowniku to należy wystawić PIT-8C na nabywcę tej nieruchomości do rozliczenia z właściwym Urzędem Skarbowym z przychodu z innych źródeł (wartość ujęta w PIT-8C to wartość ulgi od lokalu niemieszkalnego gospodarczego i przynależnego gruntu). Jeśli zaś nabywcą będzie obecny pracownik to Wnioskodawca powinien pobrać i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego i dodał, że zastosowana ulga dotycząca lokalu niemieszkalnego wraz z przynależnym do niego gruntem, będzie podlegała podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, tym samym wystąpi obowiązek płatnika. Podniesiono następnie, że jeżeli nabywcą tej nieruchomości będzie były pracownik lub wdowa po zmarłym pracowniku to należy wystawić PIT-8C na nabywcę tej nieruchomości do rozliczenia z właściwym Urzędem Skarbowym z przychodu z innych źródeł, na podstawie art. 20 ust. 1 oraz art. 42a (wartość ujęta w PIT-8C to wartość ulgi od lokalu niemieszkalnego- gospodarczego i przynależnego gruntu). Jeśli zaś nabywcą lokalu niemieszkalnego będzie obecny pracownik to Wnioskodawca powinien pobrać i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawić PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.), Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej „lokalami”, oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.

W myśl art. 40a ust. 3 ustawy o lasach, łącznie z lokalami sprzedaje się grunty wraz z przynależnościami, niezbędne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami związane, będące przedmiotem sprzedaży, uważa się za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Grunty te podlegają z urzędu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.

Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami, i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości (art. 40a ust. 4 powołanej wyżej ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 40a ust. 5 ustawy o lasach, przepis ust. 4 (powołany wyżej) stosuje się również do osób bliskich, pozostałych po pracownikach, które w dniu ich śmierci zamieszkiwały razem z nimi. Przez osoby bliskie rozumie się małżonków oraz wstępnych i zstępnych, a także osoby przysposobione (…).

W każdym z wyżej wymienionych przypadków sprzedaży nieruchomości cena sprzedaży ustalana jest na warunkach preferencyjnych w stosunku do ceny rynkowej, co po stronie nabywcy rodzi przysporzenie majątkowe. Uprawnienie do obniżenia ceny sprzedaży jest bowiem ściśle związane z faktem zatrudnienia osoby nabywającej w Lasach Państwowych, bądź osób bliskich pozostałych po ww. osobach, a więc dotyczy ściśle określonego, zindywidualizowanego kręgu nabywców.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż na gruncie przepisów cytowanej ustawy opisane przypadki sprzedaży nieruchomości rodzą różne skutki prawnopodatkowe.

W odniesieniu do podatników będących najemcami sprzedawanych nieruchomości zastosowanie ma zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Z przytoczonego przepisu jednoznacznie wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawartego dotyczy zakupu zakładowego (tj. stanowiącego własność pracodawcy lub byłego pracodawcy) budynku mieszkalnego, przez osobę posiadającą do tego budynku lub lokalu tytuł prawny – umowę najmu.

Przepis powyższy nie definiuje jednak pojęcia „budynku mieszkalnego” oraz „lokalu mieszkalnego”, ani nie określa warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia. W związku z tym przy interpretacji normy zawartej w powołanym przepisie należy posiłkować się odrębnymi przepisami, z uwzględnieniem wykładni celowościowej oraz systemowej.

Jak wynika z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Grunty stanowiące odrębny przedmiot własności są więc z natury swej nieruchomościami, budynki natomiast trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości w myśl zasady wyrażonej w art. 48 Kodeksu cywilnego.

W myśl art. 535 Kodeksu cywilnego, przedmiotem umowy sprzedaży mogą być tylko rzeczy, a nie ich części składowe, o jakich mowa w art. 47 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 47 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W świetle powyższego wszystko, co jest trwale związane z gruntem stanowi jego część składową i nie może być odrębnym przedmiotem obrotu prawnego.

W wypadku, gdy prawo nie dopuszcza nabycia odrębnie rzeczy, np. samego budynku będącego częścią składową nieruchomości, zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika może być zrealizowane tylko poprzez nabycie całej nieruchomości. Zatem, jeżeli preferencyjne nabycie budynku mieszkalnego (lokalu mieszkalnego) korzysta ze zwolnienia od podatku, to zwolnienie dotyczy także nabywanych wraz z tym budynkiem (lokalem) innych części składowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży zabudowanych nieruchomości, w skład których wchodzą lokale niemieszkalne wraz z przynależnym do nich gruntem. Lokale mieszkalne i niemieszkalne położone są w chwili obecnej na odrębnych działkach ewidencyjnych. Do lutego 2012 r. zarówno lokale mieszkalne, jak i niemieszkalne znajdowały się na jednej działce 165/9. W umowach najmu jest zapis, że lokal mieszkalny jest przynależny do lokalu niemieszkalnego. W lutym 2012 r. nastąpił podział działki 165/9 spowodowany koniecznością wyodrębnienia budynków do sprzedaży oraz drogi dojazdowej. Wskutek tego budynki niemieszkalne i mieszkalne znalazły się na odrębnych działkach. W budynkach tych zostały wyodrębnione samodzielne lokale mieszkalne i niemieszkalne. Nieruchomości te nabędą pracownicy, byli pracownicy oraz wdowa po zmarłym pracowniku Wnioskodawcy, którzy są jednocześnie najemcami przedmiotowych nieruchomości. Nabywcy nabędą nieruchomości na zasadzie przysługującego pierwszeństwa nabycia, zgodnie z art. 40a ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach. Cena nieruchomości będzie podlegała obniżeniu, w zależności od przyznanej ulgi za przepracowane lata oraz czas najmu nieruchomości.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawartego przysługuje w sytuacji zakupu zakładowego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Natomiast z analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży lokali niemieszkalnych wraz z przynależnymi gruntami, które położone są na odrębnych od lokali mieszkalnych działkach, na rzecz pracowników, byłych pracowników oraz wdowy po zmarłym pracowniku będących najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej sprawie przepis art. 21 ust. 1 pkt 93 ww. ustawy, nie znajduje zastosowania w stosunku do ww. najemców, którzy nabyli zakładowe budynki niemieszkalne wraz z przynależnymi gruntami.

Podkreślić bowiem należy, iż ujęty w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych katalog rzeczy i praw objętych zwolnieniem od podatku dochodowego jest katalogiem zamkniętym. Natomiast wszelkie ulgi i zwolnienia od podatku jako odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej przejawiającej się w powszechności oraz równości opodatkowania mają charakter wyjątkowy. Z tego też względu stosowanie ulg i zwolnień przedmiotowych nie może być dokonywane w drodze wykładni rozszerzającej.

W konsekwencji u najemców tych powstanie przychód stanowiący różnicę w cenie sprzedaży lokali niemieszkalnych wraz z przynależnymi gruntami, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku nabycia zakładowych budynków niemieszkalnych wraz z przynależnymi gruntami przez byłych pracowników Lasów Państwowych, którzy nie są emerytami oraz przez wdowę po zmarłym pracowniku ww. przychód będzie przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

A więc, w odniesieniu do byłych pracowników Lasów Państwowych, którzy nie są emerytami oraz wdowy po zmarłym pracowniku Wnioskodawca, jako płatnik, winien sporządzić informację (PIT-8C) o wysokości uzyskanych przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać tą informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Natomiast w stosunku do byłych pracowników, będących emerytami, różnica w cenie sprzedaży lokali niemieszkalnych wraz z przynależnymi gruntami stanowi przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącym, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności. Niemniej jednak, w tym przypadku zastosowanie ma zwolnienie określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, stanowiącym, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, a więc opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad kwotę zwolnioną.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ponadto, w odniesieniu do obecnych pracowników, stwierdzić należy, iż różnica w cenie sprzedaży lokali niemieszkalnych wraz z przynależnymi gruntami będzie stanowić ich przychód ze stosunku pracy. W konsekwencji więc Wnioskodawca, jako płatnik, ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy oraz uwzględnienia tych przychodów w informacji PIT-11.

Powyższe wynika z treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie natomiast z art. 38 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj