Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-393/08/CzP
z 20 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-393/08/CzP
Data
2008.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
korzystanie
moment powstania przychodów
oprogramowanie
przychód
usługi informatyczne
zaliczka


Istota interpretacji
Czy przychody z tytułu umów utrzymania oprogramowania należy rozpoznać w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie, czyli jeżeli faktura jest wystawiona za trzy miesiące, przychód powstanie w ostatnim miesiącu, za który jest faktura?

Czy w przypadku, kiedy faktura za świadczenia wynikające z wyżej wymienionych umów obejmuje okres na przełomie roku kalendarzowego, na przykład listopad, grudzień 2007 roku i styczeń 2008 roku, przychód należy rozpoznać w miesiącu grudniu 2007 roku za dwa miesiące i w miesiącu styczniu 2008 roku za jeden miesiąc?



Wniosek ORD-IN 957 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05 lutego 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 11 lutego 2008r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu m. in. umów utrzymania oprogramowania /pytanie oznaczone we wniosku Nr 3/ - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu m. in. umów utrzymania oprogramowania. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 20 marca 2008r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP 31 marca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą informatyczną, która produkuje oprogramowanie wspomagające zarządzanie różnych organizacji gospodarczych oraz instytucji. Zajmuje się tworzeniem i dystrybucją oprogramowania, a także świadczy usługi związane z użytkowaniem programów. Spółka, oprócz umów na zakup oprogramowania, zawiera z klientami umowy, na podstawie których programy są użytkowane w określonym czasie (umowa abonamentowa) oraz świadczone są usługi związane z eksploatacją oprogramowania (umowa utrzymania oprogramowania, umowa serwisowa).

Umową utrzymania oprogramowania objęte są programy autorstwa Spółki, zwanej w umowie Wykonawcą, użytkowane przez Zamawiającego, co poprzedzone jest ich wcześniejszym zakupem. W ramach umów utrzymania oprogramowania Spółka zobowiązuje się sprawować opiekę serwisową polegającą na:

  • nowelizowaniu użytkowanego oprogramowania, w związku ze zmianami legislacyjnymi oraz ze wprowadzonymi przez Wykonawcę zmianami funkcjonalnymi,
  • udzielaniu bieżącej pomocy telefonicznej dotyczącej eksploatacji oprogramowania.

Umowa utrzymania oprogramowania zostaje zawarta na czas określony, w przedmiotowej sprawie, zawarta jest na okres jednego roku. Bieg umowy rozpoczyna się w dniu jej podpisania. Za usługi wymienione w umowie Strony ustalają wynagrodzenie, które stanowi dwunastokrotność wynagrodzenia miesięcznego. Strony ustalają, że wynagrodzenie, będzie wypłacane Wykonawcy co trzy miesiące, w równych częściach, na podstawie faktur VAT wystawionych przez Wykonawcę. Pierwszą fakturę za trzymiesięczny okres Wykonawca wystawia w miesiącu, w którym umowa rozpoczyna swój bieg. Kolejne faktury Wykonawca będzie wystawiał po upływie trzech miesięcy od wystawienia poprzedniej.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu umów utrzymania oprogramowania należy rozpoznać w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie, czyli jeżeli faktura jest wystawiona za trzy miesiące, przychód powstanie w ostatnim miesiącu, za który jest faktura...

Czy w przypadku, kiedy faktura za świadczenia wynikające z wyżej wymienionych umów obejmuje okres na przełomie roku kalendarzowego, na przykład listopad, grudzień 2007 roku i styczeń 2008 roku, przychód należy rozpoznać w miesiącu grudniu 2007 roku za dwa miesiące i w miesiącu styczniu 2008 roku za jeden miesiąc... /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 12 ust. 3a z dnia 15 lutego 1992r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Od 1 stycznia 2007 roku obowiązuje przepis szczególny określony w art. 12 ust. 3c ww. ustawy. Zgodnie z nim, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Spółka stoi na stanowisku, że przychód podatkowy z tytułu umów abonamentowych, umów serwisowych oraz umów utrzymania oprogramowania należy rozpoznać w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie. Wystawione faktury obejmują ustalone przez strony okresy rozliczeniowe. W przypadku, kiedy okres rozliczeniowy obejmuje miesiące na przełomie roku, wówczas przychód podatkowy powstanie w miesiącu grudniu za okres od pierwszego miesiąca, za który jest faktura, do grudnia oraz w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego za pozostałe miesiące.

W przypadku, kiedy za cały okres jest wystawiona faktura, przychód również należy rozpoznać w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

W przypadku, kiedy na poczet świadczeń wynikających z umów abonamentowych zostanie wypłacona zaliczka, przychód również powstanie w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, czyli w ostatnim dniu okresu, za który wpłacona jest zaliczka.

Spółka uważa, że przytoczony wyżej art. 12 ust. 3c ww. ustawy znajduje zastosowanie w niniejszym stanie faktycznym, a tym samym przychód z tytułu zawieranych umów serwisowych powstaje dla Spółki w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego ustalonego w umowie, nie rzadziej niż raz w roku. Odrębne, funkcjonujące od 1 stycznia 2007 roku, uregulowanie dotyczące momentu powstania przychodu, odzwierciedlone w brzmieniu art. 12 ust. 3c ww. ustawy, świadczy o tym, iż ustawodawca ustanowił szczególne zasady w odniesieniu do usług rozliczanych w czasie. Zdaniem Spółki wspomniany art. 12 ust. 3c ww. ustawy dotyczy wszystkich usług, które strony rozliczają cyklicznie. Niektóre usługi w zależności od postanowień pomiędzy stronami mogą być rozliczane w okresach rozliczeniowych (wówczas ma zastosowanie art. 12 ust. 3c ww. ustawy) lub po zakończeniu świadczenia usługi ( wówczas ma zastosowanie art. 12 ust. 3a ww. ustawy).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Ze stanu faktycznego wynika, że strony umów utrzymania oprogramowania ustaliły wysokość opłat w trzymiesięcznych okresach rozliczeniowych, jak również, że zapłata trzymiesięcznej opłaty za utrzymanie oprogramowania nastąpiła na początku okresu rozliczeniowego.

Odnosząc się do stanu faktycznego opisanego we wniosku, jeżeli strony ustaliły, że usługa będzie rozliczana w okresach trzymiesięcznych, to przychód powstanie w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego. Nie ma przy tym znaczenia wcześniejsze wystawienie faktury VAT. Tak więc, nawet w przypadku gdy okres rozliczeniowy obejmuje miesiące na przełomie roku, to przychód dla celów podatku dochodowego powstanie w ostatnim dniu rozliczeniowym określonym w umowie lub na wystawionej fakturze.

A zatem stanowisko podatnika zawarte we wniosku, że przychód należy rozpoznać za okres od pierwszego miesiąca, za który jest faktura, do grudnia oraz w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego za pozostałe miesiące jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj