Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-55/08-4/JL
z 17 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-55/08-4/JL
Data
2008.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
przetwarzanie odpadów (śmieci) - recykling
sprzedaż odpadów
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
usługi w zakresie wywozu śmieci


Istota interpretacji
Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki VAT przy świadczeniu przedmiotowych usług oraz opodatkowania sprzedaży odzyskiwanego srebra i asortymentowo wyselekcjonowanych. odpadów



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2008 r. (data wpływu 14.01.2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21.03.2008 r. (data wpływu 26.03.2008 r.) na wezwanie z dnia 12.03.2008 r. (doręczone Wnioskodawcy 18.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki VAT przy świadczeniu przedmiotowych usług oraz opodatkowania sprzedaży odzyskiwanego srebra i asortymentowo wyselekcjonowanych odpadów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki VAT przy świadczeniu przedmiotowych usług oraz opodatkowania sprzedaży odzyskiwanego srebra i asortymentowo wyselekcjonowanych odpadów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.

Spółdzielnia X zajmuje się gospodarką odpadami. Podstawowymi odpadami, które odbiera Strona do wykorzystania, są odpady z grupy odpadów z przemysłu i usług fotograficznych. Spółdzielnia odbiera je z zakładów fotograficznych i placówek medycznych. Są to: - zużyty utrwalacz o kodzie odpadu 09 01 01 - zużyty wybielacz o kodzie odpadu 09 01 05 - zużyte (naświetlone) błony zawierające związki srebra o kodzie odpadu 09 01 07.

Z ww. odpadów Spółdzielnia odzyskuje koncentrat srebra, który poddaje rafinacji uzyskując czyste srebro (zawartość 99,9% Ag) w postaci granulatu. Granulat ten sprzedaje indywidualnym odbiorcom stosując stawkę podatku VAT 22% w wystawianych fakturach. Za powyższe odpady klienci Spółdzielni do obecnej chwili obciążali ją fakturą VAT stosując stawkę podatku w wysokości 22% w przypadku zużytego utrwalacza i zużytego wybielacza, natomiast za zużyte błony RTG niektórzy klienci stosowali i stosują stawkę podatku 7%, a niektórzy 22%. Stawka 7% podatku VAT jest stosowana przy zakupie nowych klisz RTG (nienaświetlonych) i 22% przy zakupie utrwalacza i wywoływacza. Ponadto Spółdzielnia zajmuje się (w ramach zawartych umów z wytwarzającymi odpady) odbiorem do unieszkodliwiania, w tym do recyklingu odpadów z grup: 0308, 0803, 0901, 1302, 1501, 1602. Przeważają odpady takie jak: - zużyty wywoływacz o kodzie odpadu 09 01 01 - zużyte odpady opakowaniowe z grupy odpadów 15 01 - zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne o kodach 16 02 13, 16 02 14, 16 02 15. Odebrane odpady poddawane są segregacji i demontażowi. Wyselekcjonowane asortymentowo sprzedawane są do zakładów przetwarzania i recyklerów. Za usługę odbioru do unieszkodliwiania i recyklingu oraz sprzedaż do zakładów przetwarzania i recyklerów Spółdzielnia wystawiała do dnia 31.12.2007 roku faktury VAT ze stawka 22% podatku. W Spółdzielni X przeważa działalność według nadanego przez GUS-PKD 3710Z - przetwarzanie odpadów metalowych, włączając złom Ponadto w piśmie z dnia 21 marca 2008 r. wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o klasyfikacje świadczonych usług. Zgodnie z tą klasyfikacją świadczone przez spółdzielnię usługi to: - usługi w zakresie gromadzenia i usuwania odpadów - PKWiU 90.02, usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów – PKWiU 90.02.13 - usługi specjalistyczne związane z zagospodarowaniem odpadów –PKWiU 90.02.14-00.00. Wg nowej klasyfikacji to: 38.1 - zbieranie odpadów 38.2 - przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów 38.3 - odzysk surowców

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Jakie stawki podatku VAT stosować przy zakupie odpadów wymienionych w opisie...

2. Czy powyższą działalność zakwalifikować według PKWiU do kodu 90.0 – tj. „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i zagospodarowania”, a do wystawianych faktur VAT stosować stawkę podatku w wysokości 7 % dla wytwarzających odpady i stawkę 22% wystawiając fakturę za odsprzedaż wyselekcjonowanych asortymentowo odpadów do zakładów przetwarzania lub recyklerów traktując to jako handel odpadami...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Przy świadczeniu usług odbioru do utylizacji i unieszkodliwiania odpadów (zgodnie z PKWiU kody 90.0) stosować należy stawkę podatku VAT 7%.
  2. Przy sprzedaży koncentratu Ag czy granulatu AG stosować należy stawkę VAT 22%.
  3. Przy sprzedaży asortymentowo wyselekcjonowanych odpadów należy stosować stawkę podatku VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków produce*nta (względnie usługodawcy) tego produktu. Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej usług wymienionych we wniosku Strony.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r., Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Spółdzielnia, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, w ramach umów zawartych z wytwarzającymi odpady, zajmuje się odbiorem odpadów do unieszkodliwiania, w tym do recyklingu. Zgodnie z przedstawioną przez Stronę klasyfikacją, usługi świadczone w ramach tej działalności, sklasyfikowane są w PKWiU do symbolu 90.0. W opinii Strony usługi te powinny być opodatkowane stawką preferencyjną w wysokości 7%.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zatem wynikająca z ww. załącznika stawka podatku VAT ma zastosowanie do towarów i usług sklasyfikowanych do poszczególnych symboli PKWiU, wymienionych pod poszczególnymi pozycjami tego załącznika. W pozycji nr 153 ww. załącznika wymienione zostało grupowanie PKWiU 90.0 – „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”. Z przedstawionej przez Spółdzielnię klasyfikacji wynika, że usługi świadczone w ramach działalności (polegającej na odbiorze odpadów do unieszkodliwiania i recyklingu) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.0.

W związku z powyższym, na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz podanej przez wnioskodawcę klasyfikacji przedmiotowych usług stwierdzić należy, że do tych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe w tej kwestii zatem powinna wystawiać faktury VAT ze stawką 7% dla wytwarzających odpady.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia dokonuje zakupów odpadów (zużyty utrwalacz, zużyty wybielacz i zużyte błony RTG). Odpady te odbierane są z zakładów fotograficznych i placówek medycznych. Spółdzielnia odzyskuje z nich koncentrat srebra, który poddaje rafinacji uzyskując czyste srebro w postaci granulatu. Granulat ten następnie sprzedaje indywidualnym odbiorcom.

Zatem należy stwierdzić, że odzyskane przez Wnioskodawcę srebro stanowi dla niego towar handlowy (jest odzyskiwane z zakupionych odpadów w celu sprzedaży). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka tego podatku wynosi 22%. Stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawca postępuje prawidłowo stosując przy sprzedaży ww. srebra – stawkę podatku VAT w wys. 22%.

Jak wskazuje Wnioskodawca, odebrane w ramach zawartych umów odpady poddawane są segregacji i demontażowi. Następnie wyselekcjonowane asortymentowo odpady, sprzedawane są do zakładów przetwarzania i recyklerów.

Należy zwrócić uwagę, że podobnie jak w przypadku srebra – odpady te stanowią dla Spółdzielni towar handlowy (są selekcjonowane w celu późniejszej odsprzedaży). Zatem ma tu zastosowanie ogólna zasada opodatkowania podatkiem od towarów i usług (art. 41 ust. 1 cyt. ustawy). Sprzedaż wyselekcjonowanych asortymentowo odpadów do zakładów przetwarzania i recyklerów powinna być traktowana - jak słusznie wskazuje Spółdzielnia - jako handel odpadami i opodatkowana 22% stawką podatku VAT. <>br>

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych i przedstawionych przez wnioskodawcę zdarzeń przyszłych oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych, a w przypadku zdarzeń przyszłych – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj