Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-55/08-5/JL
z 17 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-55/08-5/JL
Data
2008.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
sprzedaż odpadów
towar handlowy
towar używany
usługi sanitarne
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
usługi w zakresie wywozu śmieci
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie określa w sposób bezpośredni stawek podatku VAT odpowiednich do stosowania przy dostawie przedmiotowych towarów (odpadów). Stwierdzić wobec tego należy, że jeżeli przedmiotowe odpady (zużyty utrwalacz, zużyty wybielacz i zużyte błony RTG) spełniają w momencie ich zakupu przez Spółdzielnię definicję towarów używanych (wynikającą z cyt. art. 43 ust. 2 ustawy), to transakcja taka zwolniona jest od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jeśli natomiast towary te w momencie zakupu przez Spółdzielnię nie są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, lub ustalenie tego nie jest możliwe, w takich przypadkach stosować należy stawki obowiązujące przy zakupie nowych (niezużytych) utrwalaczy, wybielaczy i błon RTG.



Wniosek ORD-IN 327 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2008 r. (data wpływu 14.01.2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21.03.2008 r. (data wpływu 26.03.2008 r.) na wezwanie z dnia 12.03.2008 r. (doręczone Wnioskodawcy 18.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki 7% przy zakupie odpadów z przemysłu i usług fotograficznych, odbieranych z zakładów fotograficznych i placówek medycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki 7% przy zakupie odpadów z przemysłu i usług fotograficznych, odbieranych z zakładów fotograficznych i placówek medycznych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stany faktyczny.

Spółdzielnia X zajmuje się gospodarką odpadami. Podstawowymi odpadami, które odbiera Strona do wykorzystania, są odpady z grupy odpadów z przemysłu i usług fotograficznych. Spółdzielnia odbiera je z zakładów fotograficznych i placówek medycznych. Są to: - zużyty utrwalacz o kodzie odpadu 09 01 01 - zużyty wybielacz o kodzie odpadu 09 01 05 - zużyte (naświetlone) błony zawierające związki srebra o kodzie odpadu 09 01 07.

Z ww. odpadów Spółdzielnia odzyskuje koncentrat srebra, który poddaje rafinacji uzyskując czyste srebro (zawartość 99,9% Ag) w postaci granulatu. Granulat ten sprzedaje indywidualnym odbiorcom stosując stawkę podatku VAT 22% w wystawianych fakturach. Za powyższe odpady klienci Spółdzielni do obecnej chwili obciążali ją fakturą VAT stosując stawkę podatku w wysokości 22% w przypadku zużytego utrwalacza i zużytego wybielacza, natomiast za zużyte błony RTG niektórzy klienci stosowali i stosują stawkę podatku 7%, a niektórzy 22%. Stawka 7% podatku VAT jest stosowana przy zakupie nowych klisz RTG (nienaświetlonych) i 22% przy zakupie utrwalacza i wywoływacza. W Spółdzielni X przeważa działalność według nadanego przez GUS-PKD 3710Z - przetwarzanie odpadów metalowych, włączając złom.

Ponadto w piśmie z dnia 21 marca 2008 r. wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o klasyfikacje świadczonych usług. Zgodnie z tą klasyfikacją świadczone przez spółdzielnię usługi to: - usługi w zakresie gromadzenia i usuwania odpadów - PKWiU 90.02, - usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów – PKWiU 90.02.13 - usługi specjalistyczne związane z zagospodarowaniem odpadów –PKWiU 90.02.14-00.00. Wg nowej klasyfikacji to:38.1 - zbieranie odpadów 38.2 - przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów 38.3 - odzysk surowców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie stawki podatku VAT stosować przy zakupie odpadów wymienionych w opisie...

Zdaniem wnioskodawcy przy zakupie odpadów (zużyty utrwalacz, wybielacz i błony) winna być stosowana 7% stawka podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółdzielnia dokonuje zakupów odpadów tj. zużyty utrwalacz, zużyty wybielacz i zużyte błony RTG. Odpady te odbierane są z zakładów fotograficznych i placówek medycznych.

Zgodnie z klasyfikacją odpadów na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z 27 września 2001 w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. nr 112, poz. 1206), zużyty utrwalacz, zużyty wybielacz i zużyte błony RTG są wymienione w podgrupie 0901 katalogu odpadów i opatrzone symbolami odpowiednio: 090104*, 090105*, 090107.

W myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, listę odpadów niebezpiecznych ustala się poprzez oznakowanie odpadów niebezpiecznych w katalogu odpadów indeksem górnym w postaci gwiazdki ”*” przy kodzie rodzaju odpadów.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. nr 62, poz. 628), odpady niebezpieczne są to m.in. odpady należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście A załącznika nr 2 do ustawy oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy.

W punkcie 16 listy A załącznika nr 2 do cytowanej powyżej ustawy wymienione są „chemikalia stosowane w przemyśle fotograficznym lub do obróbki zdjęć (np. do wywoływania)”.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że zużyty utrwalacz i wybielacz są odpadami niebezpiecznymi w rozumieniu cyt. rozporządzenia oraz ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż zarówno utrwalacz, jak i wybielacz to substancje występujące w postaci ciekłej (służą do przygotowania tzw. kąpieli fotograficznej, w której następuje utrwalenie obrazu naświetlonego i wywołanego na materiale światłoczułym np. filmie lub papierze fotograficznym).

Stosownie do art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach, zakazuje się składowania odpadów występujących w postaci ciekłej, w tym odpadów zawierających wodę w ilości powyżej 95% masy całkowitej, z wyłączeniem szlamów.

Oznacza to, że zakłady fotograficzne, od których Spółdzielnia kupuje powyższe odpady nie mogą same ich składować i zobowiązane są do przekazania ich odpowiednim do tego podmiotom.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotowe utrwalacze, wybielacze i błony RTG używane są w zakładach fotograficznych i placówkach medycznych.

Z ww. odpadów (zużyty utrwalacz, zużyty wybielacz i zużyte błony RTG), Spółdzielnia odzyskuje koncentrat srebra, który poddaje rafinacji uzyskując czyste srebro w postaci granulatu. Następnie granulat ten sprzedawany jest indywidualnym odbiorcom przy zastosowaniu stawki VAT 22%.

Ze względu na powyższe okoliczności stwierdzić należy, że odpady te stanowią dla Spółdzielni towar handlowy, gdyż po rafinacji służą one do dalszej sprzedaży.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku VAT dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane rozumie się:

  1. budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W konkluzji uznać zatem należy, że rozstrzygnięcie omawianej kwestii uzależnione jest od charakteru tych towarów (odpadów) w chwili zakupu oraz stawek obowiązujących przy zakupie nowych (niezużytych) utrwalaczy, wybielaczy i błon RTG. Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie określa w sposób bezpośredni stawek podatku VAT odpowiednich do stosowania przy dostawie przedmiotowych towarów (odpadów). Stwierdzić wobec tego należy, że jeżeli przedmiotowe odpady (zużyty utrwalacz, zużyty wybielacz i zużyte błony RTG) spełniają w momencie ich zakupu przez Spółdzielnię definicję towarów używanych (wynikającą z cyt. art. 43 ust. 2 ustawy), to transakcja taka zwolniona jest od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jeśli natomiast towary te w momencie zakupu przez Spółdzielnię nie są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, lub ustalenie tego nie jest możliwe, w takich przypadkach stosować należy stawki obowiązujące przy zakupie nowych (niezużytych) utrwalaczy, wybielaczy i błon RTG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj